VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Grundvatten  (läst 1369 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nisseochlisa

Grundvatten
« skrivet: oktober 06, 2021, 20:41:24:24 »
Hej!

Byggt pool, har högt grundvatten, de förutom dränering grävde de en brunn där vi har en pump som pumpar bort vatten, denna är kopplar till dagvattenledning, nu till mitt problem det ekar som tusan när vatten kommer in i ledningen i alla öppnar till stuprören, hur avhjälper man detta? Några tips?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grundvatten
« Svar #1 skrivet: oktober 07, 2021, 08:12:23:23 »
Du kanske kan sätta en strypning på utgående från pumpen, men det kommer ju att förlänga drifttiden en aning, högre elförbrukning alltså.
Eller, sätt en en klenare pump så du får lägre flöde när den startar.
Annars skulle man tänkt på det när man kopplade ihop dräneringen med dagvattnet och gjort en "Mjukare" inkoppling, t.ex. med en invändig rörböj som skickade vattnet "nedströms" direkt, och inte bara rakt in i dagvattnet.
Svårt sätta ljuddämpare också.  ;)

Det där var ett problem jag aldrig tidigare sett nämnas i forumet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad SingingSailor

SV: Grundvatten
« Svar #2 skrivet: oktober 07, 2021, 23:29:39:39 »
Jag har samma problem, har en pumpbrunn vid dräneringen runt huset som mynnar i dagvattnet sen.
Fast jag tycker det är rätt bra att jag hör ibland när pumpen går. Hållit i 15år nu, men förr eller senare lär den behöva bytas, och förutom att ljudet försvinner så skulle jag inte märka det förrän fukten blir hög i källargolven.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Fredrik_J

SV: Grundvatten
« Svar #3 skrivet: oktober 23, 2021, 15:02:16:16 »
Hej

Bygger också pool och stötte på exakt samma problem som dig och det löser man inte med en "mjukare" inkoppling då det är luften som låter.
Löste det med att sätta en backventil nere vid pumpen så ingen luft vandra i pemslangen när den startar utan vatten kommer direkt.

Att tänka på är dock att slangen bör ligga frostfritt då det kommer stå vatten i slangen eller att man löser det på annat sätt under vintern.

Mvh
Fredrik
« Senast ändrad: oktober 23, 2021, 15:06:52:52 av Fredrik_J »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan