VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Finns någon åtta med djupdel?  (läst 9815 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lotti

Finns någon åtta med djupdel?
« skrivet: februari 05, 2007, 22:04:13:13 »
Har börjat planera vårens poolbygge men vill ha åttan med djupdel, ex 1,20/1,70. Kan någon hjälpa mig  :) //Lotti

Poolgiganten

Utloggad nippon

SV: Finns någon åtta med djupdel?
« Svar #1 skrivet: februari 06, 2007, 23:35:26:26 »
Tror inte det men det går att skapa en djupdel själv genom att gräva en i mitten av cirklarna.
Du får då avbeställa standardlinern och beställa en ny hos tex. Miamipool i Timrå.

Att få till en traditionell sluttande botten blir nog svårt.

Utloggad Ingvar

SV: Finns någon åtta med djupdel?
« Svar #2 skrivet: februari 07, 2007, 22:08:15:15 »
Jag tror att det blir svårt att få en åtta med djupdel till rimlig kostnad. Vanliga rektangulära markpooler finns med djupdel till rimlig extrakostnad genom Folkpool och Miamipool. Arbetet blir dock mer krävande. Gjutning av poolbotten är t.ex. definitivt att rekommendera. Miamipool erbjuder även friformspooler med djupdel.

Ett alternativ är att köpa en vanlig åtta utan liner med 120 cm poolvägg. Gjut sedan djupdelen med den halvmeterhöga väggen och botten för hela poolen, och montera sedan åttan ovanpå.
Beställ sedan en specialsvetsad liner.

Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad nippon

SV: Finns någon åtta med djupdel?
« Svar #3 skrivet: februari 07, 2007, 22:31:30:30 »
Privatpooler med djupdel har sällan eller aldrig gjuten botten.
Vibbrad sand eller "mjäle" är det vanligaste.

Man kan ha sluttande botten i en 8 om man kan tänka sig den grunda delen ca 50-80 cm djup.
Man fyller helt enkelt 8:an med sand och vibbrar en sluttande botten. Inte så lätt som det låter men det borde gå.
Frågan är väl varför man ska bygga en 8. det är ju bara en kompromiss för att kunna använda
tunn sladdrig plåt.

Utloggad Jimpan

SV: Finns någon åtta med djupdel?
« Svar #4 skrivet: februari 08, 2007, 10:59:46:46 »
Privatpooler med djupdel har sällan eller aldrig gjuten botten.
Vibbrad sand eller "mjäle" är det vanligaste.

Man kan ha sluttande botten i en 8 om man kan tänka sig den grunda delen ca 50-80 cm djup.
Man fyller helt enkelt 8:an med sand och vibbrar en sluttande botten. Inte så lätt som det låter men det borde gå.
Frågan är väl varför man ska bygga en 8. det är ju bara en kompromiss för att kunna använda
tunn sladdrig plåt
.

Hur står en sluttande del av packad sand emot vatten trycket? Den kommer ju tryckas ut och se riktigt rolig ut sedan. Eller har jag fel? rätta mig gärna.

Med rätt återfyllning är poolstommen egentligen av mindre betydelse. Den åttaformade konstruktionens stora fördel är ju att den är självbärande då det är 2 st runda pooler vi pratar om.

Utloggad Ingvar

SV: Finns någon åtta med djupdel?
« Svar #5 skrivet: februari 08, 2007, 14:28:07:07 »
Jag står själv inför att bygga en rektangulär pool med djupdel. Enligt flera pooltillverkare som jag talat med, skall jag definitivt ha en gjuten botten. En återförsäljare jag talade med från Folkpool hade sett ett misslyckat poolbygge med djupdel, där botten bestod av vibbrat stenmjöl.
Möjligen kan det fungera bättre med en jämt sluttande botten, men skall man ha ett kortare språng till djupdelen som jag tror att de flesta föredrar, så riskerar problemen att uppstå främst vid själva språnget om det inte är gjutet.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad nippon

SV: Finns någon åtta med djupdel?
« Svar #6 skrivet: februari 08, 2007, 22:38:49:49 »
Vibbrad sand eller stenmjöl blir en utmärkt botten, det finns många hundra pooler i Sverige som är byggda så.
Att gjuta en botten är onödigt dyrt, det gäller även sluttande bottnar.
Vattentrycket gör bara bottnen fastare. Ett språng är inga problem heller.
Poolgropen måste förstås vara dränerad.

Utloggad PelleSthlm

SV: Finns någon åtta med djupdel?
« Svar #7 skrivet: februari 08, 2007, 22:57:05:05 »
Personligen så har jag gjuten bottenplatta av den anledningen att jag vill undvika framtida otrevliga sättningar inverkan. Vibbrade sandmjölsbottnar blir ju inte bättre med åren när stenar osv kommer vandrande... Det är ju inte ovanligt med reklamationer på sandbottnar, speciellt på de konstruktioner som har en massa reglar i botten.

Varför snåla med kvalitet?

Utloggad Lotti

SV: Finns någon åtta med djupdel? - Har ändrat oss
« Svar #8 skrivet: februari 10, 2007, 20:31:43:43 »
Hej, och tack till alla snälla som har försökt hjälpa oss med råd. Efter att ha funderat ett tag har vi nu istället funderingar på Folkpools Markpool Classic 4,5*9 med djupdel. Tips och råd tages tacksamt emot.
Hälsningar från Lotti

Utloggad nippon

SV: Finns någon åtta med djupdel?
« Svar #9 skrivet: februari 11, 2007, 20:16:34:34 »
Hej Lotti

En 4,5 X 9.0 m stor pool, är verkligen stor!
Med djupdel därtill blir det mycket vatten som skall värmas, renas och processas.
En så stor pool är dessutom jobbig att bottensuga även om djupdelen gör att smutsen samlas mest på ett ställe.

Även täckningen blir stor att jobbig att hantera om ni väljer ett alternativ med stroppar.

Mycket att tänka på således.
Vad det gäller Folkpool så är det ett bra alternativ, många år i branschen och kunniga.
Andra alternativ är timmerpoolen från skärgårdens poolbutik, Miamipool eller en Lagunpool
t.e.x.  Det finns fler oxå.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan