VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: 3-fas eller 1-fas, och hur stor blir belastningen?  (läst 10684 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pool09

3-fas eller 1-fas, och hur stor blir belastningen?
« skrivet: april 01, 2009, 13:48:55:55 »
Då är man mitt i bygget och det är dags att snart koppla in elen. Tänkte ha all teknik i förrådet som ligger ca 12 m från poolen. Det jag undrar över då, till vår pool 8x4m, hur stor pump behövs för nu blir det ju en bit till poolen och vad är bäst och vanligast, 1-fas eller 3-fas. Poolen ska värmas upp med en värmepump, 3-fas där också? I vårt förråd finns det redan el installerad typ lampor och väggutag, sen ligger där en extra ledning som inte är inkopplad än, så jag har så att säga 2 elledningar in i förrådet, om jag nu kopplar den extra ledningen till en 3-fascentral, räcker det då både till pump och värmepump?

Belysningen till poolen kommer att kopplas till ett helt annat uttag som ligger närmre poolen. Jag kan ju inte så mycket om el som ni förstår, så jag börjar här och hoppas på konstruktiva svar... ;D

Poolgiganten

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: 3-fas eller 1-fas, och hur stor blir belastningen?
« Svar #1 skrivet: april 01, 2009, 18:16:30:30 »
Hej pool09!
De flesta poolleverantörer levererar en 1 hkr pump till din poolstorlek. En vanlig längd på slangpaketet är 50 m.
Så klarar du dig med 50m slang räcker nog 1hkr (736 W).

Generellt sett blir belastningen jämnast fördelad med 3-fas. Men du måste säkert lägga in en ny ledning från din central. Du behöver ju 3 faser, 0-ledare och skyddsjord, dvs en 5-ledare.

Om du skall använda dina befintliga ledare så är det bästa att använda 1-fasmotorer, 1 ledare till cirkulationspumpen och den andra till värmepumpen (under förutsättning att de matas från olika säkringar). Men du bör kolla speciellt värmepumpen, vilken säkring den skall säkras med. Förmodligen har du bara 1,5 mm2 ledningar och dessa får bara säkras med 10 A! Om vp kräver större säkring får du ändå lägga ny ledning.
Snacka med en elektriker på orten!

Hälsning/Dacke O0
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: 3-fas eller 1-fas, och hur stor blir belastningen?
« Svar #2 skrivet: april 06, 2009, 20:45:32:32 »
Hej! Jag antar väl att du skall anlita elektriker ???. Vatten o El är inte helt ofarligt. Jag skulle nog gräva in en hellt ny ledning med en särskild Central som har jordfelsbrytare för allt som rör poolen.

Visst inte gratis men man får inte bli dumsnål med så farliga grejer.

Ibland får man känslan av att en del gör lite för mkt på egen hand utan kunskap.

Man ska kunna njuta av poollivet utan att behöva riskera att någon blir grillad. Lycka till med fortsatt byggande.
Roland
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Ingvar

SV: 3-fas eller 1-fas, och hur stor blir belastningen?
« Svar #3 skrivet: april 06, 2009, 22:13:14:14 »
Med en rejäl värmepump som går på bara en fas blir belastningen lätt snedfördelad vilket kan vara svårt att komma tillrätta med. Själv konsumerar min pump ca 2,4 kW och går på en fas, vilket blir ca 11A. Jag hörde av någon att man då kan koppla över två faser i stället (givet att man då också kopplar in en trafo). Är det någon som vet vad detta innebär? Typ/kostnad för en sådan trafo? Blir det försämrad verkningsgrad?
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: 3-fas eller 1-fas, och hur stor blir belastningen?
« Svar #4 skrivet: april 08, 2009, 03:13:11:11 »
Hej normalt sätt ska det inte vara några problem med sned belastning om man kör en 1 fas värmepump på sommaren för då förbrukar man mindre el så sned belastningen ställer normalt inte till några problem.
Men har man bara 16amp huvud säkring är nog 3fas pump att rekomendera.

Ingvar han menar att man kan koppla in en transformator som transformerar 3fas 400volt till 230volt.
Men det är bara att glöma för det är inte ekonomiskt försvarbart.
Priset för en sån transformator hamnar nog nära 10000kr sen kommer jobbet på det.
Bara en på 200watt kostar 530kr + moms och här är det ju tal om betydligt större effekter.
Värkningsgraden på pumpen blir inte sämre men det blir lite förluster i transformatorn.

Mvh Göran





Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Utloggad sörpa

SV: 3-fas eller 1-fas, och hur stor blir belastningen?
« Svar #5 skrivet: april 09, 2009, 17:20:10:10 »
idag får du säkra upp 1.5 kvadrat till 13a.
säkringen passar i gammla 10a bottnar.
kan vara bra att veta. kan spara in eljobb ibland.
Hälsn. Sörpa elektriker

Utloggad zek

SV: 3-fas eller 1-fas, och hur stor blir belastningen?
« Svar #6 skrivet: april 12, 2009, 11:34:00:00 »
Detta med att säkra upp är inte helt okomplicerat, allt beror på längd, omgivande temperatur och kabeltyp, det kan i ogynsamma tom vara så att man inte ens får säkra en 1,5kvadrat med 10A.

Dessutom skiljer man på kortslutningsskydd och överlastskydd, en 1,5kvadrat kan man om jag inte mins fel säkra (i vissa fall) upp till 20A under förutsättning att det finns ett överlastskydd (mototskydd) som är ställt på max 10A. Detta för att kortslutningsströmmen blir högre än 20A (beroende av ovan nämnda faktorer) och då löser säkringen, men en kontinuerlig ström på exempelvis 14A får överlastskyddet att lösa ut. Detta medger dock att man klarar en hg startstöm utan att behöva byta kabel.

Detta är dock inget man som lekman skall syssla med utan kontakta en fackman som kan räkna på detta.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan