CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Diverse frågor om vedeldad trätunna utan reningsfunktion (nybörjare)  (läst 6734 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LidoTRK

Hej!

Well well, jag och sambon har köpt hus där badtunna ingick. Badtunnevärlden är för oss helt ny. Det är en vedeldad trätunna på cirka 3 kubik (lagom höftat sådär), UTAN reningsfunktion.

Detta irriterar gärnet på mig då det bildas "slem" motsvarande på insidan av tunnan. Säkert inte farlig för hälsan, men mindre fräscht. Efter lite påläsning förstod jag att vattnet måste ligga i hela tiden så att träet inte torkar och således läcker som ett såll när vatten väl fylls på, och att man därför får tömma, rengöra och fylla på inför varje badtillfälle. Sålångt är jag med.

Jag vill därför investera i reningsverk eller motsvarande.
Jag har letat runt lite och många säger olika - medan vissa säger att det är sandfilter man ska ha säger andra att de är till för pooler, inte tunnor, och att cartridgefilter är bättre för tunnor, och vid detta laget har jag ingen koll på vad som stämmer och inte stämmer.

Kan någon hjälpa mig reda ut begreppen?
Är det reningsverk jag ska ha, och isåfall vilket? Finns det kemikalier som gör samma jobb, och isåfall vilka?

Mycket tacksam för all hjälp!
MVH,
   /Håkan

Poolgiganten

Utloggad TommyC

Sök här på forumet hittar bl a: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2730.0
Sök på google hittar bl a: http://www.spadealers.se/main/swe/hottub/waterhygiene.asp

Du måste använda bakteriedödande medel typ klor. Om du inte har filtrering måste du tömma tunnan ofta, helst efter varje bad. (jag har erfarenhet av pool inte tunna, har läst länkarna).
/Tommy
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag