CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: PVC-anslutning klorinator och Loctite gängtätning = "krakelerar" PVC-gängmuff  (läst 5602 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
I min påkoppling av klorinator på rörsystemet användes utöver gängtejp även Loctite's gängtätning - erfarenhet från detta visar att Loctiteprodukten enkelt uttryckt verkar "ta kål" på PVC-materialet i klorinatormuffanslutningarna - dessa "krackelerar" / får massor av småsprickor som gör material skört och resulterar i att det slutligen börjar läcka.

Garantisak i mitt fall och ren generell info. för att andra skall vara medvetna om riskerna med olika kemiska tätningsmaterial och plaster - fanns inget i detta fallet i produktbladet som sa att det inte skulle vara OK.
 
Kan ju klart inte heller uteslutas vara orsakat av ev. liten läcka från klorinator och klorkoncentrat som grundorsak men enl. installatör har man tyck sig se denna form av "krakelerings"-påverkan även på andra rörkopplingsplatser i andra anläggningar.
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
Vilken Loctite produkt använde du (nr?)

Har själv använt Loctite 5331 till mina gänganslutningar (PVC kopplingar) och har inte dessa problem eller antydningar till krakulering som du beskriver. Har du någon bild på det?

"redigerat, från Loctite 577 till 5331, kom ihåg fel o läste på tuben idag när svågern skulle låna den, 080712)"

Intressant fenomon som tåls att gräva lite mer i..... <hmm>

/ronson
« Senast ändrad: juli 12, 2008, 13:17:49:49 av ronson »
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Vilken Loctite produkt använde du (nr?)
Intressant fenomon som tåls att gräva lite mer i..... <hmm>
/ronson
Återkommer med detaljer så snart jag fått kompletterande info. från lev. då jag också efterlyst detta i förebyggande syfte.
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Vilken Loctite produkt använde du (nr?)
Intressant fenomon som tåls att gräva lite mer i..... <hmm>
/ronson
Återkommer med detaljer så snart jag fått kompletterande info. från lev. då jag också efterlyst detta i förebyggande syfte.
Då var det ny klorinator insatt/utbytt på garantin - också ett snabbt och välskött garantiärende utfört denna gång av Tommy på Aqua Gripp Pool & Bad http://www.poolkillen.se/
Grundorsaken förefaller vara gängtätningsmedlet från Scantech (var inte Loctite) som är avsett för PVC men klorinatormaterialet hade troligen även ABS-plastmaterial i sig och där reagerar det negativt med krakelering som följd, se bild.
Case closed!  O0
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag