VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kan jag chockklorera efter vinterstängning?  (läst 3213 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kan jag chockklorera efter vinterstängning?
« Svar #10 skrivet: oktober 10, 2021, 21:00:39:39 »
Hej,

Kan bara hålla med dig om din erfarenhet.
Vidare kan jag berätta att en sådan lien skillnad som 34 eller 33 grader i poolen i mitt fall halverar sönderfallet av fritt klor.

Fritt klor är temperaturberoende. Under 10 grader är detta ganska stabilt. Vilket bekräftar det Nyburjare med fler skrivit tidigare. Så varför chocka ett kallt vatten? Mycket lite klor i kallt vatten är mycket bättre än mer klor i varmt vatten.


Sen handlar det om att starta sin anläggning innan vattnet blir för varmt.

MVH
Roger





Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Kan jag chockklorera efter vinterstängning?
« Svar #11 skrivet: oktober 10, 2021, 21:28:49:49 »
Hej,
Skrev inte att de flesta troligen tar i för mycket i med klor inför höststängning.

Där har Nyburjare en poäng.

Varför göra något som inte behövs?

Nyburjare har också där en poäng.

Så varför dessa värden för chock innan vinterstängning?

Håller inte med trådens skapares leverantör.

MVH
Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kan jag chockklorera efter vinterstängning?
« Svar #12 skrivet: oktober 12, 2021, 08:36:22:22 »
Jag har haft grönt vatten i poolen några vårar när jag slarvat (haft för lite kvar) med chockkloreringen innan stängning.
Om det dessutom sammanfaller med att man stänger av innan temperaturen fallit under 10 grader så är min erfarenhet att risken för algbildning är väldigt stor.
Sen kan det säkert skilja mellan olika "vintringar" också, täcker man t.ex. poolen med plåtar, eller en mörk/tät pooltäckning så minskar risken betydligt.
Vi vintrar genom att stänga av cirkulationen, och öppna poolen helt inför vintern, vi får ändå så mycket snö att de flesta täckningar inte pallar trycket. I vårt fall har vi dessutom ingen plats att lagra poolplåtar som förstärkts med träreglar för att hålla för snölasten.

En helt öppen pool utsätts både för lite nedfall, löv som blåser in, och solen som skiner driver dessutom på algbildning om det blir några varma höstdagar efter att man stängt av cirkulationen.

Vi låg nu på ca 3-5 ppm när vi stängde, och 13 grader varmt i vattnet - jag tror det är ett klart gränsfall till vad som är lämpligt, helst hade jag velat ha över 5 ppm vid stängning då vattnet ännu inte kommit ned i temp.

Problemet i vårt fall är ju att det helt plötsligt kan bli -10 grader och komma ett par dm snö denna årstid, och vi vill inte behöva vinterstänga i minusgrader och snöfall - så ibland tvingas man helt enkelt stänga innan temperaturen gått under +10 i vattnet.

Att negligera detta med klorering innan vinterstängning kan bli dyrt, att få till ett grönt vatten på våren kan lätt kosta 1500 kr i kemikalier.
Vet man inte hur man skall gå tillväga kan det kosta ännu mer, om man klorerar för lite - grönt vatten brukar kräva 2-3 gånger så hög dos som en normal "chockklorering" enligt doseringsanvisningarna.
Doserar man "bara" enligt anvisning så kan man få göra om det många gånger - då algerna hinner börja växa igen, och igen eftersom kloret förbrukats innan alla alger dött.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Kan jag chockklorera efter vinterstängning?
« Svar #13 skrivet: oktober 13, 2021, 17:44:57:57 »
Jag lade i den sista veckoklorpucken den 4:e september. Vi tog säsongens sista bad den 16:e september i 31 grader och stängde då av cirkulation och värmepump. Vattnet är fortfarande klart och fint förutom ganska många spindlar som inte visste att dom inte kunde simma. Vattentemperaturen är nu 15 grader och jag väntar med spänning på om det ska bli något grönt. I år har jag inte chockklorerat en gång.

Detta är inget generellt råd att vara sparsam med kloreringen. Jag ska ändå tömma så det spelar ingen roll om det blir lite grönt. Förutsättningarna kan skilja mycket beroende på vattnet, tak eller inte och många andra parametrar. Algdräpare har jag aldrig använt liksom flockningsmedel. En klorpuck var 7-10:e dag fungerar bra om vattnet är bra från början.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan