VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?  (läst 4809 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #10 skrivet: augusti 09, 2021, 21:31:19:19 »
Hej,

De är samma kalciumhypoklorit. 200g/10000liter ger 14 ppm FC.

Bäst är att låta klorhalten sjunka innan du backspolar ut. Men ofta är det inget bekymmer för din brunn.

MVH
Roger

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #11 skrivet: augusti 09, 2021, 21:47:42:42 »
Hej,

Missade din fråga om sand eller glas.

Funkar det inte med att få bort kalken kan det vara värt att byta ut glas mot sand.

Själv tycker jag att det inte borde vara någon skillnad. Tyvärr visar trådar på forumet på att kanske glas är sämre på att hantera kalk än sand. Finns inga tester på detta. Vidare ingen som verifierat detta.

Så avvakta. Du kanske kan ge oss vägledning?

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #12 skrivet: augusti 09, 2021, 22:01:37:37 »
Hej Jeanette,

Gör så här;

Tillsätt kloret du har hittat som innehåller kalcium. Med din höga alkalinitet kommer vattnet bli mjölkigt (kalk). Du märker om sitt filter kan hantera denna kalk. Ibland kan man behöva hjälpa till med dammsugning.
Om/när vattnet klarnar backspolar du ut denna kalk. Om inte vattnet klarnar inom 1-2 dagar skulle jag överväga att byta glas mot sand.

MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #13 skrivet: augusti 09, 2021, 22:12:02:02 »
Som jämförelse med 1-2 dagar tar denna procedur 1-2h för mig med sandfilter.

Som jag sa behöver det inte bero på om det är sand eller glas.

Roger

Utloggad SingingSailor

SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #14 skrivet: augusti 10, 2021, 00:10:07:07 »
Roger, med metoden att låta vattnet bli grumligt av utfälld kalk och sedan filtrera bort kalken, är det inte risk att få kalkavlagringar på poolväggar eller i rör o värmare?

Själv har jag mjukt vatten, så har vare sig det problemet eller egen erfarenhet. Men ofta ser man i poolguider rådet att hålla vattnet i balans enl CSI / LSI för att undvika kalkavlagringar, och att enda sättet att minska kalkhalten är att byta vatten.

Diskuteras på ganska balanserat sätt tycker jag i denna tråd och dess länkade trådar.
https://www.troublefreepool.com/threads/reducing-calcium-hardness-by-precipitation.210666/
Bl.a en person som framgångsrikt sänker en mycket hög kalkhalt i en specifik process genom att tillsätta mkt vätekarbonat och sedan filtrera bort utfälld kalk. Han pratar dock också om kontinuerlig borstning av poolväggar under processen.

Om man låter CSI vara hög och regelbundet får utfälld kalk / grumligt vatten som man filtrerar bort (vid t.ex. chockklorering med kalciumhypoklorit),  har man då inte risk för kalkavlagringar i värmaren, där ju CSI är ännu högre pga högre temp?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #15 skrivet: augusti 10, 2021, 07:19:21:21 »
De flesta klorprodukterna vi använder i pooler och SPAbad (1800 liter vatten) har väl ungefär samma koncentration, i vårt SPA tillsätter jag 1/2 till 1 matsked klorgranulat två gånger i veckan, och ca 1 tsk efter bad.
Om du går över till ett klor utan CYA så skulle jag börja med att räkna om mina mängder till er vattenmängd och prova mig fram, det tar ju bara några dagar av dagliga mätningar innan du hittat rätt nivå på doseringen.

EN sak jag funderat på är om man skulle testa att köra med klorin eller Natriumhypoklorit som man pumpar in med slangpump i cirkulationen på SPA-badet.
I vårt spa har vi ständig cirkulation via en liten pump som går dygnet runt, så vi skulle inte ens behöva styra doseringen till de tider när de större pumparna går.
Enda utmaningen är egentligen frysrisken på vintern, antingen får man ha liten mängd innanför SPA-badets väggar där det hålls varmt, eller så får man nog lov att dra en uppvärmd ledning mellan hus och SPA-bad.
VI får väl se om man orkar ta tag i detta framöver, ser att en pump med slangar kostar lite drygt 2000 kr, så det skulle inte behöva bli så dyrt, och sedan skulle man knappt behöva bry sig alls.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad jeanetteU

SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #16 skrivet: augusti 10, 2021, 09:58:03:03 »
Jag börjar bli tveksam till om det verkligen var kalk som orsakade grumligheten.

Enl. analys från Eurofins så är Totalhårdheten(Ca+Mg) 5,2 dH.
Vi har problem med kalkutfällningar i dusch och diskbänk så installerat avhärdare men den leverantören menade på att vi inte hade så mycket kalk men att vårt höga pH (8,4) gjorde så att kalken lätt faller ut.
Vi har alltså ett medelhårt vatten (5,2 åt det mjuka hållet), hög alkalinitet (idag 224) och högt pH (8,4).

När vi tömde poolen så var den helt glatt och som ny i ytan (polyetenplast) inga tecken alls på kalkavlagringar. När grumligheten uppstod hade vi lägre pH än vad vi någonsin haft innan.

Däremot hade vi för låg klorhalt när vi varit borta sedan badade vi utan att höja klorhalten (glömde) dagen efter var vattnet mjölkigt. Sedan hade vi från början använt Biocool som kanske och så påverkat bakterierna att bilda skydd mot desinfektion (?)

Innan detta problem med grumling var vattnet väldigt fint. Lutar åt att göra ett nytt försök med de klorprodukter jag nyligen skaffat (stabiliserade), men nu utan Biocool och så klart samt backspola filtret i och med att vi har glas nu ist för bollar. Leda backspolade vattnet till en tunna och där neutralisera kloret med antiklor. Få se hur det går med cyanursyran men det är ju inte så lång badsäsong kvar

Utloggad jeanetteU

SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #17 skrivet: augusti 10, 2021, 10:09:51:51 »
Rickard det verkar ju inte så besvärligt att tillsätta, skönt om det inte är varje dag man ska göra något.
Det är ju så små mängder som tillsätts, strör du bara ut det i poolen utan att lösa upp det?

På Folkpools produkt (avsedd för chockklorering) står att man ska vänta 1 h med att lägga på locket. Behövs det verkligen om man bara doserar för underhåll?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #18 skrivet: augusti 10, 2021, 10:36:06:06 »
Hej Jeanette,

Tror du löst ditt problem och hittat orsaken. Håller med om att det inte var kalk som var orsaken.

Hög halt CYA och i relation till detta låg halt av fritt klor. Bakterier får en möjlighet att föröka sig då.

Se till att borsta bort den glatta ytan (bakteriernas skyddande biofilm).
Då kan kloret göra sitt jobb.

Men varför behövde du ändå sänka pH;
Vid rent vatten så sänker diklor pH mycket lite. Vidare triklor sänker pH mer.

Har kloret något att reagera med så kommer inte pH att sjunka.

Så det var bakterier.

MVH
Roger

Utloggad jeanetteU

SV: Mjölkigt vatten, bra pH men hög alkalinitet- åtgärd?
« Svar #19 skrivet: augusti 10, 2021, 11:26:04:04 »
Hej Roger,

Det var ingen beläggning alls på poolen, den var som ny. Varken hal eller sträv.

Jag har ju högt pH på råvattnet 8,4 det är väl därför jag behöver sänka pH?
Hänger inte med på din fundering kring pH sänkning.

Skulle vara bra att använda Kalciumhypoklorit för att slippa cyanursyran men då tillförs ju kalk. Tänker att jag ska köpa reagens för att kunna mäta kalk, för med tanke på vår tidigare analys 5,2 dH så borde vi inte ha så mycket kalk och då kan jag använda Kalciumhypoklorit istället, eller tänker jag fel?

Hade inte cyanursyran varit för hög hade jag väl troligen kunnat rädda vattnet mha klor och/eller flockningsmedel (om det varit kalk)??

Mvh
Jeanette

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan