VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Torktid betongplatta?  (läst 17124 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BosseP999

Torktid betongplatta?
« skrivet: januari 31, 2008, 12:02:53:53 »
Skall bygga en Poolkungen 4x8 framåt vårkanten och eftersom poolbygget är en del av ett helt nytt husbygge, så har de olika delarna i Husprojketet ett något tight byggschema.

Min fråga är - efter det att min bottenplatta är gjuten, hur pass snabbt kan jag låta "gubbarna" börja mura upp sidostödmurarna i lecablock? (frågan är alltså - hur länge behöver plattan torka innan man kan börja jobba på den..)? Räcker det med några dagar och funkar det att inom en 14-dagarsperiod börja monteringen av själva poolen?

Nybörjare som är tacksam för svar från någon Vis Person  ::)
Poolkungen Oval 4.2x8.2. OnePac II VP.

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: Torktid betongplatta?
« Svar #1 skrivet: januari 31, 2008, 14:32:37:37 »
Hej,

Nu vet jag inte vad dom använder för betong till platten...
Men våran platta fick torka några dagar först.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad SP72

  • Mycket slit, men mödan värt!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Längtar efter sommaren.........
    • Visa profil
SV: Torktid betongplatta?
« Svar #2 skrivet: januari 31, 2008, 18:45:57:57 »
Vi gjöt plattan, satte upp stödmurarna, monterade och vattenfyllde poolen på under en vecka!
Menar att vi hade vattenspridaren på, med jämnamellanrum, i ungefär 2 dygn, för att hindra allt för snabb härdning. Hade inte några problem med ens ytliga sprickor.

Lycka till!! O0
Opal Oval 5.5X11m, 1.5m djup, från www.nettopool.se.
UV filter, VVX och Thermia Diplomat DUO bergvärme

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Torktid betongplatta?
« Svar #3 skrivet: februari 01, 2008, 07:56:43:43 »
Hej,

Snacka med en presumtiv leverantör av betongen (antar att den inte skall blandas på plats), leverantören
kan säkert ge dig information om hur deras betong härdar/brinner. Anledningen att jag skriver så här är att det är så mycket olika tillsatser i betong som påverkar detta och det kan variera mellan olika blandningar. Förr i världen rev man formen efter tre dagar och belastade efter en vecka, helt utan tillsater. Idag är det kortare tider som gäller.

Gjöt underlag för en stödmur i trädgården i somras och den firman sa tre dagar, då var det tjockaste ca 20 cm och armerat med nät. Viktigt att vattna och helst täcka med plast om det är soligt för att betongen skall härda, detta är en kemisk process som förbrukar vatten.

/ Housedad

9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad BosseP999

SV: Torktid betongplatta?
« Svar #4 skrivet: februari 01, 2008, 09:49:05:05 »
Tack för bra svar!
Poolkungen Oval 4.2x8.2. OnePac II VP.

Utloggad zek

SV: Torktid betongplatta?
« Svar #5 skrivet: februari 05, 2008, 20:01:19:19 »
en tumregel, efter 8 dagar har du 80% av hållfastheten (Du behöver dock inte uppnå 80% hållfasthet för att börja mura). Formen kan man riva dagen efter gjutningen om det inte varit svinkallt. ju förr du river forman destå snabbare bränner också kantbalkarna.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan