VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Belysning  (läst 3866 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anobe

Belysning
« skrivet: augusti 03, 2009, 23:10:05:05 »
Skulle behöva hjälp och råd[ Har en gammal pool med liner,storlek ca8*4m. På kortväggen finns? ett lampfäste alltså ett hål väggen utan jnsats. Jag skulle vilja ha belysnng i poolen, vad gor man lättast? Går det att köpa en insats som passar till det "gamla" håleet. Vad krävs för delar?Måste man tömma poolen ? Är det svårt att få det stt passa for att poolen är gammal? Ska man kopa ngn utanpåliggande lampa istället? Jsg tycker det känns synd iom att det finns ett uttag i väggan. Hoppas att ngn kan ge mig svar på mina frägor for lampa i poolen gor ju nästan halva poolen
« Senast ändrad: augusti 03, 2009, 23:34:36:36 av anobe »

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: BELYSNING
« Svar #1 skrivet: augusti 03, 2009, 23:28:05:05 »
Vad är det för typ av pool, kaklad betongpool eller linerpool?
Hur gammal är poolen?

Det skiljer en del mellan de olika typerna av belysningsarmaturer så alla ledtrådar om ev. fabrikat på poolen eller iaf när den installerades är välkomna ledtrådar.

PS Ändra gärna rubriken till "Belysning" så ser det inte ut som du "ropar högt"

Utloggad anobe

SV: BELYSNING
« Svar #2 skrivet: augusti 03, 2009, 23:33:27:27 »
hej igen! Fabrikat vet jag inte . Det är en linerpool och den är säkert ifrån 70talet. Den är drygt 8m lång och ca 3.80bred Ca 1.5m djup om det kan hjälpa ngt

Utloggad matz

SV: Belysning
« Svar #3 skrivet: augusti 04, 2009, 06:42:05:05 »
sätt en 12 V LED slang på undersidan av poolkanten i stället http://www.molectric.com/images/LED_slang3.gif
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad utopiazz

SV: Belysning
« Svar #4 skrivet: augusti 04, 2009, 06:57:04:04 »
sätt en 12 V LED slang på undersidan av poolkanten i stället http://www.molectric.com/images/LED_slang3.gif

Säkert snyggt men tumma aldrig på elsäkerheten vid en pool

Utloggad anobe

SV: Belysning
« Svar #5 skrivet: augusti 04, 2009, 22:01:42:42 »
hej igen ! och tack for alla svar.
 Jag har ingen kant som hänger över så jag fåri nte plats med ngn slang under kanten. Överliggaren ligger kant i kant med poolväggen/linern..Kom gärna med fler lösningar.
 Om man tar mått på själva lamphålet kan man ringa och fråga ngn då om det passar med en lampinsats??? Jag vet ingenting om fabrikatet på poolen efterssom vi inte byggt den  och när vi köpte huset fick vi endast info och papper på reningsverket som var nytt.
« Senast ändrad: augusti 04, 2009, 22:11:18:18 av anobe »

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Belysning
« Svar #6 skrivet: augusti 04, 2009, 22:08:49:49 »
en bild säger mer än tusen ord :)

Utloggad anobe

SV: Belysning
« Svar #7 skrivet: augusti 04, 2009, 22:15:50:50 »
Var skulle jag använda bilden? Här på forumet eller hös en försäljare? Jag förstår inte riktigt. <hmm> Det är ju under vattner så det är lite svårt just nu att ta en bra bild :)

Utloggad utopiazz

SV: Belysning
« Svar #8 skrivet: augusti 04, 2009, 22:55:08:08 »
Försök att ta en bild på lamphållaren. Om solen lyser mot hållaren och det inte är för mycket krysningar på vattnet kan bilden bli riktigt bra.

Beskriv gärna hur kanten ser ut eller ta en bild på den.

Utloggad suezen

SV: Belysning
« Svar #9 skrivet: augusti 04, 2009, 23:23:11:11 »
Håller med tidigare inlägg rörande bild, försök få till en så bra bild som möjligt även fast det kan vara svårt med vattnet kvar. Ta även mått på lamhållaren (djup, diameter etc.) så borde någon här på forumet kunna identifiera vilket fabrikat det är.

Kolla även om du har en kopplingsdosa så borde sitta synlig i marknivå rakt ovanför lamphållaren och om det i så fall finns någon märkning som avslöjar viket företag som tilllverkat den.

Du får gärna kontakta mig med privat PM så ska jag försöka hjälpa dig och skaffa fram en lampa som passar. Richard, du får säga ifrån om du tycker detta är otillåten reklam.

Mvh
Anders
&pool

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan