Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Installera poolpump själv?  (läst 11029 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbelu

Installera poolpump själv?
« skrivet: april 29, 2014, 11:36:41:41 »
Hej!

Skall nog uppgradera pumpen i år och kommer då naturligtvis att behöva ominstallera en aning i pumphuset. Jag tänkte, för flexibilitetens skull, koppla med pvc flexslang till och från pumpen.  Några enstaka skarvningar/kopplingar lär det bli men inte så mycket. Min "dumma" fråga är; Hur svårt är det att göra detta själv om man ej gjort det tidigare? Jag har förstått att det är viktigt med rikligt med lim och att ha jämna kanter när man skarvar osv...?

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Installera poolpump själv?
« Svar #1 skrivet: april 29, 2014, 12:50:35:35 »
Är man noggrann är det inte svårt. Raka kapningar (måste inte vara superrakt) och sedan rugga upp ytorna med sandpapper, både rör och koppling. Sedan smeta på rikligt med lim både inuti kopplingen och på röret/slangen, vrid in röret/slangen där du ska limma. Se till att du får den i den riktning du ska ha den för det hugger efter bara några sekunder.

När jag limmade mina rör förra veckan så använde jag stöden/fästena man sätter på väggen som hållare för att kunna få dem i den riktningen jag ville. Bara man tänker till och är metodisk (vilken koppling ska limmas först o.s.v.) så är det lugnt. Glöm inte att trä på ringen för kopplingarna innan du limmar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Tobbelu

SV: Installera poolpump själv?
« Svar #2 skrivet: april 29, 2014, 14:09:43:43 »
Tack för svaret! Exakt vad menar du med det sista, "trä på ringen för kopplingarna innan du limmar...." ?

Utloggad Rasmus

SV: Installera poolpump själv?
« Svar #3 skrivet: april 29, 2014, 14:19:25:25 »
Den ring man spänner ihop kopplingen med. Tänk dig en vanlig Gardena-koppling till trädgårdsslangen. Där måste du också trä på "spännringen" innan man sätter på själva kopplingen. Sedan spänner man fast kopplingen med ringen. Samma princip med poolkopplingar.
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Utloggad MathiasS

SV: Installera poolpump själv?
« Svar #4 skrivet: april 29, 2014, 15:04:07:07 »
fast nu pratade vi väl inte kläm utan lim och då är det ju snarare muttern i unionskopplingen som avses kan man tro. I vilket fall som helst: Att limma rör är faktiskt rätt kul och inte speciellt svårt om man är metodisk. Kapa till allt och markera hur delarna ska vara vridna i förhållande till varandra. Köp limburk med "boll-pensel" - mycket enklare att använda än en tub.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rasmus

SV: Installera poolpump själv?
« Svar #5 skrivet: april 29, 2014, 15:37:11:11 »
Jag är absolut med på att vi inte pratade om kläm, ville bara förtydliga principen av att ringen måste på först.
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Utloggad Tobbelu

SV: Installera poolpump själv?
« Svar #6 skrivet: april 29, 2014, 15:58:55:55 »
Hej igen...

Pratar vi samma nu...? I min värld, för att skarva ihop två delar, så skall jag använda en skarvmuff där bägge ändarna av respektive slang/rör trycks in (med mycket lim på) i mitten av denna?? Se bifogad bild ..

Utloggad MathiasS

SV: Installera poolpump själv?
« Svar #7 skrivet: april 29, 2014, 17:43:47:47 »
Ja det är helt riktigt. Fast i maskinrummet lär du inte behöva använda många sådana eftersom det sitter muffar på alla andra rördelar iprincip.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Installera poolpump själv?
« Svar #8 skrivet: april 29, 2014, 18:34:39:39 »
Om man har tänkt bygga så att man kan koppla isär saker vid underhåll och liknande så använder man unionskopplingar. De finns lim/lim och lim/gänga i lite olika modeller. Se t.ex. http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=index&cPath=8_132

När man limmar dessa så är det mycket lämpligt att sätta dit ringen innan man limmar fast del 1. När man sedan skruvar ihop kopplingen tätar packningen 2 mot den släta ytan 3.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Installera poolpump själv?
« Svar #9 skrivet: maj 09, 2014, 18:05:33:33 »
Instämmer från en som limmat utan att ha ringarna på rätt plats, det blev dyrt !!
Har fortfarande reservdelar från den övningen :)
/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag