VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: JW bygger Thermopool 4x8 med gaveltrappa och tak  (läst 14665 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JoWe

JW bygger Thermopool 4x8 med gaveltrappa och tak
« skrivet: november 06, 2016, 21:43:43:43 »
Ja bygget har ju pågått sedan slutet av september och mycket har hänt. Finns ju mycket att fundera på och ta ställning till. Har nu kommit en bit men vi tar det från start:
Tanken växte fram under sommaren. Vi började kolla på Folkpool med klassisk trästomme. Var helt hundra på att det var det som vi skulle ha. Men var inte riktigt bekväma med trä i mark och packad stenmjöls botten. Tittade vidare på Poolkungens lösningar men det klickade inte riktigt där heller. Och allt efter att tiden gick och vi lyssnade med andra och kollade så fastnade vi för Poolstores variant med gjuten platta och thermoblock. Storlek 4x8 med invändig hel gaveltrappa samt tak. Rening blir UV och klor. I och med det blir det rostfria lampor, inlopp och skimmer. Teknikrummet byggs vid ena gaveln. Också det i thermoblock. Under teknikrummet blir det en brunn för dränering.
Då så då startar bygget……..

Poolgiganten

Utloggad JoWe

SV: JW bygger Thermopool 4x8 med gaveltrappa och tak
« Svar #1 skrivet: november 06, 2016, 21:55:23:23 »
Stor grävare vs liten? Och vad får man tag på? Känner en som har ett lagom litet företag med stor maskin! En tigersåg i staketet mot gatan och vips hade vi en maskin på tomten.
Grävandet och schaktande för trallgolv tog 1 förmiddag. Planen var att återfylla med det som togs upp. Men som befarat var det 100% lera vilket inte rekommenderas att återfylla med. Blev att köra bort hela . Lite singel och paddande så var det hela klart under eftermiddagen.

Utloggad TommyC

SV: JW bygger Thermopool 4x8 med gaveltrappa och tak
« Svar #2 skrivet: november 06, 2016, 22:12:38:38 »
Smidig "liten" maskin - snyggt  O0

Lägg in mycket bilder, det gillas här  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad JoWe

SV: JW bygger Thermopool 4x8 med gaveltrappa och tak
« Svar #3 skrivet: november 07, 2016, 11:07:47:47 »
Mer bilder på gång !!

Här från alla prylar som enligt säljaren skulle rymmas på en lite transportbild.
Kom med bil+släp. 6 bastanta pallar med gott och blandat.
Det är bra att ha bekanta som har maskin som kunde lossa allt!!

Utloggad JoWe

SV: JW bygger Thermopool 4x8 med gaveltrappa och tak
« Svar #4 skrivet: november 07, 2016, 11:11:17:17 »
och bilderna också..

Utloggad JoWe

SV: JW bygger Thermopool 4x8 med gaveltrappa och tak
« Svar #5 skrivet: november 07, 2016, 11:35:46:46 »
När vi skulle till och gjuta plattan valde vi att borra ned de stående armeringsjärnen och fästa dem med ankarmassa. Alternativet är ju att gjuta in dem direkt i plattan. Valde det 1a alternativet för att lättare få en helt slät yta där blocken ska staplas.
Som ses på bilderna är inte plattan 100% slät. Dock så lägger man en "filt" mattan mellan betongen och linern.
Enligt poolleverantören behöver plattan vara helt jämn. Minsta lilla upphöjning/ojämnhet kommer kännas igenom linern? Gjutaren, som har gjutit några poolbottnar innan, tyckte att resultatet blev bra. Ev tyckte han att man kunde slipa av topparna med typ diamatklinga.
Och det är min tanke också att "toppa" av dem (heter säkert något annat på gjutarspråk) innan filtmattan limmas.

Vad har ni andra för erfarenhet? Hur slätt behöver det vara?

Utloggad JoWe

SV: JW bygger Thermopool 4x8 med gaveltrappa och tak
« Svar #6 skrivet: november 07, 2016, 11:40:48:48 »
Verkar stökigt att få upp bilder!! :-\

Utloggad JoWe

SV: JW bygger Thermopool 4x8 med gaveltrappa och tak
« Svar #7 skrivet: november 07, 2016, 11:44:28:28 »
En till bild på plattan.

Utloggad j-t

SV: JW bygger Thermopool 4x8 med gaveltrappa och tak
« Svar #8 skrivet: november 07, 2016, 15:23:43:43 »
Vad har ni andra för erfarenhet? Hur slätt behöver det vara?

Ganska så slät, jag ser "filtstrukturen" i mattan genom linern på sommaren.
Min platta blev bubblig då jag vattnade för tidigt så spacklade hela bottnen så den blev någorlunda slät.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: JW bygger Thermopool 4x8 med gaveltrappa och tak
« Svar #9 skrivet: november 07, 2016, 15:27:59:59 »
Jösses. Jag som aldrig gjutit förr fick betydligt jämnare yta med slodan. Drog ni bara av det där med brädan?

Jag har platslagd liner och tvivlar på att det skulle synas något, däremot kännas. Om du har färdigsvetsad liner från fabrik så är den tunnare och jag tror att allt syns och känns lättare genom den.

Jag skulle slipa av det där innan jag gick vidare.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan