Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Spricka i botten på spabadet, vad gör jag nu?  (läst 3780 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Compusa

  • Gäst
Compusa
Spricka i botten på spabadet, vad gör jag nu?
« skrivet: oktober 30, 2019, 07:41:58:58 »
Hej!
Hoppades få skriva här av en trevligare anledning.  :-\

Flyttade in i huset i maj och med i husköpet följde ett spabad (Swebad Viva Idun). Vi badade riktigt mycket första månaden (juni) och i juli blev det inte mycket badande, då det blev tillökning i familjen. När baded stått oanvänt så noterade jag att det tappat väldigt mycket vatten. Tyckte det var märkligt, men tömde polen och gjorde vattenbyte. Märkte då att vattennivån sjönk med cirka 5 centimeter per dygn.

I helgen skruvade jag loss serviceluckan och försäkrade mig att alla rörkopplingar var åtdragna, samt tog loss och att satte tillbaka alla jets mm. Fyllde på spabadet med nyttvatten på söndags kväll.

När jag kommer hem från jobbet så lyfter jag på locket till spabadet och ser att vattennivån återigen sjunkt med cirka fem cm på ett dygn. Serviceluckan är lös och kollar på insidan och ser då att det finns vatten där. När jag inspekterar botten på spabadet så ser jag en liten spricka, på cirka 3-4 cm, den går nästan att missta med ett grässtrå. Den är inte mycket för världen men tydligen tillräcklig, för att läcka så här mycket.

Vad fasen gör jag nu? Kallt har det varit de senaste dygnen och jag är osäker på om skadorna kanske blir än värre om jag tömmer och stänger av spabadet?

Googlade lite på spadbadet och på produktbeskrivningen så står det att insidan är gjorde av akryl:
https://www.bauhaus.se/utespa-viva-spa-bauhaus-xtreme-vit-5-platser-23-jets#go-to-description

Kan jag laga det här på något enkelt sätt, eller är det bara att slänga skiten  :'(

Poolgiganten

Compusa

  • Gäst
Compusa
SV: Spricka i botten på spabadet, vad gör jag nu?
« Svar #1 skrivet: oktober 30, 2019, 07:46:02:02 »
Ett litet tillägg. Bor i Skåne, ganska när kusten och det har blåst riktigt ordentligt och ihållande mellan varven här. Kan sprickan ha orsakats av krafigt ihållande blåst? Är det i så fall en skada jag skulle kunna ta med mitt försäkringsbolag?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Spricka i botten på spabadet, vad gör jag nu?
« Svar #2 skrivet: oktober 31, 2019, 07:38:36:36 »
Provade googla "repair acrylic in spa" och fick upp ett gäng träffar, kanske du kan hitta uppslag där, verkar inte omöjligt i alla fall.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Lassse

SV: Spricka i botten på spabadet, vad gör jag nu?
« Svar #3 skrivet: december 22, 2019, 00:20:55:55 »
Kontakta swebad,dom ska kunna hjälpa dig.
Du kanske tom har garanti kvar på badet?

Annars kan du slipa ur sprickan och laga det med tex gelcoat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan