VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur injustera PICO 5R bypass med spolens temperatur?  (läst 1726 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonaske

Hur injustera PICO 5R bypass med spolens temperatur?
« skrivet: juli 14, 2022, 20:41:56:56 »
Hej!

Är ny på pooler och har skaffat en ovanmarkspool med PICO 5R värmepump och bypass.
Vad jag läst ska bypass justeras in till man har 1-2 grader temperaturskillnad på in-vatten och ut-vatten.
Problemet är att värmepumpen inte har en givare för ut-vatten temperatur.

De upmätta värden som finns att tillgå i värmepumpen är:

A Inloppsvattentemperatur -19~99 °C
B Spolens temperatur -19~99 °C
C Omgivande temperatur -19~99 °C

Gissar att spolens temperatur på något sätt ska användas vid injustering av bypass men vet inte hur?

Här är en länk till produktsidan där manualen också finns

https://www.swim-fun.com/se/sortiment/uppvarmning-av-pooler-och-spa/varmepumpar/poolvarmepump-5-kw-arbetar-ner-till-5-%C2%B0c-och-varms-upp-till-40-%C2%B0c_1


Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Hur injustera PICO 5R bypass med spolens temperatur?
« Svar #1 skrivet: juli 15, 2022, 12:26:32:32 »
Hej

Jag gissar att spolen eller coil på engelska syftar på förångarens (evaporator) temperatur. Spolen skulle då vara rörslingan där köldmediet passerar genom förångaren.
https://airconditionerlab.com/evaporator-coil-frozen/

Den temperaturen har du ingen nytta av för att ställa in bypass. Den kan vara bra att titta på och anteckna värdena några gånger när värmepumpen är ny så kan du jämföra om den börjar fungera sämre om förhoppningsvis många år mot slutet av sin livslängd eller om för mycket köldmedium har läckt ut.

Hur mycket bypass-ventilen ska vara stängd eller öppen avgörs av samspelet mellan cirkulationspumpen och totala tryckfallet i systemet. Börja förslagsvis med att stänga den halvvägs. Känn med handen på vattnet som strömmar in i poolen genom inloppen. Jag känner tydligt att vår VP värmer vid rätt inställd bypass (1-2 grader höjning här också). Sen kan du ju prova att öppna helt och då kanske VPs skydd mot för lågt flöde stänger av VP och visar en felkod. Om du inte känner att vattnet från inloppen är varmare än omgivande vatten så stäng bypass lite till och prova dig fram. Det är inte jättekritiskt hur den står. Om cirkulationspumpen inte är hyfsat väl anpassad för sandfiltret och längd på alla slangar så kan det bli problem men det är ganska ovanligt.

Kanske har du någon termometer i kökslådorna som har en sensor som tål att doppas ner i vatten.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad jonaske

SV: Hur injustera PICO 5R bypass med spolens temperatur?
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2022, 14:25:41:41 »
Tack för bra svar :-) Då kan jag ignorera spolens temperatur och försöka ställa in bypass efter inkommande temperatur i poolen genom att känna eller försöka mäta på någpt sätt.

Utloggad Brainrup

SV: Hur injustera PICO 5R bypass med spolens temperatur?
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2023, 22:03:23:23 »
Hej!

Är du nöjd med din Pico 5r? Har precis kopplat in min och den låter väldigt mycket. Undrar om det verkligen står rätt till. Har provat flera olika underlag.

Mvh

Utloggad jonaske

SV: Hur injustera PICO 5R bypass med spolens temperatur?
« Svar #4 skrivet: juni 05, 2023, 18:01:01:01 »
Jodå den funkade väl bra förra sässongen, har inte dragit igång den ännu detta året. Kan hålla med om att den låter en del, har inte så mycket att jämföra med så jag vet inte om det är mer än normalt.

Har för mig det var så att vattenpumpen lät rätt mycket också så det hade inte lönat sig så mkt att få bara värmepumpen att låta mindre. Funderade lite på att bygga ngn låda runt båda med dämpmaterial från tex. biltema.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan