VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sandläckage  (läst 12899 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hillma76

Sandläckage
« skrivet: juni 25, 2013, 19:40:41:41 »
Håller tummar och tår för att vi kan få några goda råd här innan vi blir knasiga.. Vi har ett Hayward sandfilter som vi nyligen bytt sand i. Nu har vi problem med att det läcker ut sand i poolen. Grävde ur all sand ur filtret igen och skaffade ett nytt stamrör ifall det gamla hade gått sönder (trots att vi inte kunde se några skador) men problemet kvarstår  :( Nu vet vi inte vad vid ska göra och vore mycket tacksamma för goda råd.
Mvh Fam Engstrand

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sandläckage
« Svar #1 skrivet: juni 25, 2013, 19:54:51:51 »
Det skall sitta en oring längst upp på stamröret, som tätar mot centralventilen när man sätter på den, finns den kvar eller har den kommit bort?
Annars är det oftast läckage i själva centralventilen, det sitter ju en stor o-ring där som skall täta när man vrider på ventilen, om det kommer sand i den kan den läcka.
Vi har dessutom haft sprickor i vår (första) centralventil.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Hillma76

SV: Sandläckage
« Svar #2 skrivet: juni 25, 2013, 20:02:24:24 »
Nix pix någon o-ring sitter det inte längst upp på stamröret och inte har vi sett att det trillat bort någon sådan heller när vi bytte sanden första gången. Den stora ringen sitter på plats. Tusen tack för ditt snabba svar. Imorgon ska det shoppas o-ring och tätas så det visslar om det  O0

Hmm, kollade precis i bruksanvisningen till filtret och där finns endast beskrivet en o-ring som sitter på filtertanken men det sitter ingen o-ring på själva stamröret mot centralventilen men det ska det alltså göra?
« Senast ändrad: juni 25, 2013, 20:10:37:37 av Hillma76 »

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sandläckage
« Svar #3 skrivet: juni 25, 2013, 20:44:34:34 »
Hur ser sanden ut i poolen? Jag har fått noja jag också, vi har något skit i poolen. Det ser ut som sand, men när man försöker ta tag i det när man simmar så flyger det bara iväg. Hade i en flockkudde i helgen, igår dammsög jag och backspolade filtret länge. Idag var det lika mycket "sand" igen. Idag dammsög jag med Waste, vi får se hur det ser ut i morgon. I övrigt har vi kristallklart vatten.

Det ser ut som brunt mjöl ung.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Hillma76

SV: Sandläckage
« Svar #4 skrivet: juni 25, 2013, 22:11:33:33 »
Man ser klart och tydligt att det är sand i vår pool men jag förstår vad du menar. Det du beskriver låter som något efter flockning. Kanske idé att flocka igen för att få det att bindas ihop ytterligare så att det fastnar i filtret? Vi har också provat att dammsuga med waste då vi hade en tanke om att det kanske var vissa sandkorn som var för små och som smet igenom dysorna men icke. Nu är botten full med sand igen  >:(

Utloggad Erica

SV: Sandläckage
« Svar #5 skrivet: juni 25, 2013, 23:37:51:51 »
Det "bruna mjölet" är säkert inte sand utan järnutfällningar. Har du brunnsvatten ? Vi har det och får sådana utfällningar ibland. De fastnar så småningom i filtret, men någon enstaka gång om vi fått mycket så har jag dammsugit ut dem med filtret i waste-läge för att köra dem direkt till avlopp utan att belasta filtret. Men då måste man göra det när ingen har badat på ett slag så att utfällningarna har hunnit lägga sig tillrätta på botten.

Vad det gäller sandläckaget, är ni säkra så att ingen dysa blivit skadad i samband med bytet så att det finns ett hål där sand kan gå igenom ?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sandläckage
« Svar #6 skrivet: juni 26, 2013, 01:11:24:24 »
Vi har kommunalt vatten. Det här tog jag i helgen och jag dammsög även då. Då hade ingen badat på några dagar. Som ni ser i filmen så försöker jag greppa om det vore sand, men jag får ingenting mellan fingrarna. Som ni märker har jag inte så bra kondis så jag kunde inte hålla mig under vattnet så länge så det blir lite ryckigt.

Sedan dammsög jag på måndag och idag tisdag. Lika mycket varje dag.





/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Sandläckage
« Svar #7 skrivet: juni 26, 2013, 06:51:00:00 »
....men det där måste ju vara sand?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Sandläckage
« Svar #8 skrivet: juni 26, 2013, 08:42:33:33 »
....men det där måste ju vara sand?

Svårt att säga utan att känna på det. Men sand är ju inte så finkornigt att det rörs runt för ingenting. Även järnutfällningar kan lägga sig på det sättet. Man behövde ha upp några korn och känna på det om man skall veta säkert.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sandläckage
« Svar #9 skrivet: juni 26, 2013, 08:48:09:09 »
Det är ju två år sedan man hällde sanden i sandfiltret, så jag kommer inte ihåg konsistensen riktigt på sanden, men jag har inget minne av att den var så där finkornig.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan