Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: 10 m kabel för 300W poolampa?  (läst 2239 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
10 m kabel för 300W poolampa?
« skrivet: juli 22, 2013, 10:42:19:19 »
Sitter och funderar lite på kabel för poollampan... Eftersom jag flyttat på pumprum så sprack den gamla planen att dra rakt i in i pumprummet och jag har ju förstås glömt (=inte tänkt på) att gräva ner ett kabelrör...
Mellan pool och pumprum kommer vi att gjuta platta så det kommer inte att vara någon åverkan på kabeln i sig.
Jag kunde ju förstås gräva ner ett markrör men dels har jag slut på rör (och en ny rulle kostar över 1000 kr) och sen måste jag få in kabeln genom betongplattan in i pumprummet och jag vill inte bila hål för kabelrör utan tänkte att jag bara kan borra ett 16mm hål och få kabeln genom det...

Kabeln kommer att bli ca. 8 m. Min tanke är nu att bara ytligt gräva ner en EKKJ 4x6mm2 och använda dubbla trådar för att få 12mm2 tvärsnittsarea på kabeln. Jag skulle helst förstås haft en 2x10 men jag har inte hittat någon som fungerar för att gräva ner utan rör...

Vet någon om en annan kabel som skulle kunna fungera?
Minst 2x10mm2 och ska kunna grävas ner/ligga under betongplatta. 4x10mm2 EKKJ är inte av intresse eftersom den blir för grov för genomföringarna!

Tack!

Mvh,
Anders
« Senast ändrad: juli 22, 2013, 10:46:14:14 av awasen »
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: 10 m kabel för 300W poolampa?
« Svar #1 skrivet: juli 22, 2013, 12:18:12:12 »
Köp pem-slang på blocket och dra i. Kostar nästan ingenting.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: 10 m kabel för 300W poolampa?
« Svar #2 skrivet: juli 22, 2013, 12:20:50:50 »
Tack för förslaget!

Dock konstaterade jag att jag ändå inte kommer billigare undan än EKKJ så jag beställde nu 4x6mm2 från elbutik.se. Då kommer jag upp lite i tvärsnittsarea också eftersom 10mm2 blir aningen för klent egentligen...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Erica

SV: 10 m kabel för 300W poolampa?
« Svar #3 skrivet: juli 22, 2013, 19:14:04:04 »
Enligt min man: EKKJ 2x10+10 mm2 hade väl varit helt rätt, men är den är svår att hitta numera. Att parallellägga 2 6 mm2 ledare är egentligen mot bestämmelserna eftersom parallellkoppling förutsätter minst 16 mm2 ledararea (koppar), men en rimlig tolkning är väl att så länge man gör det enbart för att minska spänningsfallet och inte för att kunna montera större säkring/överströmsskydd så är det ofarligt och knappast något att underkänna en anläggning för.n 3x10+10 skulle förstås också fungera.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan