VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Glasfiberpooler tål inte salt?  (läst 1686 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lanna-Janne

Glasfiberpooler tål inte salt?
« skrivet: augusti 13, 2021, 16:45:42:42 »
Har nu sonderat marknaden av återförsäljare för flertalet poolmodeller i området kring Örebro, och har en fundering.

Vid senaste besöket hos en ÅF, vilken säljer mycket kompositpooler, så sa denne, att om vi önskar ha helautomatisk saltklorinator med pH-styrning, så måste vi välja bort glasfiberpooler. De tål inte salthalten! De rekommenderade isf linerpool.

Stämmer verkligen detta? Eller är det bara deras pooler som inte tål detta? (Europool)

Ifall man väljer en stålram med liner, utsätter man då stålkonstruktionen för onödig rostrisk om man kör saltklorinator?

Eller skall man släppa drömmen om ett automatiserat saltklorinatorsystem, och kasta i klockpuckar som de flesta gör…?

Tacksam för feedback.
Folkpool Classic 4x8m, saltklorinator Hayward Aquarite Flo Advanced med ph-styrning, pooltak Galant Obsidian, värmepump Heatforce Inverter Plus 90.

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Glasfiberpooler tål inte salt?
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2021, 18:29:50:50 »
Hej,
Jag ska inte säga emot leverantörens rekommendation, följer man inte den kan det bli problem med framtida eventuella reklamationer och garantiärenden.
Jag har iallafall två vänner med varsin glasfiberpool, båda kör med saltklorinator och har gjort så i flera år utan problem. De har handlat från folkpool har jag för mig.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Glasfiberpooler tål inte salt?
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2021, 19:22:49:49 »
Hej Lanna-Janne,

Håller helt med Leonard.

Helt ärligt är det något av de konstigaste jag hört på forumet. En glasfiberpool som inte tål en salthalt på 0,3%

Om jag startar med helt nytt vatten i min pool. Oavsett om jag kör manuellt eller skulle använda flytande natriumhypoklorit så nås denna salthalt under första året. Nästa år har jag lite mer som startläge osv.

Om salt är ett problem för dessa pooler bör de ställa som krav att allt vatten bör bytas varje år.

Tror anledningen är något annat?

Be ÅF att motivera varför de inte tål saltvatten (0,3%).
Det finns andra ÅF med glasfiberpooler som Leonard skrev.


MVH
Roger




Utloggad TommyC

SV: Glasfiberpooler tål inte salt?
« Svar #3 skrivet: augusti 16, 2021, 09:05:57:57 »
Det skulle kunna vara så att poolen har armaturer av "rostfri" metall som inte är av tillräckligt hög klass för att tåla salt. Det vore som sagt intressant att ta del av återförsäljarens motivering.

Rostfri är ett dåligt valt ord. Det finns massor av olika legeringar av "rostfritt" stål som har varierande tålighet mot rost. Vid hög temperatur och salthalt så är det svårt att helt undvika rost. De legeringar som tål både höga temperaturer och salt är dyra.

je har full koll på detta: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11011.msg82751#msg82751
 
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad 62ragtop

SV: Glasfiberpooler tål inte salt?
« Svar #4 skrivet: augusti 16, 2021, 11:47:51:51 »
Som sagt, som Leonard skriver - kan givetvis vara en chansning att gå emot sin ÅFs rekommendationer.

Men i sak, jo, det funkar med saltklorinering i en glasfiberpool. Vi har det, och är inne på säsong nr 6...

Kikar man lite snabbt på "europool" hemsida, så kan det möjligen hänga ihop med vilken typ av material de använder för olika slags "armaturer" i deras pooler. På en bild så ser det nästan ut som att deras skimmer är gjort i någon form av metall... Kanske har de även "stål" i deras belysningsarmaturer, inlopp etc. Kan vara det som gör att de undviker att rekommendera saltklorinering...

Utloggad MadeleneD

SV: Glasfiberpooler tål inte salt?
« Svar #5 skrivet: augusti 18, 2021, 06:48:50:50 »
Hej Lanna-Janne,
jag lägger mig inte i tåligheten kring saltet, men vill poängtera att du inte behöver ha just en saltklorinator för att få automatik. Det finns lösningar även för dosering av flytande klor, pH- etc. Jag kanske slår in öppna dörrar men ville bara förtydliga kopplat till din mening om klorpuck eller saltklorinator.


Utloggad Lanna-Janne

SV: Glasfiberpooler tål inte salt?
« Svar #6 skrivet: augusti 20, 2021, 19:54:44:44 »
Tack för alla kommentarer.

Jag mailade VD:n för Svenska Pool & Spa, han svarade att deras glasfiberpooler tål salt.
Så det verkar vara någon form av förvirring hos återförsäljaren, alternativt är det som andra skrivit, kanske något annat i paketet de erbjuder till deras pooler som inte gillar saltet.

En fråga till, är det någon som kör saltklorinator till markpool med stålkonstruktion/betongplatta? Det är ett halvintressant alternativ, men kanske dumt? Salt - metall är ju inte bra, fast ungefär så känner jag för vatten - trä också...

Inte lätt att välja, vill helst ha en mosaikliner, och då utgår fiberpool.
Folkpool Classic 4x8m, saltklorinator Hayward Aquarite Flo Advanced med ph-styrning, pooltak Galant Obsidian, värmepump Heatforce Inverter Plus 90.

Utloggad Widarsilje

SV: Glasfiberpooler tål inte salt?
« Svar #7 skrivet: augusti 20, 2021, 20:20:11:11 »
Hej Lanna-Janne

Vi kör med stålstomme och mosaikliner och jag frågade om saltklorinator skulle fungera och de rekommenderade det inte ihop med denna poolstomme, jag var egentligen inte intresserad av saltklorinator men var mest nyfiken på vad min poolleverantör tyckte om den kombinationen.

Jag personligen tycker att det är det stålstomme med mosaikliner du vill ha så skulle jag rekommendera alternativet ett automatiskt klor/syra system som vi använder oss av istället för saltvattensystem.

Vi ligger på en stabil klorhalt på runt 0,8 ppm och barnen som brukar vara känsliga för klor och få röda kliande ögon på offentliga badhus har aldrig haft några problem med det under hela vår första badsäsong med egen pool.



Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan