VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Uppstart, hur avlufta pumpen?  (läst 60154 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppstart, hur avlufta pumpen?
« Svar #30 skrivet: april 10, 2020, 07:02:59:59 »
Du måste fylla slangen med vatten innan du sätter den i skimmerkorgen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad PK2007

SV: Uppstart, hur avlufta pumpen?
« Svar #31 skrivet: april 10, 2020, 12:03:36:36 »
Låter som att den suger luft via dammsugarslangen. Låter som ett troligt problem i alla fall. Jag ska kolla tätheten för säkerhets skull. Tack
<help> Hej, har ett stort problem kopplat till detta. Jag får inte tillräckligt med vatten in till pumpen(rens korgen- töms på vatten omedelbums). Det inträffar då jag kopplar till slangen för att dammsuga. Annars om jag kör i normalt läge med skimmern ”öppen”-då fylls hela renskorgen med vatten vid insuget. Jag har 36 mm slangar runt om.PROBLEMET som uppstår är att jag inte får något vakuum— därmed får jag inte dammsugaren till att suga. Det bubblar i returvattnet vilket det inte gör i mitt normal fall med skimmer utan dammsugare. <dontkn> <dontkn>

Utloggad PK2007

SV: Uppstart, hur avlufta pumpen?
« Svar #32 skrivet: april 10, 2020, 12:07:15:15 »
Du måste fylla slangen med vatten innan du sätter den i skimmerkorgen.
. Det gör jag alltid. Problemet fick jag i år med min nya pump Kriposol. Det är ett j-a sug i den...renskorgen hinner fyllas med vatten. Kan en pump vara för kraftig i detta avseendet? Tack Rickard.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppstart, hur avlufta pumpen?
« Svar #33 skrivet: april 11, 2020, 06:55:47:47 »
det här är ju rätt enkel fysik.
Luften kan inte komma från så många ställen:

Från dammsugarslangen (är den hel?)
Från toppen av skimmern, alltså att det läcker i locket som du trycker fast slangen i så att luft sugs rakt ned från ytan i skimmern och fyller skimmern med luft.
Läckage nere i skimmern, i gängor eller spricka i plasten. Under normala förhållanden så skaps inte så stort undertryck att det märks, men med dammsugarslangen på så blir undertrycket högt, och luft sugs in i skimmern, på undersida dammsugarlocket.

 <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Uppstart, hur avlufta pumpen?
« Svar #34 skrivet: augusti 02, 2021, 17:09:15:15 »
Haha, det har du rätt i. Vi byggde vårt hus 2001 i vårt område. Redan innan vi flyttade in hade de problem med vattentrycket, och det är en följetong som inte tagit slut än. Vissa har så dåligt tryck hemma så att de inte kan duscha på övervåningen. Toaletten tar timmar innan den fyllts igen efter användning.
Vi har en dialog med kommunen men de säger att det är inne på vårt område (de levererar till en central mätare) och de säger att det är OK där. Men jag tvivlar. Jag skulle vilja sätta dit en trycklogger som man kan tömma på data med jämna mellanrum.

Antagligen har rörmokaren använt felaktiga stödhylsor i någon t-koppling eller t-koppling utan botten. Stödhylan kan då förskjutas så att den täcker flödet i 90-gradersrikningen.
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Uppstart, hur avlufta pumpen?
« Svar #35 skrivet: augusti 03, 2021, 13:14:51:51 »
Vilket trådlyft  O0

Vi har numera hyfsat bra tryck hos alla vad jag vet. Kommunen satte en logger på inkommande vatten till oss och såg hur dåligt det var. Problemet var att de inte kunde höja hos oss utan att det blev för högt hos andra som var närmare vattentornet. Tror att de grävt om en massa vattenledningar för några år sedan, och efter det blev det ok tryck. Inte vansinnigt bra, men i alla fall så att det fungerar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan