VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Markpool fast ovan mark...  (läst 6554 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EL1

Markpool fast ovan mark...
« skrivet: juli 26, 2006, 17:20:23:23 »
Har kollat runt en del på olika poolsidor och har blivit allt mer förvirrad! Hoppas någon kan hjälpa mig nu...

Vi har ett hus med rätt hög stenfot ca 70-80 cm och skulle vilja ha utgång till terass direkt från vardagsrummet som ligger innanför. Därav behöver vi en pool som delvis kan vara ovanjord och delvis under. Vi skulle vilja ha en pool i ganska strama med brutna hörn el dyl alternativt en friformspool, dvs de totala motsatserna! Vidare skulle vi vilja ha en tjusig trappa ner i poolen (ingen stege) samt en djupdel. vad gäller inbyggnaden skulle jag vilja bygga ramen runt terassen i leka och putsa den alt i kalkstensblock då stenfoten är av det materialet. Dock kan vi inte fylla hela den formen med jord, grus etc. (ev delar av kunde nog fyllas) pga källarfönster. "Golvet" på terassen är tänkt att vara värmebehandlad furu, lärk etc. så det lämpar sig fäl för infällning.

Är det någon som vet en pool som uppfyller alla dessa önskemål?

Poolgiganten

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Markpool fast ovan mark...
« Svar #1 skrivet: juli 26, 2006, 20:24:03:03 »
Hej!
Kolla med Poolhuset,de finns i Norrköping.
www.poolhuset.se
Vet även att Folkpool har ritningar för förstärkning av deras stommar,så att de delvist kan stå ovan mark.
/A

Utloggad Poolnicke

SV: Markpool fast ovan mark...
« Svar #2 skrivet: juli 26, 2006, 22:23:59:59 »
Låter som ett betongprojekt. Bygg en egen gjutform. Armera. Beställ betong från bil. Vattna. Klart ;-) + lite liner, filter, rör, täckning o värme.
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Markpool fast ovan mark...
« Svar #3 skrivet: juli 27, 2006, 08:35:18:18 »
Jag har en kompis som byggde en "åtta" (Plåtpool) från J&F fritid förra sommarn, den skall grävas ned och "snålgjutas" de nedersta 40 centimetrarna, resten ovan mark, han har samma typ av förutsättningar som dig i övrigt. Det fungerade bra.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolnicke

SV: Markpool fast ovan mark...
« Svar #4 skrivet: juli 28, 2006, 06:51:18:18 »
Jag har en kompis som byggde en "åtta" (Plåtpool) från J&F fritid förra sommarn, den skall grävas ned och "snålgjutas" de nedersta 40 centimetrarna, resten ovan mark, han har samma typ av förutsättningar som dig i övrigt. Det fungerade bra.

Wow en åtta med djupdel, brutna hörn och snygg trappa ;-)
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Markpool fast ovan mark...
« Svar #5 skrivet: juli 28, 2006, 09:01:18:18 »
 ;D

Nåja, men typ liknande...

Allt hänger naturligtvis på budgeten, skall allt uppfyllas så kanske en betongpool är bäst, men håller de ovan mark?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolnicke

SV: Markpool fast ovan mark...
« Svar #6 skrivet: juli 28, 2006, 15:51:45:45 »
Det skiljer nog en hel del på ovanmarkare. Om jag jämför med en av mina kamraters pooler från JoF fritid så verkar min pool betydligt mer stabil. Både vad gäller liner och plåt. Kan en liner vara stabil?   ::)

Det är självklart enbart tur. Hans pool är oval och man ser tydligt alla inbuktningar för stöttorna på sidorna. Linern har veckat sig på ett antal ställen något som inte har inträffat på min pool.

Jag kan för mitt liv inte förstå att en pool som har träram och plywoodskivor som stomme att den skulle hålla längre trots att den många gånger kostar 3 ggr så mycket. Borde vara tvärtom.

Tror att de runda och åttan ger bäst form och stabilitet när det gäller plåtpooler.

Om man inte är oändligt rik så ska man givetvis bygga så billigt som möjligt med en acceptabel kvalitet.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Markpool fast ovan mark...
« Svar #7 skrivet: juli 28, 2006, 18:27:10:10 »
Citera
Om man inte är oändligt rik så ska man givetvis bygga så billigt som möjligt med en acceptabel kvalitet.

Där håller jag absolut inte med dig.

Nu, med facit i hand så är jag överlycklig över att vi valde en pool från Svenska poolfabriken. 30 års garanti på poolstommen låter som guld i mina öron, visst, när vi byggde poolen för några år sedan så var det dyrt, men så här i efterhand så vet vi att vi aldrig vill vara utan!

Vi vill dessutom aldrig göra om det jobb det var att bygga poolen.

Om man köper en pool för 30000 kr så bör man nog ha i åtanke att det kan komma en dag under ens livstid när det är dags att göra om alltihop igen, det behöver jag (förhoppningsvis) inte tänka på!

Jag vill inte kalla mig oändligt rik, däremot är huspriserna låga här runt Piteå, så vi har råd att unna oss lite lyx utan att det blir speciellt betungande ändå.

Dessutom finns det gott om jobb här nu, varför inte flytta hit!
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolnicke

SV: Markpool fast ovan mark...
« Svar #8 skrivet: juli 29, 2006, 09:44:14:14 »
Se där, en öm tå  >:D

Är det en sån här stomme du har?


30 år gammal enligt Danne D.

Men jag antar att du har Svenska Poolfabrikens stomme i stål och plåt. Kan faktiskt inte förstå vad du är oense om. Har inte du liksom jag "byggt så billigt som möjligt med acceptabel kvalitet" ?

Kvalitet är ju högst subjektivt hur vi uppfattar värdet på någonting.

Lämnar de verkligen 30 års garanti på allt?

Sedan så kostade min stomme inklusive liner bara 12 000  ;)

Piteå är säkert toppenfint. Har varit i Luleå och Skellefteå men inte i Piteå. Men nu bor man ju i söder och är nöjd med det.

Alla  som har pool på tomten har en oändlig rikedom en sån här sommar 8)

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad EL1

SV: Markpool fast ovan mark...
« Svar #9 skrivet: juli 31, 2006, 14:33:00:00 »
Tack för era svar! O0

Det kanske får bli en gjutning till... vi har gjutit en ca femton meter lång, böjd, bruten mur sluttande och i etage till ett grillhus vid vårt tidigare hus så det lår nog inte bli några problem att forma gjuta en "enkel" poolform!


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan