VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Återigen: Avdunstning eller läcka?  (läst 6846 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Samuel

Återigen: Avdunstning eller läcka?
« skrivet: september 05, 2005, 22:53:15:15 »
Problemet löst
« Senast ändrad: december 30, 2008, 00:03:56:56 av Samuel »

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:Återigen: Avdunstning eller läcka?
« Svar #1 skrivet: september 05, 2005, 23:35:31:31 »
Plötsligt börjar det sjunka med 13 mm/dygn = ca 280 liter uppskattat.
Vi har snart passerat vår tredje sommar och inte en enda gång har vi haft en avdunstning som är märkbar, lek + stoj + plask + stänk och sol har gjort att efter några varma badglada dagar blivit dags att pyttsa i mera, jag tror dock att 80% av svinnet lägger ungarna utanför poolen, detta grundar jag på att om badfrekvensen är låg har vi aldrig märkt en avdunstning!!

Pratade med poolteknik i Harlösa (www.poolteknik.nu) och de sa senast idag att 1-2 cm/dag är normalt för en linerpool.
Med det resonemanget menar dom att linerpooler läcker!!! En gjuten, kaklad pool i samma storlek har förstås lika stor vattenyta som det dunstar ifrån så då återstår bara läckage om man ska tro poolteknik, som dessutom skulle vara normalt.....jo, man tackar...
-------------------------
Tyvärr vet jag inget bra sätt att leta upp läckan, har hört talas om karamellfärg med avstängd pump, vet dock inte om det fungerar.

Kanske kan man låta den läcka ut så mycket den vill, så borde ju läckan vara i närheten av ytan.

Linern är ju en rätt seg historia så börja leta vid alla plastdetaljer/genomföringar.

Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Janne

Re:Återigen: Avdunstning eller läcka?
« Svar #2 skrivet: september 06, 2005, 14:09:30:30 »
Hej!

Jag har haft samma problem.
Mitt problem löste sej när efterdrog min skruvar till skimmer.

Vad jag har hört så brukar det vara skimmern.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Janne

Re:Återigen: Avdunstning eller läcka?
« Svar #3 skrivet: september 08, 2005, 21:41:34:34 »
Bequ har läckfinnare, kolla under tjänster.
http://www.bequ.se/

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Jeanette Löding

  • Gäst
Jeanette Löding
Re:Återigen: Avdunstning eller läcka?
« Svar #4 skrivet: oktober 03, 2005, 21:28:34:34 »
Hej!

Har ingen lösning att komma med men vill bara tala om att vi har samma problem som Du har. Detta har vi dragits med sedan vi byggde den år 2000!! Och varje år har vi trott att vi kommit på lösningen! Min sambo har genomsökt linern mm för mm iklädd cyklop och snorkel!! V i har försökt med karamellfärg! Vi har extratätat och dragit åt skruvar vid inlopp/utlopp osv, inget hjälper. Vi har också talat med poolleverantören och de har svarat oss som de svarat Dig ungefär att lite läckage/avdunstning får man räkna med! Men det konstiga är att det avdunstar lite när det vill och med det menar jag att man ser inga klara mönster i det hela.
Vintern i förfjor så avdunstade det så vi fick fylla på vatten trots att vi hade vinterpresenningen på men denna vintern som gick så dunstade det ingenting!!!
Det enda mönster som vi tycks kunna följa lite grann i alla fall är att det vill gärna dunsta precis som Du säger när natttemperaturen sjunker på höstkanten. Intressant det där Du beskrev att det dunstade en massa när Du fyllt på klor osv för vi chockklorerade i går inför vinterstängningen och inatt hade det sjunkit 5-6 cm!!!!!!
Vi har inte blivit precis klokare med åren.
/Jeanette

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan