CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Inkoppling värmeväxlare råd  (läst 1361 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LoaT

Inkoppling värmeväxlare råd
« skrivet: april 13, 2020, 12:07:58:58 »
Hej!

Jag har en nyinstallerad NIBE S1255 med Pool 40 installerad och en pool utan uppvärmning idag. Det är en sutterängkåk där VP står på övervåning och poolen är på nedersidan.

Var sätter man värmeväxlaren? Drar jag 30m slang från poolhuset som är beläget bredvid poolen upp till där VP och vvxl är - eller placerar jag vvxl i poolhuset och drar rör från VP?

Vid första alternativet, då läser jag i manual "Värmeväxlaren ska installeras på den lägsta punkten i filtreringskretsen för att hjälpa till med korrekt luftning och för att säkerställa att den är fylld med vatten under drift"

Någon med liknande setup?

Tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Inkoppling värmeväxlare råd
« Svar #1 skrivet: april 13, 2020, 16:15:12:12 »
Jag valde att ha hela teknikrummet inne i bostadshuset (gamla pannrummet) för att ha det så praktiskt som möjligt, aldrig haft problem.
Innebär att jag har bergvärmepump, vvx. och all annan poolteknik i det rummet drygt 25-30 slangmeter från poolen, ca. 1,5 - 2 meter över inloppsrören i poolen
Skrev lite olika trådar i ämnet när jag var ny på forumet, bifogar länkar till några av diskussionerna.

Önskar dig lycka till med nya poolen, inget man någonsin ångrar skulle jag vilja påstå! ;-)

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5943.msg46834#msg46834

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5254.msg39167#msg39167

//"Poolbadaren"
« Senast ändrad: april 14, 2020, 00:27:27:27 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Inkoppling värmeväxlare råd
« Svar #2 skrivet: april 13, 2020, 21:39:22:22 »
Hej,
Vi har VVX i samma utrymme som poolpump och sandfilter.
Sedan har jag dragit rör och kablage från BVP. Jag har också Pool40 till en F1255-16.
Tror inte det är någon bra idé att låta poolvattnet cirkulera upp på något annat våningsplan.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad LoaT

SV: Inkoppling värmeväxlare råd
« Svar #3 skrivet: april 13, 2020, 21:59:18:18 »
Jag valde att ha hela teknikrummet inne i bostadshuset (gamla pannrummet) för att ha det så praktiskt som möjligt, aldrig haft problem.
Innebär att jag har vvx. och all annan teknik i det rummet drygt 25-30 meter från poolen.
Skrev lite olika trådar i ämnet när jag var ny på forumet, bifogar länkar till några av diskussionerna.

Önskar dig lycka till med nya poolen, inget man någonsin ångrar skulle jag vilja påstå! ;-)

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5943.msg46834#msg46834

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5254.msg39167#msg39167

//"Poolbadaren"

Det låter kanon, dessvärre har jag mitt "pannrum" på övre plan(gatuplan) och poolhuset placerat intill poolen, men vad bra att höra att det funkar att ha prylarna lite längre ifrån poolen :)

Hej,
Vi har VVX i samma utrymme som poolpump och sandfilter.
Sedan har jag dragit rör och kablage från BVP. Jag har också Pool40 till en F1255-16.
Tror inte det är någon bra idé att låta poolvattnet cirkulera upp på något annat våningsplan.

Hur långt är det mellan din BVP och VVX? :)

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Inkoppling värmeväxlare råd
« Svar #4 skrivet: april 13, 2020, 22:29:25:25 »
Ca 10m.
Jag har ventilen som växlar över framledningen till VVX intill VP, därifrån har jag dragit 10m 22mm rör till VVX. Från VVX har jag kopplat på närmaste returledning, ca 1m.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Inkoppling värmeväxlare råd
« Svar #5 skrivet: april 14, 2020, 09:00:12:12 »
Enda nackdelen som jag ser det, med VVX vid poolhuset är väl att det kan finnas en frysrisk både för värmeväxlaren, och ledningarna fram till den.
Kan du säkerställa att det går bra att dränera eller frysskydda så borde du få både bättre funktion och billigare installation om de sätter den i poolrummet.

Vi har all vår teknik inne i varmt förråd i husets ekonomidel för att inte ha någon frysrisk.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag