VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolvärmepump bästa märke?  (läst 1361 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders Öfvergård

Poolvärmepump bästa märke?
« skrivet: juni 28, 2021, 21:39:59:59 »
Vilket är det bästa valet av märke för poolvärmepump?
Med avseende på kvalitet, livslängd, tillgång till service och reservdelar etc!

Poolvärmepumpen ska ge mig och en markpool i glasfiber rymmandes 25 kubikmeter vatten en bekymmerslös tillvaro.

Gullberg och Pahlen nämns ofta positivt i forumet, stämmer det?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Poolvärmepump bästa märke?
« Svar #1 skrivet: juni 29, 2021, 00:00:18:18 »
Om ditt mål i livet är bekymmerslös tillvaro..... skaffa INTE pool......  <antman>

En bra värmare kan dock skjuta bekymmern lite längre fram jämfört en dålig o när de väl kommer..... för de gör de.... då är ett känt fabrikat bättre på de parametrar du nämner

Utloggad TommyC

SV: Poolvärmepump bästa märke?
« Svar #2 skrivet: juni 29, 2021, 06:26:56:56 »
Så bekymmerslös tillvaro som möjligt är frågan. Varje vår när jag lagar sprickorna i plasten så kommer tanken om det är värt det men när poolen är fylld och vattnet gått över 30 grader så är vi alltid lika nöjda.

Vår Gullberg&Jansson går nu sin nionde sommar. Alla prylar går sönder, det är bara frågan om hur ofta. Jag har ingen koll på genomsnittlig livslängd. De flesta här har bara erfarenhet av en modell av VP eller två för de som hade otur med sitt val. Håller den tio säsonger så är jag nöjd men det är ju skönt om den håller längre än så. Någon samlad statistik över problem och livslängd finns inte och många är ju som vanligt övertygade om att deras val är det bästa.

Läs manualen före köp, är den obegriplig så är det nog fel val. Tag reda på hur du får reparationer utförda under och efter garantitiden. Jag tror och hoppas att G&J är ett bra val men det vet nog bara de som servar. Vårt enda lilla problem så här långt är att plastluckan över manöverpanelen sprack vid leden och numera hålls på plats av tejp. I år så skruvade jag bara i säkringen och VP tuffade gång utan att behöva pilla på manöverpanelen. Oftast har vi kört den på sitt inbyggda tidur och cirkulationspumpen på ett separat mekaniskt tidur (typ 3 för 100kr). Nu får flödesvakten i VP stänga av när cirkulationspumpen stängs av. Andra här har kört så i många år utan problem så varför krångla till det.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolvärmepump bästa märke?
« Svar #3 skrivet: juni 29, 2021, 08:50:57:57 »
Jag håller med Tommy. Vi har haft en, vi köpte den 2011. Samma som Tommy, luckan ser ut som hej kom och hjälp mig, men den har inte gått sönder som Tommys. Någon givare mäter totalt fel, den visar in 25 grader och ut 29, men den värmer och stänger av sig vid 30 som den ska. Så jag gör som Tommy, bara kollar att den funkar och sedan får den gå.

Låter också flödesvakten styra VP, har timer på cirkulationspumpen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Janne_G

SV: Poolvärmepump bästa märke?
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2021, 11:56:18:18 »
Köpte min Pahlens "nånting" 35 2006 och den har tuffat på sen dess.
Förra året la den av, bara brummade. Enl grannen (elektriker) är det motorkondensatorn som gått.
Men jag hann köpa en annan under tiden. Numera har jag en lite större pump som lite tystare.
Dvs 14 säsonger utan några som helst problem. Och den tas in direkt när den stängs av på hösten och sätts ut i maj när den ska igång igen.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolvärmepump bästa märke?
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2021, 13:44:56:56 »
Glömde skriva det, min har stått ute i alla år, med kapell över. Bara lossat slangarna till den och satt tillbaka dem löst så inget vatten kan samlas där.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan