VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Maskinlåda i plast/glasfiber  (läst 2184 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hasssst

Maskinlåda i plast/glasfiber
« skrivet: september 14, 2021, 23:09:15:15 »
Jag har förstått att inställningen till att ha en nedgrävd färdig låda med reningsverk under trallen är dålig i allmänhet.
Har läst att vissa använt argumentet att utrymmet måste vara väl ventilerat för att inte pumpen ska överhettas osv.
Men om detta vore ett problem så skulle väl inte t.ex Folkpool sälja liknande lådor till folk? https://www.folkpool.se/produkter/pool/cirkulation-och-anslutning/reningsverk/reningsverk-hayward-pro/maskinrumslada-i-glasfiber.html

Så upplys gärna en okunnig. Vad, förutom det ergonomiska i att det kan bli lite trångt, är så dåligt med att köpa en färdig lösning ist för att bygga?

Vi kommer ha en liten pool och således några av de minsta reningsverken som de flesta återförsäljare tillhandahåller.

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Maskinlåda i plast/glasfiber
« Svar #1 skrivet: september 15, 2021, 08:34:14:14 »
Har sett en del sådana, inga större problem alls, värmen blir inte så stor , både nedgrävningen och vattnet kyler ju utrymmet .

Jag ser egentligen "bara" det fysiska , dvs kan var jobbigt att komma åt, underhålla, övervaka, backspola.

Men om man lever med det är det en helt ok lösning

Utloggad Delta2004

SV: Maskinlåda i plast/glasfiber
« Svar #2 skrivet: september 15, 2021, 08:49:23:23 »
Problemet med dessa lådor är att man brukar ha de intill poolen. Då uppfyller man rent formellt inte krav på elsäkerhet, där krävs avstånd på 2,5 eller 3,5 meter (osäker).
Kylning av pumpen bero nog på pump. Våran ”teknikrum” slår nog rekord i hur trångt det kan vara, men pumpen blir ju bara ljummen, så det är inte ett problem för oss. Vi ordnade dock extra ventilationsgaller på dörren för säkerhetsskull

Utloggad nyburjare

SV: Maskinlåda i plast/glasfiber
« Svar #3 skrivet: september 15, 2021, 09:19:44:44 »
Citerar Moderatorns tidigare inlägg :

På elsäkerhetsverkets hemsida finns inga avstånd angivna, bara att man skall ha jordfelsbrytare och att utrustningen skall vara CE-märkt och IP44-klassad.
Som jag tolkar det kan man sätta ett uttag i princip hur nära som som helst, men man skall itne ha t.ex. en flyttbar stereo eller liknande som drivs med 230 V så nära vattnet att den kan stötas ned eller ramla i vattnet om den tippar.
Rent poolvatten har generellt väldigt låg/dålig ledningsförmåga, så att just en pool skulle vara farligare än att t.ex. använda en skarvkabel utomhus ser jag som rätt omöjligt.
El + vatten ger dock alltid en lite större risk att man skall få en stöt än om man sig i torra utrymmen.
I badrum som har jordfelsbrytare skall det vara 120 cm säkerhetsavstånd.
Det kanske vore rimligt att ha nåt liknande vid en pool, men som sagt, jag kan inte hitta info kring det.

Utloggad Hasssst

SV: Maskinlåda i plast/glasfiber
« Svar #4 skrivet: september 15, 2021, 09:59:06:06 »
Tack hörrni!
Tror därmed jag kommit närmare ett köp av färdig låda.
Jag kanske får käka upp det när jag står och kröker rygg på ålderns höst. Men just nu är det bästa lösningen för vår trädgård.

Utloggad Delta2004

SV: Maskinlåda i plast/glasfiber
« Svar #5 skrivet: september 15, 2021, 10:14:29:29 »
Citerar Moderatorns tidigare inlägg :

På elsäkerhetsverkets hemsida finns inga avstånd angivna, bara att man skall ha jordfelsbrytare och att utrustningen skall vara CE-märkt och IP44-klassad.
Som jag tolkar det kan man sätta ett uttag i princip hur nära som som helst, men man skall itne ha t.ex. en flyttbar stereo eller liknande som drivs med 230 V så nära vattnet att den kan stötas ned eller ramla i vattnet om den tippar.
Rent poolvatten har generellt väldigt låg/dålig ledningsförmåga, så att just en pool skulle vara farligare än att t.ex. använda en skarvkabel utomhus ser jag som rätt omöjligt.
El + vatten ger dock alltid en lite större risk att man skall få en stöt än om man sig i torra utrymmen.
I badrum som har jordfelsbrytare skall det vara 120 cm säkerhetsavstånd.
Det kanske vore rimligt att ha nåt liknande vid en pool, men som sagt, jag kan inte hitta info kring det.
Så här står det i alla fall i manualen till vår Hayward pump.
Så installation under mark och närmare än 3,5 meter inte ok, då gäller t ex inte garantier.
Osäker om ellagar, men vi har saltvatten och vi skulle aldrig chansa

Utloggad Hasssst

SV: Maskinlåda i plast/glasfiber
« Svar #6 skrivet: september 15, 2021, 10:20:17:17 »
Så här står det i alla fall i manualen till vår Hayward pump.
Så installation under mark och närmare än 3,5 meter inte ok, då gäller t ex inte garantier.
Osäker om ellagar, men vi har saltvatten och vi skulle aldrig chansa

Ska ha med mig detta oxå. Så långt ifrån som det går... Men jag kommer nog dessvärre närmare poolen än 3,5m.

Utloggad Corpes

SV: Maskinlåda i plast/glasfiber
« Svar #7 skrivet: september 15, 2021, 11:08:25:25 »
Dum fråga kanske men hur tömmer man vattnet ur sandfiltret inför vinterstängning om man har en sådan tekniklåda? Blir det med en våtdammsugare?
« Senast ändrad: september 15, 2021, 13:54:22:22 av Corpes »

Utloggad Hasssst

SV: Maskinlåda i plast/glasfiber
« Svar #8 skrivet: september 15, 2021, 15:09:34:34 »
Dum fråga kanske men hur tömmer man vattnet ur sandfiltret inför vinterstängning om man har en sådan tekniklåda? Blir det med en våtdammsugare?

Nu har ju inte jag nån pool ännu så kanske är fel person att svara. Men jag kommer ju ändå ta in min pump/filter i varmgarage vintertid för att undvika köldskador. Antar att jag tömmer det när jag burit ur det ur lådan?

Utloggad Delta2004

SV: Maskinlåda i plast/glasfiber
« Svar #9 skrivet: september 15, 2021, 17:01:31:31 »
Nu har ju inte jag nån pool ännu så kanske är fel person att svara. Men jag kommer ju ändå ta in min pump/filter i varmgarage vintertid för att undvika köldskador. Antar att jag tömmer det när jag burit ur det ur lådan?
Min sandfilter har 100 kg sand i. Den går att flytta men att lyfta går inte ens på tal!
Jag läste någonstans att man måste ha en brunn i teknikrummet under mark, men vet ej om dessa lådor har något förberett för brunn.

Utloggad Hasssst

SV: Maskinlåda i plast/glasfiber
« Svar #10 skrivet: september 15, 2021, 19:25:01:01 »
Min sandfilter har 100 kg sand i. Den går att flytta men att lyfta går inte ens på tal!
Jag läste någonstans att man måste ha en brunn i teknikrummet under mark, men vet ej om dessa lådor har något förberett för brunn.

Ah ok! Pumpen vi kommer köpa har 50kg sand. Blir ett kontrollerat marklyft varje gång den ska upp på hösten. Men det borde funka.
Tanken på brunn är intressant. Nån form av vatten/kondens riskerar ju alltid att komma in. Bra om det kan ta vägen någonstans...

Utloggad TommyC

SV: Maskinlåda i plast/glasfiber
« Svar #11 skrivet: september 15, 2021, 19:33:33:33 »
El för nära poolen uppfyller inte starkströmsföreskrifterna. Jordfelsbrytare ersätter inte krav på minsta avstånd. Chansa inte.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=17445.msg122757#msg122757
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Hasssst

SV: Maskinlåda i plast/glasfiber
« Svar #12 skrivet: september 15, 2021, 20:17:05:05 »
El för nära poolen uppfyller inte starkströmsföreskrifterna. Jordfelsbrytare ersätter inte krav på minsta avstånd. Chansa inte.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=17445.msg122757#msg122757

Är det ett skäl som gör att elektrikern kan vägra skriva under på att arbetet är gjort regelrätt? Tänker om det mot förmodan skulle bli nåt tjall som gör att man måste blanda in försäkringsbolag...

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Maskinlåda i plast/glasfiber
« Svar #13 skrivet: september 15, 2021, 21:41:09:09 »
El för nära poolen uppfyller inte starkströmsföreskrifterna. Jordfelsbrytare ersätter inte krav på minsta avstånd. Chansa inte.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=17445.msg122757#msg122757

Den här tråden är också läsvärd.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan