CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Konstant stigande Ph  (läst 969 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rusty

Konstant stigande Ph
« skrivet: juni 13, 2020, 06:41:21:21 »
Jag får dra i en laddning ph- varannan dag i min 8x4 pool för att inte hamna över 7.5
Värdet går snabbt ner till 7.2-7.3 när jag kör i ph- men sen går det alltid upp för högt efter två dygn.
Jag har en saltvattenspool om det spelar någon roll.

Jag har läst att ph kan svänga mycket om alkanitet är för låg. Men för mig svänger det ju inte, bara stiger om jag låter allt vara.

Vad 17 ska jag göra???

Poolgiganten

Utloggad The Analog Kid

SV: Konstant stigande Ph
« Svar #1 skrivet: juni 16, 2020, 11:45:39:39 »
Samma sak för mig, hög alkalinitet i vattnet tenderar att styra upp (stabilisera) pH-värdet över det rekommenderade maxvärdet 7,6.
Jag får också dosera pH- varannan eller var tredje dag för att hålla ned pH på rekommenderad nivå.
Dock finner jag detta bättre än låg alkalinitet eftersom det lätt kan göra vattnet instabilt.

Sök och läs på om alkalinitet på Wiki eller Google, lättare att förstå vad som händer i vattnet då.
4x8 Thermopool

Utloggad Patrik W

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lännersta / Nacka
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Bygger PP-Pool vid drömhuset
    • Visa profil
SV: Konstant stigande Ph
« Svar #2 skrivet: juni 25, 2020, 07:35:44:44 »
Jag fick en automatisk Ph- när jag installerade poolen, tillsätter syra från en 25 liters dunk när det behövs. Jag begrep kanske inte så mycket varför jag inte fick en Ph+ också... men när den blev trasig en period så begrep jag. Det är badandet men framför allt skräp som höjer Ph.

Jag vet inte vad en auto Ph- kostar (runt 10 tkr gissar jag) men det är väl investerade pengar, särskilt om du har en saltklorinator då poolen nästan blir helt automatisk då.
« Senast ändrad: juni 26, 2020, 14:12:07:07 av Patrik W »

Utloggad MathiasS

SV: Konstant stigande Ph
« Svar #3 skrivet: juni 25, 2020, 09:30:00:00 »
PH stiger när man tippar i klor. Därför behöver man bara PH-minus-automatik normalt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag