VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: cementrörs pool ?  (läst 3772 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karolidis

cementrörs pool ?
« skrivet: juni 10, 2007, 17:29:46:46 »
tjena...allesammans..sitter och funderar på att göra det lätt för mig =) ...ha kommit över ett cement rör som skulle användas till att bygga en stor brunn av en gammal bonde..och nu är frågan :

Skulle man inte kunna gjuta en platta och plasera röret på plattan samt mura in den nertill och kakla insidan och använda som pool???   

Mått:  5m i diameter!  x 1.10 m i höjd ...helt rund pool....finns det några nackdelar med ett sånt här bygge ?? <antman> <antman>

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: cementrörs pool ?
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2007, 20:51:45:45 »
Borde funka bra. I och med att den är rund och stark slipper du problem med jordtryck om du tömmer den. För tömma den bör du kanske göra på vintern. En del har problem med att plattorna fryser loss. Vad kostar ett sånt rör?

Utloggad karolidis

SV: cementrörs pool ?
« Svar #2 skrivet: juni 10, 2007, 22:02:41:41 »
tänkte jag skulle klä insidan med mosaik  (ett special mosaik som klarar ner till -28C ! ett sådant rör kostar nog sina tusingar =) jag fick det om jag fraktade bort det =) så jag tog det direkt !

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: cementrörs pool ?
« Svar #3 skrivet: juni 10, 2007, 22:38:43:43 »
Hej,

Tror det funkar fint. Baddjupet blir lite grunt kanske men att få tag i ett rör till är kanske inte enkelt eller ekonomiskt försvarbart.
Om inte bondens brunn skulle vara djupare  ;)
Du borde kunna få ett baddjup på 1m, 40 cm till och man kan dyka och hoppa lite. Har du ngn idé om hur det kan gå till så fundera
igenom det innan. Kanske kan man bygga en form på toppen av röret och gjuta på en bit.

Vad gäller mosaik så är jag lite tveksam. Liner är ett alternativ, idag är de flesta liners gjorda efter mått så din blir inte dyrare (eller billigare)
än vilken liner somhelst.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad aromata

SV: cementrörs pool ?
« Svar #4 skrivet: juni 10, 2007, 22:52:00:00 »
tänkte jag skulle klä insidan med mosaik  (ett special mosaik som klarar ner till -28C ! ett sådant rör kostar nog sina tusingar =) jag fick det om jag fraktade bort det =) så jag tog det direkt !
Jag tror nog att själva mosaiken klarar frost men är inte fogarna helt täta och du får in vatten bakom plattorna kan det vara pyrt. Jag vet de som har problem varje vår men det finns också de som inte har problem alls. Tätheten i fogarna och underarbetet är väl avgörande förmodar jag.

Kul ide´annars tycker jag. Den blir kanske, som sagts, lite grund och två ringar blir kanske lite djupt om man inte höjer bottnen förståss.

Du får rapportera vidare här ....

Utloggad gurraz6

SV: cementrörs pool ?
« Svar #5 skrivet: juni 11, 2007, 06:25:18:18 »
kakel o fogarna är aldrig täta du måste ju ha ett tätskikt bakom kaklet för kaklet läcker alltid igenom vatten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag