CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Automatiserad poolfyllning  (läst 7376 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dimitris76

Automatiserad poolfyllning
« skrivet: augusti 20, 2016, 15:25:40:40 »
På andra tråd har jag berättat hur automatiserade jag poolens reningsverk, uppvärmning och klorering. Allt funkar som den skall men jag var bortrest i nästan två månader under sommaren och vattennivån har sakta men säkert sjunkit ner tills flödesvakten som har byggd in i systemet stängde cirkulationspumpen av.

Det hände nog några få dagar innan vi åkte hem för vattenkvalitet var fortfarande väldig bra men jag började fundera och automatisering av även denna aspekten.

Jag har en äldre betong pool med stensarg och stenplattor rund omkring som tillåter inga lätt ingrepp. Pahlens nivåvakt anses med externmonterad elektrisk flottör anses som oacceptabel och onödigt komplicerad.

Min rostfri skimmer är ganska rimlig dock och har dessutom ett välplacerat tummehål mitt på locket (se bild!).

Avståndet från lockets undersida till optimal vatten nivå är mellan 80-95mm. Sedan hittar hittar den här automatiska ventilen som hänger ca. 88mm från vattenlinjen (se skiss här!:  http://www.aliexpress.com/item/1-2-Built-Top-inlet-Floating-Ball-Valve-Automatic-Float-Valve-Water-Level-Control-Valve-F/32698295305.html?spm=2114.13010208.99999999.261.Iog3Mx ).

Så jag skruvar den genom locket med en hanne skruvkontakt (https://www.bauhaus.se/slangkoppling-gardena-21mm-1-2.html) på ovan sida där man kopplar trädgårdsslangen.

Totalkostnad ca. 150kr. Vad tycker ni?

Mvh,
Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Automatiserad poolfyllning
« Svar #1 skrivet: augusti 20, 2016, 15:54:02:02 »
Det borde väl fungera, men den kommer ju att fylla vatten när ni badar och det bildas vågor i poolen, den där öppnar ju så snart nivån blir låg.
Stryper du flödet hårt så kan bara kan fylla på med typ 2-3 liter/minut så borde det ha marginell betydelse, men rent principiellt borde man ha en vakt som fyller på om nivån varit låg i minst 1 timma eller liknande.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Dimitris76

SV: Automatiserad poolfyllning
« Svar #2 skrivet: augusti 20, 2016, 16:14:56:56 »
På andra tråd har jag berättat hur automatiserade jag poolens reningsverk, uppvärmning och klorering. Allt funkar som den skall men jag var bortrest i nästan två månader under sommaren och vattennivån har sakta men säkert sjunkit ner tills flödesvakten som har byggd in i systemet stängde cirkulationspumpen av.

Det hände nog några få dagar innan vi åkte hem för vattenkvalitet var fortfarande väldig bra men jag började fundera och automatisering av även denna aspekt.

Jag har en äldre betong pool med stensarg och stenplattor rund omkring som tillåter inga lätt ingrepp. Pahlens nivåvakt anses med externmonterad elektrisk flottör anses som oacceptabel och onödigt komplicerad.

Min rostfri skimmer är ganska rimlig dock och har dessutom ett välplacerat tummehål mitt på locket (se bild!).

Avståndet från lockets undersida till optimal vattennivå är mellan 80-95mm. Jag googlar fram den här automatiska ventilen som står ca. 88mm från vattenlinjen (se skiss här!:  http://www.aliexpress.com/item/1-2-Built-Top-inlet-Floating-Ball-Valve-Automatic-Float-Valve-Water-Level-Control-Valve-F/32698295305.html?spm=2114.13010208.99999999.261.Iog3Mx ).

Så jag skruvar den genom locket med en hanne skruvkontakt (https://www.bauhaus.se/slangkoppling-gardena-21mm-1-2.html) på ovan sida där man kopplar trädgårdsslangen.

Totalkostnad ca. 150kr. Vad tycker ni?

Mvh,
Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Automatiserad poolfyllning
« Svar #3 skrivet: augusti 20, 2016, 16:33:24:24 »
.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Automatiserad poolfyllning
« Svar #4 skrivet: augusti 20, 2016, 16:37:07:07 »
.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Automatiserad poolfyllning
« Svar #5 skrivet: augusti 20, 2016, 16:40:51:51 »
Det borde väl fungera, men den kommer ju att fylla vatten när ni badar och det bildas vågor i poolen, den där öppnar ju så snart nivån blir låg.
Stryper du flödet hårt så kan bara kan fylla på med typ 2-3 liter/minut så borde det ha marginell betydelse, men rent principiellt borde man ha en vakt som fyller på om nivån varit låg i minst 1 timma eller liknande.


Längs bak i skimmerns kavitet nås inte några stora vågor men även om vattenlinjen självjusteras några mm högre finns det adekvata marginaler i systemet .
Dessutom kommer jag att koppla slangen bara när jag skall resa bort under en längre period.

/Dimi

Richard,
jag har av misstag startat två olika tråd med samma ämne. Skulle du kunna slå ihop de? Tack på förhand!
« Senast ändrad: augusti 20, 2016, 16:50:53:53 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Automatiserad poolfyllning
« Svar #6 skrivet: augusti 20, 2016, 19:26:14:14 »
Jag har funderat på att anordna automatfyllning. Men jag funderar på hur man då ska upptäcka ev. läckage. Det är i alla fall något jag skulle vilja ha med i ekvationen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Automatiserad poolfyllning
« Svar #7 skrivet: augusti 20, 2016, 20:26:38:38 »
Samma här. Jag skulle nog fega och bara koppla på vattnet när nivån behöver justeras med tanke på ev. läckage. Ett annat alternativ skulle kunna vara att styra en motorventil från en dator och begränsa hur länge det kan fyllas per dygn eller vecka.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Dimitris76

SV: Automatiserad poolfyllning
« Svar #8 skrivet: augusti 20, 2016, 20:45:53:53 »
Ett annat alternativ skulle kunna vara att styra en motorventil från en dator och begränsa hur länge det kan fyllas per dygn eller vecka.

Är ni rädda för läckage $89 kostar 3/4" versionen: http://www.irrigationglobal.com/contents/en-us/d282_volumetric_automatic_valves.html

Och det kommer på flera olika volymversioner.

/Dimi
« Senast ändrad: augusti 20, 2016, 20:50:20:20 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad psau

SV: Automatiserad poolfyllning
« Svar #9 skrivet: augusti 20, 2016, 21:18:35:35 »
Är det bara när du är borta funkar ju en sådan här: https://www.amazon.com/Pool-Sentry-Automatic-Water-Leveler/dp/B003MBZMO8/ref=sr_1_18?s=lawn-garden&ie=UTF8&qid=1471720153&sr=1-18-spons&keywords=pool+leveler&psc=1

Super enkel du lägger den bara på kanten annars är det nog något typ denna som behövs om du ska få en bra funktion: https://www.amazon.com/Pentair-T40FW-Autofill-Automatic-Fluidmaster/dp/B004VU8U52/ref=sr_1_13?s=lawn-garden&ie=UTF8&qid=1471720153&sr=1-13&keywords=pool+leveler

Själv har jag en Pentair och den funkar toppen om jag haft någon läcka, numera är alltid vattnet avstängt eftersom mitt behov att fylla poolen som en gammal gubbe går på toa, dvs lite och ofta är obefintligt.

Jag fyller upp i nivå på våren sen fyller jag efter backspolning vilket sker kanske två ggr per säsong....

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag