CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur bygger jag en sån här finfin pool?  (läst 8769 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad _jonte

Hur bygger jag en sån här finfin pool?
« skrivet: juli 19, 2011, 15:59:09:09 »
Hej alla poolbadare! Ny medlem som hittat hit i googlandet efter tips om att bygga pool.

Vi har länge vart sugna på att bygga en pool men det har inte blivit av. Idéerna fick ny fart när vi var på semester i Miami och hade tillgång till finfina poolen nedan.

Nu skulle vi villa bygga motsvarande den lilla poolen som är rund och ca 2m i diameter. Den är kaklad samt någon form av stenputs blandat. Kan man bygga en sån typ av pool i Sverige och hur; dvs vilken metod och typ av pool?



Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur bygger jag en sån här finfin pool?
« Svar #1 skrivet: juli 20, 2011, 19:21:57:57 »
Välkommen till forumet!

Kaklade pooler och frost lirar inte så bra ihop.
Om du bara vill ha en sån liten badbalja, varför inte köpa en badtunna med reningsverk, eller ett billigt SPA-bad.

Är det utseendet du gillar, eller vill du bygga själv för att det skall bli billigt?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad janne12

SV: Hur bygger jag en sån här finfin pool?
« Svar #2 skrivet: juli 21, 2011, 17:08:40:40 »
Det är inga problem att gjuta en så liten pool men som sagt så passar glasmosaik bättre.Mindre yta där vatten kan krypa in och frostspränga . Trots att jag är amatör så satte jag all mosaik på min 17kubik pol själv så  har bara en lite bit lossnat. Man gjuter med vattentät betong och behandlar ytorna enligt kommentarerna till bilderna. Jag hade berg som jag göt på men om du skall bygga bottenplattan först så gjut in armeringen i en ring och bygg formen för de runda väggarna efteråt.
https://picasaweb.google.com/110187286008449392584/Poolen

Utloggad Holton

SV: Hur bygger jag en sån här finfin pool?
« Svar #3 skrivet: augusti 03, 2011, 23:42:50:50 »
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad utopiazz

SV: Hur bygger jag en sån här finfin pool?
« Svar #4 skrivet: augusti 04, 2011, 08:50:10:10 »
Visst är det läckert med mer avancerade former på poolen. Inte speciellt mycket svårare att gjuta/formsätta än raka sidor men det tar längre tid.

Ett problem som man bör fundera på innan man börjar gräva och gjuta är hur man ska täcka poolen. Ska det vara tak eller duk över poolen? Enklast med tak om poolen inte är i "normala" former men det kräver mer plats.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag