VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: 90-graders böjar - är de såpass farliga?  (läst 7442 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dimitris76

90-graders böjar - är de såpass farliga?
« skrivet: juli 06, 2016, 20:14:07:07 »
Det håller på upprepas add nauseum vid fora hur viktigt är det att undvika man 90-graders böjar för "cirkulationens" skull.

Det kommer upp vid varenda byggtråd där experterna tipsar nybörjare att göra ändringar i sin nyskapad installation som skall optimera filtrerings effektivitet.

Att böjningar förorsakar till turbulens och ökat motstand i rören är en teori som ingen kan ifrågasätta med hur stor rol spelar det i verkligheten?

Idag hade min lilla gosse en "olycka" i poolen så jag var tvungen att shockklorera. I samband med detta tog jag den in-line klorinatorn ut ur cirkulationen och här mina "Real Life" observationer:

Med bypass ventilerna stängda (vattnet rinner från värmeväxlaren rakt ner och ut till inloppen) har jag filtertryck 11,5 PSI (se bild #1).

Med bypass ventilerna öppna (vattnet rinner via automatiska klorinatorn) trycket ökar bara till 12 PSI! (se bild #2).

Observera att vid alternativ #2 har vi inte mindre än (se bild #3):
-2st T-muffar
-4st. 90-böjar
-1st. fjäderbelastad check-ventil (amerikansk 1.5" diameter)
-4st. muffar till amerikanskt 1.5" rör
-2st. amerikanska 1.5" rör (48mm istället för 50mm)
-Klorinators "diverter Tee" som innehåller ett mindre 90-graders rör på insidan.
-2st. kulventiler med sina unions

Trots detta trycket vid filtret ökar bara 0,5 PSI!!!  O0

Jag är själv sugen för effektivitet men det kan hjälpa kanske folk att skapa rätt perspektiv...  ;D

/Dimi

 
« Senast ändrad: juli 06, 2016, 20:17:32:32 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: 90-graders böjar - är de såpass farliga?
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2016, 20:22:12:12 »
Klart det funkar ändå, men om man ska göra något kan man göra det så bra man kan och detta är ett av många saker man kan göra för att set ska bli lite bättre. Någonstans läste jag att en skarp böj motsvarar 6 m rakt rör, det undviker jag gärna.

Gör du det mesta rätt kan man kanske kliva ner en storlek på vsttenpump.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Dimitris76

SV: 90-graders böjar - är de såpass farliga?
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2016, 20:35:10:10 »
Kan man istallera som man vill utan böjningar alls då är det ännu bättre.

Problemet är när man skapa opraktiska installationer, med dåligt åtkomst till filters, ventiler, osv, som är helvete att reparera man eller utföra underhållningsarbete på de eller installationer som tar upp för mycket plats och yta bara för att undvika man de fruktansvärda 90-böjar.

Jag ville påvisa att "in real life" spelar det ingen stor rol och att gå man ner i pumpstorlek bara för att man har färre 90-graders muffar är bara önsketänkande.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erica

SV: 90-graders böjar - är de såpass farliga?
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2016, 22:08:48:48 »
Vi har 90-graders korta böjar i vårt system utan problem. Men kan man minimera dem på SUGSIDAN så finns det nog en del att tjäna - pumpen är mycket känsligare för tryckfall där. På trycksidan tror jag inte ett par böjar till eller från gör annat än en teoretisk skillnad, Huvudstrypningen, utöver själva filtret, är ju ändå inloppsmunstyckena.

Utloggad MathiasS

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Dimitris76

4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad MathiasS

SV: 90-graders böjar - är de såpass farliga?
« Svar #6 skrivet: juli 07, 2016, 12:11:37:37 »
ja vad var din slutsats av det som stod där?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Dimitris76

SV: 90-graders böjar - är de såpass farliga?
« Svar #7 skrivet: juli 07, 2016, 14:50:25:25 »
ja vad var din slutsats av det som stod där?

det är bara en forumtråd till med Ted, Mark, James, Mike, etc...  som anger sina egna åsikter precis som vi gör fast på engelska.

En av de
http://www.troublefreepool.com/threads/28526-Plumbing-pool-are-90-degree-angles-allowed?p=241112&viewfull=1#post241112
tycker inte att det gör någon skillnad, resten håller på argumentera om 2st. 45-graders böjar är bättre än en 90-graders böj eller inte...

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad MathiasS

SV: 90-graders böjar - är de såpass farliga?
« Svar #8 skrivet: juli 07, 2016, 17:11:29:29 »
Ok. Min tolkning är att de som verkar veta något föreslår 90 graders "sweeps" på samma sätt som jag brukar göra här. Samma information går att finna på många andra ställen. På samma sätt som att det är onödigt med några meter onödiga extra rör i installationen är det onödigt med skarpa böjar. Ser du ett nybygge med 5m raka rör som inte behövs skulle du antagligen föreslå en ändring där, gissar jag. Även om reningen skulle fungera ändå.

Att det fungerar även om man gör onödiga vinklar och omvägar och använder skarpa böjar är uppenbart, de flesta installationerna ser ju ut så.

Men, om man ändå ska köpa rörbitar, varför inte köpa långböjar istället. Man drar alltid rören kortaste vägen men tänker inte på att böjar har samma effekt som längre rör, därav behovet av att påpeka detta för de du kallar nybörjare.

Och, det är inga experter som tipsar om detta, det är jag.

Om man jobbar vidare med att optimera anläggningen gissar jag att man snabbt ser effekterna av bra flöde och genomtänkt rördragning. Idag har jag perfekt vatten med 550W pump till drygt 40kubik vatten, ska vi gissa att det går lika bra med 300W i min installation? Jag vet förstås inte ännu men det skulle nog inte vara värt ett försök ens om jag vänt alla T-kors fel och haft skarpa böjar.

Slutligen, ärligt talat skiter jag i om det går att märka på vattenkvaliteten hur rören är dragna, det räcker med att göra saker så bra som det går. Vissa av dom kommer märkas i praktiken, andra saker är bara "rätt" utan att dom praktiska vinsterna är speciellt stora.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Dimitris76

SV: 90-graders böjar - är de såpass farliga?
« Svar #9 skrivet: juli 07, 2016, 17:43:35:35 »
Håller med 100%!  :)

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan