VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Koppla in badtunna. Värme, reningsystem. BUDJET!  (läst 3290 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Conny87

Koppla in badtunna. Värme, reningsystem. BUDJET!
« skrivet: oktober 22, 2019, 14:58:38:38 »
Hej. Helt helt nu på forumet och även första tunnan.

Precis flyttat till hus där jag nu under några veckor och trasslat ut husets uppvärmning.
Ska byggas om inom 1 månad och koppla allt rätt mm.
Hittat en plattvärmeväxlare 44kw.
20plattors.

Såg också att det finns en plasttunna medin och utgångar.
Den är ovan jord med altan byggd runt.
Eftersom pappa byggt garanterar jag att botten är oisolerad och standard isolerad i sidor från fabrik.

Brunnen är inte så stark på vatten tillflöde och finns ingen bäck med tillräckligt vatten inärheten.

Så tänkte att jag skulle koppla in plattvärmeväxlaren på radiatorsystemet där framledningstemp ligger på mellan 35-50 grader.

Ser efter en natts efterforskning att cirkulationspumpen ska klara allt vatten på 3 timmar enligt många som byggt.

Tunnan är på ca 1500 liter.
Slangarna ut verkar va 40-50mm inte sätt anslutningarna än.

För att koppla in lite budget så är men tanke att koppla botten till en cirkulationspump/patronfilter 40-50 micron/ plattvärmeväxlare och sedan till toppen på tunnan.
Hur många timmar per dygn bör den gå tillänsyn  i att uppfylla tillräcklig rening? ( bortse nu ifrån värmning, frystisk mm).

Primärsidan på vvx mäter 25mm utvändigt/ 16 invändigt.
Sekundär 20mm utvändigt/ 12 invändigt.
Vilket kommer bli strypning.

Så med flöden/tryck tror jag den vid ca blir 15kw effektivitet på.
Jag kan koppla in den mellan panna å acktank med egen cirkulationspump så den tar från toppen och trycker in till botten av pannan men svstängningsventiler inken cirkulationspump och vvx så det går å stänga av.

Hittat trädgårdspumpar på på 2500/h men knappt ger tryck. 1000kr

Tänker mig 12tryckvattenpump på 4bar och 20-30l minuten istället för att göra vvx så effektiv som möjligt. och den med tanke på 12v ska kunna cirkulera även vid strömavbrott. Tillkopplad fritidbatteri samt laddare och eller solceller på 100watt/m3 å kommer köra 2m3.
Mest för att slippa frys risk vintertid.

Så tänkte koppla det på sekundärsidan av vvx.
Och tunnan på primära för att strypa så lite som möjligt.
Kommer att ta Max dimension från pol ca 40mm till cirk. Pump ca 15mm till patronfilter sedan till vvx och upp igen

Och köra samma dimension på slang tillbaka som vvx ger till tunnan.

I mina ögon lär det funka hyffsat tillfredställande.

Kommer vilja ha 38grader i tunnan.

Nu kommer det roliga. När luft/pumpen är inkopplad så underhållsvärdet systemet tunnan till kanske 15grader minst (isolering och lock ska jag bygga så effektivt som möjligt tänker nu 0 värmeförluster och utetemperatur på 8 grader).

Å när väl badet ska ske så är det bara å elda på i vedpannan till 80-95 grader.
Tills rätt temp är uppmätt i tunnan.
Och en uppvärmningsrunda på 2-3 timmar om flöde mm funkar i tunnans krets.

Tänker är att ha tunnan igång året runt. När det blir minus utomhus så sköter vi husets uppvärmning med vedpanna och acktankar å höjer panntempen till 95 grader.

Luft/vatten vp går alltid in om radiotorkretsen går under 40grader. Max på vp är 50grader.


Så stora frågan.
Ska jag koppla in vvx på radiatorslinga och ha Max 50 grader och uppvärmning dygnet runt.
Kommer den kunna hålla 38grader under vintern?

Eller ska jag koppla den direkt mot tanken å komma toppa 80-95 å kunna toppa tunnan till 38grader inom 2-3 timmar?
Och när man väl ligger i tunnan trycka på en knapp för att stänga av 12v pumpen.
(Att 95gradigt vatten cirkulerar i vvx kommer inte skada(
Blir underhållet förvarnat stänger man av cirk pump på hetvattnet. Alternativt stryper tillförsel till vvx.



Och kommer tunnans cirkulationspump kunna cirkulera tunnan tillfredställande och även få in tillräckligt flöde genom vvx så den blir så effektiv som möjligt?


Allt ska tänkas budget. Vvx 20plattor motströmsvärmaren finns redan.

Bara 2  cirkulationspumpar ett patronfilter hållare på VVS affär och filter och slang.

Pumpar filter vvx ska placeras i pannrummet ca totalt 10-15 meter slang och ca 2-2,5 meter under tunnan.


Allt ska tänkas budget samt att jag gillar pilla tänka och lägga stort arbete på udda lösningar och basis, lite som en hobby (svår adhd).
Inte främmande att labba/löda med reler givare timers mm.

Så tar det igen.
 Frågan är om 12v pump klarar biffen.
Vvx kommer bli tillräcklig
Och om filterlösningen kommer funka. (Kommer kolla upp klor veckotabblter med).


Blev mycke nu.
Tyvärr är det svårt för mig å göra kort bra sammanställningar.


Vill inte få tillsvar att jag ska köpa sandfilter/pump för 5000kr och dedikerad l/v vp.
Kan tänka mig på köpa vvx för 3000kr om det skulle behövas med 144kw kapacitet ( ca 60kw vid 50grader beroende på cirkulation).

Om ni besitter kunskaper men har svårt att förstå texten mina idéer/ tankebanor, snälla skriv en rad om motfråga mm så svarar jag gärna.

Mest lärorika om det skapar diskutioner om mina planer om man kan göra små förändringar för att uppnå högre effektivitet.


Uppvärmningskostnaden är inte jätte prioriterat men vill inte lägga på en el tillsatsvärmare eller köpa något dyrt som inte utnyttjar husets värme producenter.

Får jag inga svar/nollningar så kommer jag testa mina Idéer ändå

Mvh Conny


Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan