Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Lägga liner i helgen, vid ev regn  (läst 6258 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tomomia

Lägga liner i helgen, vid ev regn
« skrivet: juli 05, 2007, 23:14:07:07 »
Hej!
Närmar sig äntligen linermontering nu i helgen, tyvärr så skall det tydligen bli regn. Har dragit ihop ett gäng kompisar och fixat slang och anslutning till brandpost så vi behöver fixa det i helgen. Har någon erfarenhet av linerläggning i mulet och ev regnigt väder?
Andra tips om att lägga liner tas även tacksamt emot. Har köpt en 4x7 pool från Svenska poolfabriken som för övrigt haft suverän support och service.

Poolgiganten

Utloggad turbouffe

SV: Lägga liner i helgen, vid ev regn
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2007, 23:25:57:57 »
Vädret spelar ingen roll alls, försök bara att ha lite varmt vatten och dra linern hela tiden så den tightar upp hela vägen upp, det är väldigt vikigt i början av fyllningen att man gör detta.
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Lägga liner i helgen, vid ev regn
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2007, 08:21:40:40 »
Ju varmare temp desto enklare blir det att lägga linern.
Ju kallare temp desto svårare blir det.

Tro mig, tempen spelar stor roll.

Skulle vilja säga att under 20 grader har du en slags gräns.

Utloggad cg_joh

SV: Lägga liner i helgen, vid ev regn
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2007, 08:43:08:08 »
Vi har också en pool från Svenska Poolfabriken och byggde den förra sommaren som ju var väldigt gynsam temperaturmässigt.

Ett tips bara: som ni ser i instruktionerna från Sv. Poolfabriken så rekomenderar de att man ansluter en eller helst två dammsugare som får evakuera luften mellan linern och poolväggen. Jag trodde inte det skulle ha så stor verkan, trodde att luften bara skulle pysa in överallt. Det visade sig doch vara mycket effektivt och var inte alls svårt att få tätt, lite tejpning vid överliggaren men sedan suger linern fast mot poolväggen särskilt nertill är det sedan lätt att få till bra passning. Om ni har möjlighet, använd en damsugare på varje långsida.

Jag tror i och för sig inte att regn spelar så stor roll däremot är ju linern lättare att hantera om det är varmt men som någon annan påpekade ha tillgång till varmvatten för att mjuka upp linren där ni behöver dra till den.

Efteråt tyckte jag nog att det var ett lättare jobb än jag trodde innan jag började, så kör på bara.

Utloggad SP72

  • Mycket slit, men mödan värt!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Längtar efter sommaren.........
    • Visa profil
SV: Lägga liner i helgen, vid ev regn
« Svar #4 skrivet: juli 07, 2007, 12:28:32:32 »
Håller med Gustavsson!
Har hjälpt till att lägga ett antal liners nu. Värsta tänkbara tillfället var regn och ca 12grader varmt. Det kan jag bestämt avråda! Linern var stel och j....t svår att hantera. Har fått  tipset att det ska gå att använda sig av höggtryck kopplad till varmvatten för att mjuka upp linern. Men man måste då vara väldigt snabb med sina justeringar, vilket ju inte heller är optimalt.
Det är ingen dröm med för hög värme heller. Vi hade ca 35grader nere i "gropen" hos kompisen nu i maj och linern blev seg/degig och töjde sig snarare för lätt/snabbt.

Har kollat in div monteringsanvisningar och 15-25grader vid uppehållsväder, verkar vara en rekommendation som återkommer.
Opal Oval 5.5X11m, 1.5m djup, från www.nettopool.se.
UV filter, VVX och Thermia Diplomat DUO bergvärme

Utloggad tomomia

SV: Lägga liner i helgen, vid ev regn
« Svar #5 skrivet: juli 07, 2007, 19:41:55:55 »
Tack för alla tips. Har ställt in helgens jobb pga att det regnar hela tiden. Hoppas på bättre väder måndag eller tisdag.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan