VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp med mjölkigt vatten  (läst 998 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fred123

Hjälp med mjölkigt vatten
« skrivet: augusti 13, 2021, 14:15:01:01 »
Hej poolare!
Vi har en thermopool sedan knappt 2 månader tillbaka.
Vi har en tid haft problem med mjölkigt vatten. Det ser ut som att det är vitt damm i.
Har kört främst med veckopuckar men ibland chockklorat med pulver.
Ph ligger på 7,2-7,4 har fått höja det två ggr med ph plus pga veckopuckarna gissar jag.

Cya 50
Alkalinitet 80
Klor varierar men oftast 1-3 ppm

Tror att problemet uppstod efter att jag började med det h plus.

Har slängt i nitor flocking sticks i breddavloppet häromdagen men det verkar inte fastna i varken sandfilter eller poolrobot. Imorse dammsög jag i wasteläge (la i flockstick igårkväll igen) men känns svårt att suga upp för det rörs upp.

Har backspolat regelbundet, använder skim nätstrumpa i skimmerkorgen.

Hur blir jag av med detta? Vad kan det vara?

33 m3
Ecovise HV75 cirk pump
Pahlen 515 500mm sandfilter

Tacksam för hjälp!

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hjälp med mjölkigt vatten
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2021, 15:01:32:32 »
Hej Fred123,

Du verkar snitta på två puckar i veckan (troligen lite högre). Vidare ditt pulver kanske var snabbklor?

Detta är orsaken till ditt uppmätta CYA. Har du använt stickor för att komma fram till detta är troligen ditt värde mycket högre.

Om vattnet alltid var rent (alltså mycket lite badande) så skulle du behöva höja pH oftare.

I ditt fall finns två möjliga orsaker till ditt mjölkiga vatten;
1)   Mikroorganismer (alger/bakterier)
2)   Kalk bildas

Klorets desinfektionsförmåga beror av två saker i ditt fall;
a)   Halten klor
b)   Halten CYA

Låg halt klor och/eller högt pH sänker desinfektionen för klor

Hög halt av CYA påverkar desinfektionen. Ju högre dess sämre fungerar ditt klor.

När du tillsätter höj pH finns risken att kalk bildas. Tror inte det i detta fall.

När du har hög CYA och tillsätter höj pH kommer din desinfektion att minska. Inte kemikaliens fel.

Så testa med att köpa kalciumhypoklorit som Folkpool kallar för actionchock eller motsvarande.

Tillsätt doseringen för chock.

Gissar på att vattnet klarnar och ditt filter hanterar de döda mikroorganismerna.

Gissar vidare på att ditt filter kan hantera detta. Problemet är 50ppm CYA och i relation till detta för låg klorhalt. Bakterierna förökar sig fortare än vad din desinfektion klarar. Det mjölkiga kan vara döda bakterier.

Så börja med att chocka ditt vatten med rätt typ av klor.

Med vänlig hälsning
Roger


Utloggad Fred123

SV: Hjälp med mjölkigt vatten
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2021, 18:58:15:15 »
Tack Roger!
Jag har både vattentest med regenstabletter mot färgkarta, digital testare autocheck 15 från pahlen och blue connect och alla visar samma ph och klor så det känns pålitligt. Cya och alka har jag mätt med autocheck.

Jag testar att höja klorhalten anpassat till min cya (hittade ditt tidigare inlägg om det och dess relation för korrekt desinfektion) och byta ut veckopuckar mot dagsklor istället och successivt späda vattnet för att få ner cya.

Återkommer :)

Hälsn Fredrika

Utloggad Fred123

SV: Hjälp med mjölkigt vatten
« Svar #3 skrivet: augusti 23, 2021, 10:00:19:19 »
Hej,
Har fått bukt med det mjölkiga vattnet. Problemet var att vi haft fel inställning på toppventilen. Han som byggde poolen sa att vi skulle ha den på cirkulation så vi har alltså kört 2 månader utan att passera sandfiltret…

Men har en annan fråga… åkte till folkpool och mätte mitt vatten.
Enligt dem så har jag 9 i Cya och 30 i Alka medan min Autocheck visar 30-40 i Cya och 100 i Alka.

Är det vanligt med så stora diffar?

Autochecken visar rätt ph och klor om jag komtrollmäter med regenstablett i ask, blue connect och folkpools mätning.

Funderar på vad jag ska ta som sanning… vattnet låg i en flaska ca 30 min innan jag kom till folkpool och vattnet är ju fint och klart nu.

Tack!

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Hjälp med mjölkigt vatten
« Svar #4 skrivet: augusti 23, 2021, 10:12:50:50 »
Hej!
Det är lite för stort glapp kan jag tycka men om du läser instruktionen på din Autocheck så står det att säkerheten är +/- 50 på just alkan så den är inte jätte tillförlitlig på just den parametern medan den på ph och klor är +/- 0,1 och 0,2 om jag inte minns fel
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan