VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Läckande 4-vägsventil (Ocean)  (läst 834 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Palle65

Läckande 4-vägsventil (Ocean)
« skrivet: augusti 04, 2021, 10:06:30:30 »
Misstänkte läcka i poolen men insåg snart att det var på trycksidan felet uppstod.
Upptäckte att när vredet på fyrvägsventilen stod i "filtrering" (notrmaldrift) så läcker det fortf ut via ”drain” (utlopp) en mindre mängd vatten kontinuerligt. här är alltså läckaget.

Nu är ju frågan går dessa att ta isä och reparera? eller byter man hela fyrvägsventilen?
kragdiametern på själva anslutningen till sandfiltertanken är omkring 173mm på den gamla.
« Senast ändrad: augusti 04, 2021, 21:36:55:55 av Palle65 »
Markpool på gjuten platta med lecaväggar. Isolerad utsida.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Läckande 4-vägsventil (Ocean)
« Svar #1 skrivet: augusti 04, 2021, 11:06:52:52 »
Den s k spindelpackningen kan vara trasig eller ha hamnat ur läge. Detta kan hända om inte stänger av cirkulationspumpen innan ventilen manövreras.
Jag har bytt spindelpackning på vår antika Hayward. Det kan vara bra att även byta O-ringen runt ventilens axel. Om du vet fabrikat och modell för ventilen så brukar det gå att hitta dokumentation på nätet.

https://www.inyopools.com/HowToPage/how_a_multiport_valve_operates.aspx
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Palle65

SV: Läckande 4-vägsventil (Ocean)
« Svar #2 skrivet: augusti 04, 2021, 17:33:49:49 »
Den s k spindelpackningen kan vara trasig eller ha hamnat ur läge. Detta kan hända om inte stänger av cirkulationspumpen innan ventilen manövreras.
Jag har bytt spindelpackning på vår antika Hayward. Det kan vara bra att även byta O-ringen runt ventilens axel. Om du vet fabrikat och modell för ventilen så brukar det gå att hitta dokumentation på nätet.

https://www.inyopools.com/HowToPage/how_a_multiport_valve_operates.aspx

Det är en Praher Ocean V4 och det var just o-ringen runt ventilaxeln som var problemet. En sväng till momentum å 21kr löste problemet. Dock så behöver flänspackningen mellan 4-vägsventilen och sandfilterbehållaren bytas inv mått 174mm utv 190mm någonting. Någon som vet var man kan hitta en sådan?
Markpool på gjuten platta med lecaväggar. Isolerad utsida.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Läckande 4-vägsventil (Ocean)
« Svar #3 skrivet: augusti 04, 2021, 17:42:16:16 »
Jag minns att jag åkte runt bland alla affärer i stan efter en annan packning till poolen. Tillslut fick jag tag i en hos mekonomen av alla ställen.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan