VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Uppstart, hur avlufta pumpen?  (läst 60140 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Glad skåning

Uppstart, hur avlufta pumpen?
« skrivet: april 25, 2013, 08:59:55:55 »
Hej,
har försökt dra igång poolpumpen idag men........lyckas inte att få den att suga ordentligt. Systemet har naturligtvis varit tömt i vinter så det finns säkert luft i systemet.
Prövade att fylla pumpen med vatten via avluftningen och sedan dra igång men......
Någon som har tips eller en idiotsäker instruktion?
Tacksam för hjälp
« Senast ändrad: april 25, 2013, 12:43:22:22 av Rickard »

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppstart
« Svar #1 skrivet: april 25, 2013, 09:06:26:26 »
Jag brukar sätta ned trädgårdsslangen i skimmern, i botten finns ju ett utloppshål.
Jag har gjort en koppling som passar i gängorna för utloppshålet, men annars kanske det räcker att täta med en trasa eller liknande.
Jag spolar tills jag har flöde i inloppen, sen tar jag bort slangen och startar cirkpumpen, det är idiotsäkert.

Vad man MÅSTE vara uppmärksam på är att hela tiden kontrollera trycket på manometern i sandfiltret, om man glömt öppna någon kran, eller har en isplugg i slangen mellan pump/filter och inloppen så kan man spräcka både cirkpump och sandfilter av det tryck som trädgårdsslangen kan ge.
« Senast ändrad: maj 20, 2013, 08:58:12:12 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Uppstart
« Svar #2 skrivet: april 25, 2013, 09:21:01:01 »
Jag brukar sätta ned trädgårdsslangen i skimmern, i botten finns ju ett utloppshål.
Jag har gjort en koppling som passar i gängorna för utloppshålet, men annars kanske det räcker att täta med en trasa eller liknande.
Jag spolar tills jag har flöde i inloppen, sen tar jag bort slangen och startar cirkpumpen, det är idiotsäkert.

Rickard.. *Detta borde du ju lägga upp på en tips och trix tråd som är nålad
DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Utloggad Glad skåning

SV: Uppstart
« Svar #3 skrivet: april 25, 2013, 10:05:55:55 »
Hej,
tack för tips.
Har t.o.m två skimmers så man skulle kanske plugga den ena inledningsvis?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppstart, hur avlufta pumpen?
« Svar #4 skrivet: april 25, 2013, 12:41:29:29 »
Ja, det kan vara en god ide, se bara till att inte plugga dem med en trasa som du glömmer ta bort när du startar pumpen, för då kan det bli problem...
Bäst är det naturligtvis att som jag ha kopplingar som passar i gängorna, då är det ingen risk att du får in nåt som fastnar i slangarna.

Jag har klistrat denna tråd, och editerat rubriken en aning.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Glad skåning

SV: Uppstart, hur avlufta pumpen?
« Svar #5 skrivet: april 25, 2013, 20:23:13:13 »
Problemet löst!
Plugg i ena skimmern och trädgårdslangen ner i den andra, problem solved!
Tack för bra tips!  O0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppstart, hur avlufta pumpen?
« Svar #6 skrivet: april 26, 2013, 07:04:42:42 »
Kul att kunna hjälpa till, jag har själv bökat med det där i typ 5 år innan jag kom på det där.  :)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad PMJ

SV: Uppstart, hur avlufta pumpen?
« Svar #7 skrivet: maj 05, 2013, 13:10:24:24 »
Hei,
Aldrig mer problem med priming av pumpen ved oppstart!! Tack Rickard O0

Utloggad x man

SV: Uppstart, hur avlufta pumpen?
« Svar #8 skrivet: maj 18, 2013, 21:48:18:18 »
Måste också ge Rickard ett stort tack!

Tillverade en adapter som jag gängade ner i skimmern som jag sen anslöt till trädgårdsslangen, klockrent!

Smidigaste uppstarten hittills  O0!

//Janne
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Uppstart, hur avlufta pumpen?
« Svar #9 skrivet: maj 20, 2013, 08:30:04:04 »
Hej alla ni som kör med Rickard's uppstart metod. Möjligt detta er en dum fråga, män jag ställer den i alla fall. Om jag har fattat rett spolar ni vatten in i skimmern till det kommer vatten ur inloppen. Kör ni vattnet också via sandfilteret, ("filter"), eller ställer ni detta på "cirkulation" för att reducera motståndet vid uppstart?
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan