CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klorvärdet går inte ner  (läst 9759 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Irre

Klorvärdet går inte ner
« skrivet: maj 29, 2011, 20:53:37:37 »
Hjälp!
Jag har just flyttat till en villa med pool och är glad nybörjare  :)

För två veckor sedan hjälpte den förra ägaren oss att sommarställa polen. Chockkolorerade och testade sedan efter 4 dagar. Klorvärdet låg då på 9.4, bh på 8.0 och alk på 145. Hade då i ph-sänkande. Ca tre dagar senare (alltså en vecka efter chockklorering) har klorvärdet har gått upp, det borde väl gå ner? Värdena då var klor 11, ph 7.2, alk 126. Slog på värmen och polen har gått upp till ca 22 grader och har också haft täcket av de dagar man vart hemma för att få ner klorvärdet.

Nu efter ytterligare en vecka är klorvärdet 11, bh 7.0, alk 170. Kan det vara möjligt att klorvärdet inte går ner eller blir allt helt galet för att alkaliniteten är så hög? Har läst mig till att för att sänka alkaliniteten kan man ha i ph-sänkande men nu är bh redan lågt (7.0). Vad tusan ska jag göra?

Mycket tacksam för tips.

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Klorvärdet går inte ner
« Svar #1 skrivet: maj 30, 2011, 08:30:20:20 »
Det låter verkligen inte som det kan stämma... Efter min chock-klorering så gick klor upp till ca. 6-7 och efter en vecka låg det normalt så jag kunde börja med multi-puckar (veckoklor). Jag har kört i lite PH-höj efter chockklor eftersom sen puckarna drar ner Ph...

Vad mäter du med?
Kolla med en sticka eller tabletter för att se så din mätutrustning ger rätt värden...

Har du väldigt hög klorhalt så påverkar det avläsning för Ph så det kan hända att ditt Ph är åt skogen utan att du vet om det. Alk ska väl ligga runt 100 och påverkar både Ph och klor avläsningen så jag skulle först försöka få Alk ok för att mäta vidare sen...
För mig verkar Alk och Ph gå lite hand i hand så om jag får låg Alk får jag lågt Ph och tvärtom. Det som är lite trixigt där ät att veta om man ska höja Ph eller Alk så jag brukar börja försikigt med Ph och se om båda värdena går upp. Gör de inte det höjer försiktigt jag Alk istället och kollar igen. Har då båda värdena höjts så fortsätter jag höja Alk till normal nivå och då brukar även Ph gå uppåt.
Kommer itne Ph till normalt så höjer jag det lite efter att Alk är stabilt...


//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Irre

SV: Klorvärdet går inte ner
« Svar #2 skrivet: maj 30, 2011, 09:24:21:21 »
Tack för ditt svar Anders. Jag mäter med Aquachek digitaltestare. Kollade med vanliga stickor där man jämför färg också och även där ser det ut som att klorhalten är jättehög.

Utloggad Ingvar

SV: Klorvärdet går inte ner
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2011, 11:08:30:30 »
Om du har en väldigt tät pooltäckning, vilket jag själv har, så sjunker knappt klorhalten något på en vecka. Om du inte haft poolen öppen under denna tid, så föreslår jag att du prövar att ha avtäckt under dagtid. När poolen är avtäckt går klorhalten snabbt ned (särskilt om det är varmt), och ph-värdet brukar dessutom öka något om det tidigare är lågt.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag