VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Placering av pool (Tjällden 4*8)  (läst 8687 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vanten7

Placering av pool (Tjällden 4*8)
« skrivet: mars 26, 2018, 20:16:13:13 »
Hej!

Jag är ny på forumet men har läst en del trådar inför mitt val av pool, jag har bestämt mig för att bygga en 4*8m Tjällden pool.

Jag har svårt att bestämma mig för vilken placering jag ska ha på poolen, då jag inte kommer få så mycket kvällssol oavsett placering.

men det bästa alternativet som jag skissat på nu är enligt bilderna nedan, vad tror ni om denna placering? Jag tänkte ha teknikrummet i bakkant under pooltaket.

Det som är tråkigt med denna placering är att jag knappt får någon gräsmatta kvar.
Jag tror inte att jag kan flytta poolen närmare huset då jag har berg som är lite för högt upp och då kommer poolen sticka upp för mycket ovanför gräsmattan/betongplattan.

ena bilden visar skuggorna när klockan är 14 och den andra visar när klockan är 18.

Kan ni ge mig lite tips? tänker jag helt fel?

- Bilagor och andra tillval

Poolgiganten

Utloggad kg21

SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #1 skrivet: mars 27, 2018, 07:12:33:33 »
Hej! Beror ju helt på er prioritering.
Flest potentiella soltimmar totalt skulle jag väga lika högt som kvällssol.
Kan den inte ligga i hörnet nere till höger i bild? Alltså vriden 90 grader nära staketen och pooltak dras uppåt i bild.
Ställ värmepumpen så den får max soltimmar också, om den inte är överdimensionerad.
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad Vanten7

SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #2 skrivet: mars 27, 2018, 08:01:32:32 »
jag har funderat på att vrida den 90 grader och ha den i hörnet men då får jag ingen koppling mellan uteplatsen under balkongen och poolen, då skulle man behöva gå på gräset och få med sig skit i poolen eller gå runt via garaget och in i poolen.

Ja antal soltimmar är ju rätt okej med denna placering ändå, ang. placeringen av värmepumpen tänkte jag inte på att den bör placeras så den också får många soltimmar, men hade nog tänkt placera den antigen bakom garaget eller på något typ av staket vid poolområdet, vad tror du om dessa placeringar? (ritade in båda alternativen i ritningen)

Utloggad kg21

SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #3 skrivet: mars 27, 2018, 10:18:56:56 »
Vi har en bit in i huset från pooltrappan,  kanske tolv-tretton meter, men springer inte så mycket in och ut blöta, det var inget vi tänkte på att prioritera heller.
Vi har trall och stengång, ingen gräsmatta emellan.
Vi resonerade så att soltimmar trumfar i stort sett allt, i vårt klimat.  O0
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad Vanten7

SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #4 skrivet: mars 27, 2018, 21:41:38:38 »
Ingen annan som har några tips eller idéer ?

Jag tänkte ha teknikrummet i marken framför poolen, just nu har jag tänkte ett rum som är 2*1,5meter funkar detta eller behöver jag göra det större? Vad tror ni om placeringen av teknikrummet? (I marken och under trallen)
Just nu tänkte jag bara ha det som är nödvändigt dvs elcentral, pump samt reningsverk. Men man kanske vill komplettera med saltklorinator eller uv-rening i framtiden?

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #5 skrivet: mars 27, 2018, 22:18:45:45 »
Hej.
Jag skrev lite om mitt bygge efter 5 år.
Längst ner står hur jag tänker om placeringen på tomten.
Lite längre fram i tråden står om mina problem med grönt hår och spricka i poolen.


https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.msg72896#msg72896
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Vanten7

SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #6 skrivet: mars 27, 2018, 23:29:52:52 »
Hej Johan, läste din tråd. Jag känner ochså att jag vill ha poolen så nära huset som möjligt men får den tyvär inte närmare då Jag har berg där men när jag gräver så får jag se om jag kan ha poolen närmare huset och isåfall få lite större poolområde bakom poolen vid taket. Då skulle jag kunnna skjuta taket ännu längre bak.

Och kvällssol får jag tyvärr inte häller så mycket av då jag behöver ha poolen bakom huset och inte framför.  Men jag får nästan nöjja mig med denna placering, då jag inte kommer på någon bättre

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #7 skrivet: mars 28, 2018, 00:36:55:55 »
Man får ju kompensera efter förutsättningarna.
Själv bor jag i skogen och har några stora träd ( på grannens tomt) som tar mycket av kvällssolen för mig. Men det får man leva med. Jag tycker ditt förslag ser bra ut. Poolen kommer ju ganska närma din uteplats under tak.
Så där kan du ju sitta och ta en kall öl och titta på din fina pool på kvällarna.  O0
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #8 skrivet: mars 28, 2018, 00:44:30:30 »
Värmepumpen får inte bättre funktion för att den är i solen. Planera den så du slipper höra den. Den sitter väl bra bakom garaget. Jag har mitt maskinrum ovan mark i friggeboden vid poolen. Jag tycker det fungerar bra. Men det funkar ju bra att ha det under trallen oxå. Kanske lite jobbigare när man skall serva grejerna.
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Placering av pool (Tjällden 4*8)
« Svar #9 skrivet: mars 28, 2018, 08:24:53:53 »
En värmepump har högst COP och högst uteffekt när den får så varm luft som möjligt att arbeta med.
En solig plats kan på marginalen förbättra COP.
Att stänga in en värmepump under trallen är ingen vinnande lösning om man ser till verkningsgrad och uteffekt, det kommer att skapa ett kallt mikroklimat under trallen som gör att både uteffekt och COP blir sämre.
En annan viktig sak när man placerar värmepumpen är nog att grannarna inte störs av den, det KAN i vissa fall vara viktigare än allt annat.
Inte  kul att bli osams med grannarna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan