VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Slippa plocka ner pool för vintern  (läst 2042 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ann-Charlotte Lindberg

Slippa plocka ner pool för vintern
« skrivet: augusti 12, 2021, 20:41:14:14 »
Hej <love>
Jag har en ny ovanmarkpool med tak som jag skulle vilja slippa ta ner under vintern! Undrar dock hur jag isf ska gå till väga. Tömma vatten ner till uttappningshöjd, klor?? Vet inget men i och med taket vill jag helst slippa ta ner den!
Mvh Lotta <sol>

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Slippa plocka ner pool för vintern
« Svar #1 skrivet: augusti 12, 2021, 21:14:31:31 »
Blir nog inte så brs... vill du ha en hel o fräsch pool 2022 bör du ta ner . Göra rent o torka
Taket kommer inte att hålla för snö och linern riskerar spricka av isbildning.

Utloggad SingingSailor

SV: Slippa plocka ner pool för vintern
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2021, 02:06:46:46 »
Jag hade min Intex pool ute nästan 10 vintrar, fungerade bra och linern klarade sig.
Sänkte vattennivån till bara ett par dm, så poolen inte kunde flytta sig vid stormar. Lät också en pressening flyta på ytan och upp över kanterna, det underlättade rengöring rning till våren.

Men ditt tak är jag precis som nyburjare tveksam till...
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad 62ragtop

SV: Slippa plocka ner pool för vintern
« Svar #3 skrivet: augusti 16, 2021, 11:54:29:29 »
Nu vet jag inte i vilken landsända poolen bor... men det kan i sak spela mindre roll...

Tror som nyburjare... ställer mig tveksam till om ditt tak skulle palla lite snömängder. Poolen, möjligen, men då skulle jag paketera in den tämligen väl i presenningar, vilket kan kännas som ett större jobb än att helt sonika tömma och låta poolen torka och "parkera den för vintern".

Vill du att din pool ska se lika fräsch ut som på bilderna, njaa, då skulle jag nog montera ned den för vintern...

Utloggad TommyC

SV: Slippa plocka ner pool för vintern
« Svar #4 skrivet: augusti 16, 2021, 12:11:11:11 »
Vissa vintrar har vi nästan ingen snö, andra vintrar har vi massor av snö. När det börjar gå över 3-4 dm på pooltaket blir jag nervös och börjar raka bort merparten av snön. Vårt pooltak ska tåla 100 kg per kvadratmeter. Den poolen och taket skulle jag plocka ner och ta in i värmen över vintern. Större ovanmarkspooler är kraftigare och brukar gå bra att övervintra med en presenning som skydd mot löv och annat nedfall. Grannen har gjort så i många år utan problem.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Joksi

SV: Slippa plocka ner pool för vintern
« Svar #5 skrivet: augusti 29, 2021, 17:01:42:42 »
Vi hade en bestway pool ute hela vintern, 3,5 i dial och 1,2m djup. den kallaste vintern i södra Sverige på några år. I februari var halva djupet genonfruset ett par veckor. Vi hade inte sänkt vattennivån alls, bara pluggat in och utlopp med medföljande gummipluggar och chockklorerat. Det var klor kvar i april...
Linern ser ut att vara väldigt tålig och flexibel faktiskt.

Inga problem på våren, har använt den hela sommaren.
Tänker höra samma sak kommande vinter.

Dock tvivlar jag på att ert tak klarar det, tyngd från snö o h stormar. Men plockar du ner det och täcker över med en kraftig presenning som vi, så ska de nog gå bra.

Utloggad 62ragtop

SV: Slippa plocka ner pool för vintern
« Svar #6 skrivet: september 01, 2021, 12:57:26:26 »
En sak till, det du även kan fundera på är hur din trall/altan kommer att se ut och må. Den ser ju väldigt tjusig och relativt nybyggd ut...

Höst, vinter kan medföra en hel del skräp, bös, snö, slask, is - och det kan vara skönt att kunna vår-städa inför den nya säsongen...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan