Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur länge måste man köra pumpen?  (läst 2834 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Noran

Hur länge måste man köra pumpen?
« skrivet: juli 26, 2018, 23:20:21:21 »
Man vill ju spara så mycket energi som möjligt. Nu på sommaren går det inte åt mycket värme, men pumpen.

Min pump pumpar 5,6m3/timme och poolen är 1,6m3. Kör den 8h/dygn. Funderar på om det är onödigt mycket.

Hur många timmar per dygn kör ni er pump?

Poolgiganten

Utloggad Thorlan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hur länge måste man köra pumpen?
« Svar #1 skrivet: juli 26, 2018, 23:53:25:25 »
Dygnet runt!
3x5m poolhuset i Norrköping byggd.
Pahlen bronspump
Pahlen sandfilter
Pahlen maxiflo värmeväxlare
Pahlen Auto-uv Titan
Svetsad beige /grå mosaik liner
Rostfria in/utlopp

Utloggad Thermopool

SV: Hur länge måste man köra pumpen?
« Svar #2 skrivet: juli 27, 2018, 09:51:40:40 »
Jag kör pumpen dygnet runt, ser inga fördelar med att inte göra det.

Utloggad Noran

SV: Hur länge måste man köra pumpen?
« Svar #3 skrivet: juli 27, 2018, 21:54:12:12 »
Va? Varför det? Vad är fördelen.?

Jag har 4 dubblat min elräkning sedan jag skaffat pool. Jämför med samma månad förra året. Nu efter att ha ändrat till att bara köra några timmar har jag halverat elräkningen. Ändå alltså dubbelt så hög som förra året.

Pengarna bryr jag mig inte om. Poolen är värd varenda krona. Men miljöpåverkan!

Utloggad Thermopool

SV: Hur länge måste man köra pumpen?
« Svar #4 skrivet: juli 28, 2018, 12:35:32:32 »
Då vi använder poolen en hel del och luftvärmepumpen styrs via en flödesvakt så vill jag att vattnet ska vara så rent som möjligt och att temperaturen ska vara så jämn som möjligt, oavsett om vi badar tidigt på morgonen eller sent på kvällen.
En risk med att köra pumpen under vissa tider av dygnet och om använder klorpuckar i skimmern är att den höga koncentrationen av klor som blir i skimmern (kloret löses ju upp ovasett om vattnet cirkulerar eller inte) skadar linern på sikt. Täcker man inte för poolen så får man ner mer skit som till slut hamnar på botten om cirkulationen inte är igång.
Visst blir elförbrukningen högre och tänker man på pengar och miljö så är det naturligtvis ingen fördel att köra pumpen dygnet runt men samtidigt så försvinner inte elförbrukningen och miljöpåverkan om kör t.ex. halva tiden.....
När pumpen sen går sönder så kommer jag titta på en som är både energisnålare och tystare, det är klart att man vill ha så låg elförbrukningen som möjligt men det ska inte vara på bekostnad av komforten, då skulle jag aldrig byggt poolen.
Så tänker jag och jag vet att det finns flera här på forumet som inte tänker lika.

Utloggad Lassse

SV: Hur länge måste man köra pumpen?
« Svar #5 skrivet: juli 28, 2018, 17:45:01:01 »
Vänta nu....pratar ni pool eller spabad ?

Utloggad Thermopool

SV: Hur länge måste man köra pumpen?
« Svar #6 skrivet: juli 28, 2018, 19:50:03:03 »
Missade att Norans pool är på 1.63 m3, tänkte på en större pool..... Om det gäller ett spabad så har jag ingen koll på cirkulation och kemikalier  men om det är en mindre pool så skulle jag ändå köra pumpen 24/7,

Utloggad Noran

SV: Hur länge måste man köra pumpen?
« Svar #7 skrivet: juli 28, 2018, 23:48:25:25 »
 Det är en terrasspool. Så det är samma konstruktion som en vanlig pool fast liten. Med elvärme, inte värmepump dock.

Utloggad JFMR

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 16
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur länge måste man köra pumpen?
« Svar #8 skrivet: augusti 01, 2018, 13:28:40:40 »
Det är nog inte pumpen som är problemet/kostnaden, elvärme däremot är ju helt galet att köra med och drar en jäkla massa. Men som Thermopool skriver så skulle jag också säga att kör dygnet runt inte blir så stor skillnad oavsett, stänger du på natten och poolen tappar tex 6 grader så måste ju värmaren gå konstant ett bra tag när du startar på morgonen för att komma upp i önskad temperatur igen istället för att den är igång 24/7 och värmaren går mer "jämt".

Utloggad Noran

SV: Hur länge måste man köra pumpen?
« Svar #9 skrivet: augusti 01, 2018, 23:12:29:29 »
Nej det stämmer inte. Pumpen drar ca 0.6 kw/h. Det blir ju 14kwh per dygn om den kör hela tiden.
Att värma poolen upp till 35 grader med det här vädret kostar inte mycket. Under 10 kwh/dygn. (såklart beroende på hur mycket vi badar.)
Men du har rätt, jag har också funderat på om det krävs extra att värma 2 ggr per dygn eller ha jämnare temperatur. Tror inte temperaturen hinner sjunka mycket om man inte badar eller fyller poolen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag