CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Storlek borrhål Thermopool  (läst 1250 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolbygge123

Storlek borrhål Thermopool
« skrivet: augusti 07, 2021, 22:25:25:25 »
Hej,

Hur stora hål har ni borrat för de stående armeringsjärnen vid bygge av thermopool? Jag har 12 mm armeringsjärn. Bör man använda 16 mm borr så att betongen kan rinna ner runt järnen när man gjuter väggarna, eller går det lika fint med 14mm borr? ( Kan betongen rinna ner där med? ). Med 12 mm borr får jag inte ner järnet så det är inget alternativ.

Poolgiganten

Utloggad largab

SV: Storlek borrhål Thermopool
« Svar #1 skrivet: augusti 08, 2021, 09:03:21:21 »
Jag skulle borrat 14 och limmat med ankarmassa. Tex Biltema 20-5324. Tror inte betongen rinner ner i så små springor.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Storlek borrhål Thermopool
« Svar #2 skrivet: augusti 08, 2021, 09:55:26:26 »
Jag borrade 12 till 12-järn. Kan ha rört runt lite så hålet blev 12,5-13, ingen ankarmassa behövs.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Poolbygge123

SV: Storlek borrhål Thermopool
« Svar #3 skrivet: augusti 08, 2021, 11:21:53:53 »
Tack för svaren!

Jag trodde att man ville få ner betong i hålet ( eller ankarmassa som föreslogs) så det omslöt järnet så att det sitter fast så att säga. Jag trodde det var viktigt för hållfastheten på väggarna, att de satt "fast förankrade" i plattan så att säga. Men jag inser att jag egentligen inte vet om det är viktigt för slutresultatet.

Jag kanske kan köra med 12 mm borr då med och röra runt lite om målet snarare är att få så litet hål som möjligt?

Utloggad TommyC

SV: Storlek borrhål Thermopool
« Svar #4 skrivet: augusti 08, 2021, 17:54:23:23 »
I andra sammanhang där jag har gjutit betong mot berg har jag använt Finjas expanderbetong för att fästa armeringjärnen i berget. Troligen överkurs för en så tung konstruktion som poolväggen?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Poolbygge123

SV: Storlek borrhål Thermopool
« Svar #5 skrivet: augusti 11, 2021, 13:32:30:30 »
En följdfråga med :)

Om jag borrar med 14 mm borr och sen stoppar i mina 12 mm järn och inte använder ankarmassa eller liknande så kommer det rinna ner vatten i hålen runt järnen från regn.( Det tar ju ett tag att bygga väggarna och det lär regna under den tiden ) Måste man bli av med det eventuella vattnet som står i hålen innan man gjuter väggarna sen? Är det skitsamma eller kommer järnen rosta sönder annars inne i väggen?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Storlek borrhål Thermopool
« Svar #6 skrivet: augusti 11, 2021, 14:15:44:44 »
Ankarmassa så slipper du problemet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag