VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool i granit?  (läst 5072 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hbruce

Pool i granit?
« skrivet: juni 27, 2017, 11:52:03:03 »
Hej! Ny här så tar kanske risken att bli klassad som galen/naiv, men jag chansar :)

Håller på att planera för ett poolbygge och hoppas på lite input från er experter här! Jag lutar åt något som inte är helt konventionellt, nämligen en pool i granit. Bifogade bilder visar på inspirationen.

Min grovplan är att gräva ur, lägga i dränering (alt gjuta platta), lägga i skyddsduk+gummiduk och sen bygga väggar med mursten i granit, samt granitplattor på botten.
Reningen kommer antingen bli "vanlig" eller i stil med baddamm med växter i närliggande grund damm.

Utöver att det inte är en standardpool på något sätt, ser ni några uppenbara tankevurpor jag gjort?

Poolgiganten

Utloggad Coolg8

SV: Pool i granit?
« Svar #1 skrivet: juni 27, 2017, 12:05:04:04 »
Den övre poolen hade varit snygg att ha.

Kan komma på en sak som kommer att hända, när du tappar ur poolen på vintern kommer det vattnet som ligger mellan gummiduk och granitvägg att expandera och du kan få frostsprängningar.

Alternativ:
  • Du murar upp den med murbruk mellan stenarna, det kan bli svårt att få det tätt.
  • Du gjuter upp en betongpool och murar inuti den, dubbelt arbete men tätt.
  • Du gjuter upp en betongpool och sätter sågade granitskivor i den, enklaste sättet. Enda nackdelen, samma som kakel det fryser bakom dem och de släpper/spricker så man får byta.

Alternativ med gummiduk är mer åt att anlägga en damm, jag tänker att när gummiduken går sönder då måste du ta bort allt för att laga/byta ut den. Men de där dukarna håller kanske riktigt bra?

Alternativ 3 som jag skrev om är mer en riktig pool men med fördelar att du kan göra den som du vill, med både djupdel, olika former på den.
Finns bara två saker som stoppar dig där, fantasi och pengar :)
« Senast ändrad: juni 27, 2017, 12:22:33:33 av Coolg8 »

Utloggad Erica

SV: Pool i granit?
« Svar #2 skrivet: juni 27, 2017, 15:17:17:17 »
Granit är i sig självt helt vattentät, men att få fogarna att klara tätheten tror jag blir väldigt svårt. Kommer lite vatten in i fogen finns det dessutom frostsprängningsrisk. Att gjuta en betongpool och klä den med granitplattor invändigt bör ju kunna fungera bra. I så fall ligger vattentätningen i betongen, inte i graniten. För att inte plattorna skall kunna frysa loss vintertid får man nog försöka att sätta fast dem på ett sätt så att vatten bakom plattrna rinner ut när poolen töms (en betongpool tål till skillnad från en linerpool normalt tömning utan problem). T.ex. limma fast plattorna längs toppkanten och sidorna (lim mellan betongen och graniten) men lämna fritt i underkant.

Utloggad hbruce

SV: Pool i granit?
« Svar #3 skrivet: juni 27, 2017, 21:26:10:10 »
Tack, en bra poänger och kommentarer!

En fundering - måste man tömma poolen på vintern? Rekommendationen för baddammar tycks vara att man inte ska göra det.

Finns det delar i en pool med vanlig rening som absolut kräver att den töms?


Att gjuta en betongpool och klä den med granitplattor invändigt bör ju kunna fungera bra. I så fall ligger vattentätningen i betongen, inte i graniten.

Min förhoppning är att slippa betong helt, alt. bara som bottenplatta. Men ja, betongpool med mur / skivor inuti låter ju som en variant att titta närmare på.

Finns bara två saker som stoppar dig där, fantasi och pengar :)

Får se vad som tar slut först... :)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pool i granit?
« Svar #4 skrivet: juni 27, 2017, 21:33:05:05 »
Min erfarenhet är att om dina planer skulle ha en chans att fungera så skulle de redan varit genomförda.
Jag tror du kommer får problem hur du än gör.
Troligen är dina bilder från länder där det inte blir minusgrader?

Mitt råd är att sluta drömma om en pool i granit, det enda möjliga vore i så fall förslaget med betong och granit, och jag tror inte att du skall tömma poolen, lika bra att den fryser med vatten i, då är det bara i vattenlinjen du kan få frostsprängning.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Coolg8

SV: Pool i granit?
« Svar #5 skrivet: juni 27, 2017, 21:36:25:25 »
En pooldamm har oftast en naturlig rening och därför tömmer man den inte. En pool tömmer man för att inte slangar, skimmer,belysning och inlopp ska frysa sönder. Man tappar ur till de är under den nivån. De finns de som låter belysningen ligga på botten och håller nivån en bra bit över lamphusen men under skimmer. Fungerar de också. Det beror oftast mer på var man bor. Kolla på Rickard här på forumet som bor i norrland, han har 20cm is kvar i poolen när de i skåne kör igång för säsongen.

Se svar ovan  ;D  O0

Utloggad hbruce

SV: Pool i granit?
« Svar #6 skrivet: juni 27, 2017, 22:13:46:46 »
Min erfarenhet är att om dina planer skulle ha en chans att fungera så skulle de redan varit genomförda.

Ja jo, men med den inställningen skulle ju världen stå ganska stilla. ;)
Men visst, du har en poäng. Det tål att grunnas på om det verkligen är rätt sak att göra.

Citera
Troligen är dina bilder från länder där det inte blir minusgrader?

Faktist inte. Den första är från en svensk mäklarannons jag sprang på för några år sedan. Kan ju dock vara en anledning till att den poolen numer ser ut som den gör på bilden  ::)

Den andra är från Schweiz (http://imgur.com/a/gXpU6), och det fryser uppenbarligen där i alla fall ibland, se bifogad bild.

Utloggad Coolg8

SV: Pool i granit?
« Svar #7 skrivet: juni 27, 2017, 22:48:18:18 »
Ok

poolen har slang som sticker upp för syresättning och det betyder att det troliftvis finns fisk levande där nere. Sedan ser man att slangstumpen på som ligger på sidan har en slangklämma på sig troligtvis borttagen för att den inte ska frysa.

Mitt råd är att ta kontakt med någon firma som gör naturpooler de bör veta hur man ska göra. Lägger man bara dammduk och sen sten, så kan man räkna med att få frostsprängningar här i sverige.

omöjligt är det inte, men beroende på hur du utformar poolen eller naturpool så har du olika sätt att hantera drift och underhåll.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pool i granit?
« Svar #8 skrivet: juni 28, 2017, 07:30:36:36 »
Kollar man på bildsekvensen i länken så verkar all granit ligga i vatten, under istäcket, och det tror jag kan fungera, men inte om det tillåts frysa mellan duk och granit ovan eller under vattenlinjen.
Detta är ju fysik och inte så svårt att göra en bedömning av.
Det finns säkert de som provat, och det jag menade med att om det gick så skulle det redan vara gjort betyder att det skulle finnas som ett fungerande koncept, någon har troligen provat - och misslyckats.

Det år tillräckligt svårt att få en beprövad poolkonstruktion att klara vintrarna över tid, förr eller senare drabbas de flesta nog av isens härjningar på något sätt.

Vår pool skall frysa "full" så att man skall slippa tömma ur poolen ens delvis.
Lampan sitter dessutom så högt monterad att lamphållaren skulle frysa sönder OM man sänkte nivån.

Vi har drabbats av "isskador" 2 gånger på 16 år, båda gångerna för att nivån i poolen sjunkit p.g.a. läckage.
första gången HADE jag sänkt nivån "som alla andra" och då frös lamphållaren sönder, med resultat att isen slet sönder poollinern när isblocket sjönk ned i poolen.

Andra gången var nu i vår då jag glömt ta in cirkulationspumpen för solfångarna i höstas, när isen i slangarna (som tål frysning) tinade upp så rann ca 3 dm vatten ur poolen, isen slet sönder linern i två av hörnen.

Helrenoveringen, för långt över 100 000 kr slutförs nog i helgen om vädret är skapligt.
Ny platssvetsad liner, dubbelt så tjock som standard, med armering, murad GT_hylla och hörntrapp, ny träkompostittrall, ny pergola, reparerad gräsmatta...
Tänk vad två relativt små hål i linern kan orsaka.

Anledningen att jag är skeptisk till ditt drömprojekt är alltså för att min bedömning är att det inte kommer att lyckas, och att det blir oerhört dyrt att göra om och göra rätt, inte sällan dyrare än det initiala projektet.

Möjligen då om du gör som i bilderna du länkat till, bygga så att alla granit ligger djupare än den nivå dit istäcken kan bildas.
Jag skulle ogärna bada i en "naturligt renad" pool, men nu finns ju tydligen koncept för detta, jag är dock skeptisk, det kan finnas både parasiter, bakterier och annat skit i vatten som ser helt klart och fint ut.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Pool i granit?
« Svar #9 skrivet: juni 28, 2017, 08:20:19:19 »
Jag funderar på vad som är prioritet för dig - en rektangulär pool som är klädd med granit eller mer av ankdammsstuket där du formar fritt med granit ?

Det senare känns jobbigt där det är minusgrader på vintern och inte speciellt varmt på sommaren (pooltäckning osv), det första är ju tämligen enkelt och det finns etablerade byggmetoder (fortfarande med krav på att hänsyn tas till vinterfrysning, läs på om kaklade pooler)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan