CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Smart poolstyrning med klor eller salt?  (läst 6173 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad psau

SV: Smart poolstyrning med klor eller salt?
« Svar #20 skrivet: juli 17, 2019, 11:01:20:20 »
Hej,
Kollar man manualen till pooltak brukar det finnas en friskrivning från saltvatten, visserligen rekommenderar iaf inte Albixion att man kör klor heller eftersom detta är korrosivt mot metall...

Men praktiskt så ser jag på skenorna till mitt gamla överdrag att efter 10år med saltvatten i poolen är de påverkade och ser rätt anfrätta ut, en skenstump som blev över och har legat utan påverkan från poolvatten ser ny ut.

Nu är det en väldigt låg salthalt i poolen men den påverkar, Hayward kommer ju med en större elektrolys cell som klarar vatten med ännu lägre salt nivåer, denna är framtagen som jag förstod det just för att miska problemen med korrosion kring poolen.

Jag har inte monterat mitt pooltak än men till kanalplast brukar man ha en speciell tejp i ändan för att stoppa vatten och bös att komma in i kanalerna.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Poolgiganten

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Smart poolstyrning med klor eller salt?
« Svar #21 skrivet: juli 17, 2019, 11:35:21:21 »
Ah, DET var ett bra och konkret tips, tack!  <antman>
Ska undersöka hur skarven är utformad och se om ngt liknande kanske bör göras direkt.

Precis sånt här som man är ute efter som nybörjare, enkla och kanske självklara tips för att undvika eventuella problem längre fram, det ska ju förhoppningsvis fungera under ett antal år.  ::)

Kanske lite överdrivet men jag har även för vana att på hösten när poolen stängs ner, spraya på lite av Biltemas takrengöring i nederkant av taket. Det tar ju död på det som eventuellt växer...
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Hansi

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 34
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Smart poolstyrning med klor eller salt?
« Svar #22 skrivet: juli 17, 2019, 13:25:14:14 »
Kanske lite överdrivet men jag har även för vana att på hösten när poolen stängs ner, spraya på lite av Biltemas takrengöring i nederkant av taket. Det tar ju död på det som eventuellt växer...

 O0 O0 O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag