VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nytt poolbygge - Folkpool 4x8  (läst 4976 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LeoLin

  • Gäst
LeoLin
Nytt poolbygge - Folkpool 4x8
« skrivet: maj 12, 2021, 11:46:09:09 »
Tänkte dela lite bilder och kanske kunna få lite tips längst med vägen på vårat poolbygge som precis tagit fart.

Beställde komplett poolpaket från folkpool som jag ska sänka ner och bygga altan runt samt även komplettera med ett Galant pooltak.

Liner och taket är dock restat och jag väntar på svar men enligt säljaren så kan man göra klart i princip allt utan liner så om någon har erfarenhet av detta så mottages dessa tacksamt :)







De frågor jag har nu är:

1. Inlopp och utlopp, är det ok placering? Jag vill inte sätta inloppen i trappan då de då blir inbyggda.
2. Teknikrummet, jag skissade på en yta om ca 100x140. Är det görbart eller behövs större?

som sagt, alla tips och trix mottages tacksamt :)

/Leo

Poolgiganten

Utloggad Delta2004

SV: Nytt poolbygge - Folkpool 4x8
« Svar #1 skrivet: maj 12, 2021, 15:30:34:34 »
Folkpool installerar vårt pool på samma sätt - liner blir sist. Dock för att kunna återfylla itan vatten stagade de upp stommen med några tvärstag samt hörnstag. Sedan återfyller man, man får inte padda gruset alls då.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Nytt poolbygge - Folkpool 4x8
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2021, 22:53:09:09 »
Tänkte dela lite bilder och kanske kunna få lite tips längst med vägen på vårat poolbygge som precis tagit fart.

Beställde komplett poolpaket från folkpool som jag ska sänka ner och bygga altan runt samt även komplettera med ett Galant pooltak.

Liner och taket är dock restat och jag väntar på svar men enligt säljaren så kan man göra klart i princip allt utan liner så om någon har erfarenhet av detta så mottages dessa tacksamt :)







De frågor jag har nu är:

1. Inlopp och utlopp, är det ok placering? Jag vill inte sätta inloppen i trappan då de då blir inbyggda.
2. Teknikrummet, jag skissade på en yta om ca 100x140. Är det görbart eller behövs större?

som sagt, alla tips och trix mottages tacksamt :)

/Leo

Det kommer att bli ett väldigt trångt teknikutrymme. Kan du så bygg större annars kommer du ångra dig i framtiden
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nytt poolbygge - Folkpool 4x8
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2021, 09:30:45:45 »
Inloppen blir väl inte idealiskt placerade, men samtidigt så vill man ju inte bygga så att de blir omöjliga att byta ut så det är nog en kompromiss du får göra.
Kanske finns det inloppsmunstycken som går vinkla mer än vanligt?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad LeoLin

SV: Nytt poolbygge - Folkpool 4x8
« Svar #4 skrivet: maj 16, 2021, 14:09:19:19 »
Det kommer att bli ett väldigt trångt teknikutrymme. Kan du så bygg större annars kommer du ångra dig i framtiden

Vad skulle du säga för minimått? Vill hålla det så tight som möjligt men vill ju få plats med allt utan att tvinga ner sakerna.

Utloggad LeoLin

SV: Nytt poolbygge - Folkpool 4x8
« Svar #5 skrivet: maj 16, 2021, 14:10:48:48 »
Folkpool installerar vårt pool på samma sätt - liner blir sist. Dock för att kunna återfylla itan vatten stagade de upp stommen med några tvärstag samt hörnstag. Sedan återfyller man, man får inte padda gruset alls då.

Har du lite bilder på erat projekt? Vore intressant att se, hur sätter man i belysningen och insprut utan linern på plats?

Utloggad LeoLin

SV: Nytt poolbygge - Folkpool 4x8
« Svar #6 skrivet: maj 16, 2021, 17:28:48:48 »
Inloppen blir väl inte idealiskt placerade, men samtidigt så vill man ju inte bygga så att de blir omöjliga att byta ut så det är nog en kompromiss du får göra.
Kanske finns det inloppsmunstycken som går vinkla mer än vanligt?

Man kanske kan sätta dom ovan första trappsteget i alla fall för att få dom så långt åt kortsidan som möjligt. Är ställbara munstycken men vet inte exakt hur mycket. Sen kommer ju pooltak på så tänker att det inte bljir så mycket smuts på ytan men det kanske inte bara är därför man vill ha så bra cirkulation som möjligt i poolen.

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Nytt poolbygge - Folkpool 4x8
« Svar #7 skrivet: maj 16, 2021, 23:53:30:30 »
Läste i någon tråd här på forumet att man (oklart vem) rekommenderar att sätta inloppen på kortsidan som inte har någon trappa och placerar skimmern på långsidan nära trappan. Då kan man skapa en roterande rörelse på vattnet i poolen genom att vinkla jetsen och få bättre cirkulation. Hittar inte tråden men det verkar rimligt.

Du kan i princip göra allt klart innan linern monteras, utom att sätta fast packningarna som ska sitta mot linern vid belysning, inlopp och skimmern. Sök ”montering av liner” på YouTube så hittar du bra instruktioner, om du inte redan har gjort det.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nytt poolbygge - Folkpool 4x8
« Svar #8 skrivet: maj 17, 2021, 08:13:51:51 »
Sätter man inloppen på motsående sida från trappen så kommer man nog att få rätt mycket flygfän och grejer som blåser ned i poolen när det badas - som samlas vid trappen.
Då jag gissar att trappen kommer att vara rätt väl används som "sittyta" så kanske det kan upplevas som lite obehagligt att allt skräp samlas just på den sidan av poolen.

När vi nu ändå talar om det här med placering så skulle jag vilja tillägga att inloppen helst skall placeras i den huvudsakliga vindriktningen.
Hos oss är det oftast sydliga vindar när det är bra "badväder", så inloppen skall ligga på "södra sidan poolen" och utloppen på norra.
Jag skulle också gärna sätta trappen i norrläge då jag tror att de flesta som sitter i trappen skulle vilja ha solen i ansiktet, när man sitter i trappen skall man kunna sola "framsidan".

Dessa principiella förhållnings-sätt indikerar att det skull kunna vara bättre att sätta inloppen på kortsidan som saknar trapp, och utloppet i närheten av trappen, men mycket beror ju på hur poolen är vriden i förhållande till väderstrecken.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad LeoLin

SV: Nytt poolbygge - Folkpool 4x8
« Svar #9 skrivet: maj 17, 2021, 08:51:56:56 »
Sätter man inloppen på motsående sida från trappen så kommer man nog att få rätt mycket flygfän och grejer som blåser ned i poolen när det badas - som samlas vid trappen.
Då jag gissar att trappen kommer att vara rätt väl används som "sittyta" så kanske det kan upplevas som lite obehagligt att allt skräp samlas just på den sidan av poolen.

När vi nu ändå talar om det här med placering så skulle jag vilja tillägga att inloppen helst skall placeras i den huvudsakliga vindriktningen.
Hos oss är det oftast sydliga vindar när det är bra "badväder", så inloppen skall ligga på "södra sidan poolen" och utloppen på norra.
Jag skulle också gärna sätta trappen i norrläge då jag tror att de flesta som sitter i trappen skulle vilja ha solen i ansiktet, när man sitter i trappen skall man kunna sola "framsidan".

Dessa principiella förhållnings-sätt indikerar att det skull kunna vara bättre att sätta inloppen på kortsidan som saknar trapp, och utloppet i närheten av trappen, men mycket beror ju på hur poolen är vriden i förhållande till väderstrecken.  <dontkn>

Skissen som jag har bild på är enligt kompassen med N uppåt så att säga. Anledningen till att jag satte trappan där jag gjorde är att det blir den närmaste och mest naturliga sidan att gå ner i. Bastuhuset som man ser (med svart dörr) är även duschutrymme. Dock hade det ju varit en poäng att ha trappan på andra sidan just för sol-läget men jag får leva med att man får sitta lite vriden för att få sola framsidan om man sitter i trappan helt enkelt. :)

Gällande vindriktning så bor jag i jämtland, blåser åt alla håll samtidigt här ;) Nä men det är ganska bra lä då vi har skog runt huset men om det blåser mycket så är det ju NV-V.

Jag gillar dock tanken på att försöka ha utlopp från trappsidan dör att få bort eventuellt skräp men får väl klura lite.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan