CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vilket upplägg blir bäst?  (läst 8594 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Beppo

Vilket upplägg blir bäst?
« skrivet: december 02, 2006, 19:38:47:47 »
Hej på er! Har fortfarande inte löst mitt uppvärmingsproblem så nu kör vi igen.... <help>
Jag har ju en inomhuspool som ligger i ett separat hus, skiljt från huvudbyggnaden.
Huvudbyggnaden värms med pellets och tanken är ju att pelletspannan ska få värma poolen också. Har en betongkulvert som det går kallvatten ledningar i idag, ligger minst en meter ner i backen. Poolpumpen och allt sånt står idag ute i "lilla" huset. Nu är frågan: Ska man pumpa ut hetvatten till en värmeväxlare genom kulverten, eller ska man flytta in poolpumpen och bara skicka poolvatten genom kulverten. Avståndet mellan husen är 20 meter, och poolen rymmer 30 m3...
Viskan spa Lindö

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilket upplägg blir bäst?
« Svar #1 skrivet: december 03, 2006, 13:47:20:20 »
Hej,

Skulle tro att det blir bäst att cirkulera hetvatten ut till poolhuset och sätta växlaren där. Eftersom du har en kulvert utgår jag från att du kan isolera rören ordentligt. Jag tror det är lättare att pumpa runt den mindre varmare volymen än att pumpa runt hela "poolvolymen". Förstår inte riktigt varför poolpumpen skulle behöva flyttas in om du sätter växlaren inne, för cirkulationens skull tro jag inte det spelar ngn roll var på slingan pumpen sitter. Vet inte hur stor pump du har i förhållande till poolens volym och sandfiltret. Om du har överkapacitet så kan nog alternativen vara likvärdiga. Jag skulle i så fall det som är enklast att genomföra.

Hilsen

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Vilket upplägg blir bäst?
« Svar #2 skrivet: december 04, 2006, 13:05:13:13 »
Förstår inte "Housedads" resonemang. Det säger att det är "lättare att pumpa runt den mindre varmare volymen än att pumpa runt hela poolvolymen". I början säger du att han skall cirkulera hetvatten till poolen. Poolvattnet måste väl vara kallare än "hetvattnet".
Nej, jag föreslår att du cirkulerar poolvattnet in till växlaren i huset.
Det är lättare att isolera bort värmeförluster i ett rör med lägre temp än i ett med högre.
Men fundera också på det jag skriver om en elpatron. Mycket billigare och ingen kulvertdragning!
Ello :)
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilket upplägg blir bäst?
« Svar #3 skrivet: december 04, 2006, 14:21:08:08 »
Hej,

Förstår att min resonemang kanske inte är glasklart, det jag menade var mindre volym inte mindre varm volym (kallare). Det jag egentligen säger är att cirkulationspumpen som drar vatten i radiatorerna kan klara av växlaren under badsäsongen då man inte värmer huset så mycket. Samtidigt vet vi inte vilken badsäsong som gäller då det ju är en innepool.

Håller med om ditt resonemang att det är lättare att isolera den svalare delen. Antar att vi båda tolkar den existerande kulverten som krypbar för rördragning och isolering.

Tror pumparna blir den avgörande faktorn, om poolpumpen tros klara cirkulation via växlaren, eller om "radiator-pumpen" klarar växlaren. Om det krävs byte av minst en pump gör det som är billigast och praktiskt enklast att genomföra.

Hoppas jag är begriplig !!

:)

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Vilket upplägg blir bäst?
« Svar #4 skrivet: december 04, 2006, 16:20:59:59 »
Tror inte man skall blanda systemen för mycket.
En krets för varje system är nog det bästa. Likadant med pumparna.
Om kulverten inte är krypbar så får du köpa isolering som finns som rörskålar och trä på efterhand som du matar in den i kulverten. För isoleras noga måste den. Och alla skarvar måste tejpas med rörtejp för att bli täta.
Men i alla fall lycka till.
Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Beppo

SV: Vilket upplägg blir bäst?
« Svar #5 skrivet: december 04, 2006, 17:55:20:20 »
Jag har ju redan en cirkulationspump som sitter på elpatronslingan(vilken jag inte använder....).
Badsäsongen är tänkt att bli året runt, men i o m att jag endast värmer poolen med solvärme idag så håller den just nu 15 grader.... ::)
Nej, det går inte att krypa i kulverten, men det går att få igenom moderna kulvertrör med bra isolering i den befintliga kulverten. Men dessa är så dyra (närmare 400:-/meter och minst 20 meter lär gå åt), därför min tanke att man skulle köra ut det betydligt svalare poolvattnet i kulverten och kunna köra med lite billigare grejer.
Frågan är ju om min 500 w poolpump orkar cirkulera vattnet ytterligare 20 meter bort. Som det är nu står pumpen precis brevid (nedanför egentligen) poolen, och då är det naturligtvis inga som helst problem för den.
Hur jag ska koppla allt mon pannan är ju nästa pilsner...... :o
Men jag lär få kopplad det till pannan med manuell ventil, och brytare till cirkpump i vilket fall som helst, då jag har jagat en automatisk lösning, typ shuntgrupp, men det verkar inte gå att lösa på ngt vis..... :-\
Viskan spa Lindö

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Vilket upplägg blir bäst?
« Svar #6 skrivet: december 06, 2006, 08:21:36:36 »
Du kan också lägga plaströr som du limmar ihop och isolerar. Sen kan du föra in dem i din kulvert och du har kommit betydligt billigare undan.
www.onninen.se säljer såna rör och kopplingar.
Vad gäller din shuntgrupp så kolla på www.rinkabyror.se , där kan du säkert hitta något som passar. :)
Ello

En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Beppo

SV: Vilket upplägg blir bäst?
« Svar #7 skrivet: december 06, 2006, 14:59:02:02 »
Tror ni man skulle kunna använda en sån shuntgrupp som är avsedd för golvvärme?? Jag vill ju ha en slinga varmvatten, som skall shuntas ut till radiatorerna, med upp till 80 gradigt vatten i (behövs ju aldrig så mkt men ändå), och en annan slinga med som vid behov skall shuntas ut till en värmeväxlare till poolen. Går det dessutom att få till nån automatik på detta tro? <sol>
Viskan spa Lindö

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Vilket upplägg blir bäst?
« Svar #8 skrivet: december 06, 2006, 18:43:53:53 »
Varför inte "shunta" ut 80 gradigt vatten till vxl? då behövs vara en växelventil för att styra om flödet!
Ju högre temp på primären, ju högre effekt på vxl!
Automatik kan du bygga själv alternativt finns nog färdiga lösningar!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Beppo

SV: Vilket upplägg blir bäst?
« Svar #9 skrivet: december 07, 2006, 14:59:38:38 »
Jag måste ju i alla fall ha två shuntar, annars stryps ju flödet till poolen hela tiden när shunten stänger radiator slingan. Och den är för det mesta bara litew öppen, och större delen av året helt stängd under stora delar av dygnet.
Viskan spa Lindö

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag