Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ph mätning vid låg alkanitet  (läst 929 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Delta2004

Ph mätning vid låg alkanitet
« skrivet: augusti 14, 2021, 20:18:13:13 »
Hej!
Vi har ett system med Hayward saltklorinator med tillhörande Ph och klorstyrning. Det tillsätts automatiskt ph- vid behov. Ph- sänker alkanitet och vi har som jag förstår väldigt låg hårdhet i kranvatten.
Mäter ph med Poollab, men den säger att alkanitet bör vara över 50, som är inte fallet hos oss, den låg nu på 43.
Ph enligt klorinator är 7,3, kalibrerat för ca 2 veckor sedan. Poollab ger 7,66-7,7.
Har även ph dropptest för akvarium hemma och den ger värde mellan 7,0-7,5, dock även den kräver viss nivå på alkanitet (Kh) för pålitliga mätningar. Kh ligger på ca 3 enl dropptest.
Även stickorna visar ph närmare 7,2, och inte i närheten av 7,8-färgen
Det vore bra att mäta ph då och då bl.a. för att veta när det är dags att kalibrera givare.
Hur skulle ni ha gjort? Jag ser ingen anledning att höja alkanitet då automatiken ger stabila värden ändå, eller?
 <hmm>
« Senast ändrad: augusti 14, 2021, 21:12:40:40 av Delta2004 »

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ph mätning vid låg alkanitet
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2021, 20:37:59:59 »
Hej Delta 2004,

Köp ett billigt kit från Biltema. Funkar ganska bra.

Kommentar till mätning av pH;
Har tidigare använt pH-sensor, stickor, olika typer av tabletter med olika instrument. Vidare dropptest.

Ingen visar lika, fast mätningarna gjordes samtidigt med samma vatten.
De flesta metoder som mäter pH är temperaturberoende.

Någonstans mellan 20 och 25 grader beroende på vilket land utrustningen kommer från brukar standarden ligga.

Så ibland kan det vara bra att låta vattnet svalna mot dessa temperaturer innan mätning.

Vidare påverkar rörelse i vattnet din pH-mätning. Din pH-sensor mäter vatten i rörelse medans dina tester mäter stillastående vatten.

Om du kör din vattenrening kontinuerligt utan tillsats av höj- alkalinitet eller pH brukar alkaliniteten landa på 30-40ppm. Luftens koldioxid dras ner  i vattnet och höjer alkaliniteten.

Tror du har ett rimlighet pH som ligger. Mellan 7,2 och 7,8.

Här skulle jag bestämma en av alla metoder/instrument som jag skulle försöka lita på.

Troligen är dina mätningar kanske mer sann än din sensor. Detta pga. kalibrering med stillastående vatten? Sen mäter den pH för vatten i rörelse.

Angående din alkalinitet skulle jag strunta i den. Anledningen är att om du försöker höja den kommer du få en ökad förbrukning av pH-. Alkaliniteten motverkar pH-sänkning.

Har du stabilt vatten så varför trixa?

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad Delta2004

SV: Ph mätning vid låg alkanitet
« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2021, 21:05:58:58 »
Hej Roger!
Tack för svaret!
Detta med temperatur tänkte jag inte på, jag mätte 32-graders vatten. Medans sensor använder redan temp justering. Ska testa låta den svalna.
Bör klormätning med Poollab göras i svalare vatten också?
Vatten känns stabilt. Har inte trimmat färdigt redox-värdet än, men ligger på låg klornivå (fri 1,66 sist, sänkte efteråt).
Egentligen ville jag mäta ph för att ha koll på sensorkalibrering. Men samtidigt kan man ju bara köra på den rekommenderade 1g/månad intervall och inte krångla i onödan?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ph mätning vid låg alkanitet
« Svar #3 skrivet: augusti 15, 2021, 21:22:24:24 »
Hej,

Tror de flesta mätningarna som sker manuellt bör ligga på runt 20 grader.
Stickor brukar alltid ligga lägre i mätningar än tabletter. De har andra fördelar.

Har du klart vatten och inga hala väggar har du inget problem.

Eftersom du verkar använda ORP som visar ditt fria klor kan det vara bra att mäta vid jämna mellanrum både fritt och bundet klor. Det första steget av bundet klor och fritt klor visar nästan samma värde på ORP.
 
Troligen är det inget bekymmer med bundet klor om ni inte tokbadar vid jämna mellanrum.

Tror att det kommer gå mycket bra med din intrimning och förståelse för vatten och utrustning. Det är alltid en inkörningsfas. Kommer även gälla mig då jag bestämt mig för vilken utrustning jag väljer.
.
Min kommentar om att rörelse kan påverka pH;
Har olika märken på mina pH-sensorer. Rörelse påverkar dessa olika. De ena märket höjer medans det andra sänker

MVH
Roger


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan