Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur länge ger solpanelerna värme under dagen  (läst 3069 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Drogen

Hur länge ger solpanelerna värme under dagen
« skrivet: juni 04, 2009, 08:49:41:41 »
Jag håller på att planera läget för mina solpaneler. Jag kan vinkla och vända dom i princip hur jag vill eftersom jag ska bygga en ställning på ett platt garagetak. Problemet är att där jag helst vill ha dom får jag lite skugga i nederkant på panelerna efter ca kl 17.30. Ger paneler i direktsol någon värme efter 17.30?

Jag vet att det är ganska generallierande men om jag lägger lite mer jobb på ställningen så kan jag ha sol mot panelen ytterligare ett par timmar. Jag hade tänkt ca 30 graders höjdvinkel rakt mot söder. Då har ju solen kommit så långt ur både horisontell och vertikal vinkel framåt 17 så frågan är om det lönar sig alls? Man kanske ska vrida upp dom lite syd sydost och dra mer nytta av förmiddagssolen i stället? Vad tror ni? Ni som har solvärme med automatik, hur dags, en solig dag, slår automatiken ifrån panelerna?
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Poolgiganten

Utloggad cg_joh

SV: Hur länge ger solpanelerna värme under dagen
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2009, 09:05:46:46 »
Hej!

Jag har också mina paneler monterade på ett platt garagetak. Mina ligger i sydvästläge och det har fungerat väldigt bra under de tre år jag haft dem i drift. En riktigt fin solig dag börjar de producera varmvatten ca 8 på morgonen och håller på till ca 18 på kvällen. Visst lyser solen på dem även efter 18 men då står solen så lågt att de nästan aldrig producerar varmvatten.
Jag har monterat mina platt på taket framförallt av skälet att det kan blåsa ganska kraftigt där de är placerade och jag vill skydda dem från att blåsa sönder, det är ju lätt för vinden att få fäste i så stora ytor.

Hälsn.

Utloggad lindqvist

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 75
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • svenska poolfabriken 4*7 med trappa
    • Visa profil
SV: Hur länge ger solpanelerna värme under dagen
« Svar #2 skrivet: juni 04, 2009, 10:31:48:48 »
mina paneler har jag kopplad till klocka så att när solen förvinner så ska dom ej gå för att slippa motsatt effekt för dom kan ju kyla lite om vatten cirkulerar när inte solen ligger på
Svenska poolfabriken 4*7 med trappa på långsidan

Utloggad William

SV: Hur länge ger solpanelerna värme under dagen
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2009, 10:53:27:27 »
Hej!

Jag har också mina paneler monterade på ett platt garagetak. Mina ligger i sydvästläge En riktigt fin solig dag börjar de producera varmvatten ca 8 på morgonen och håller på till ca 18 på kvällen.


Samma läge som jag har, och den enda plats jag kan lägga dom på är på carporttaket.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Hur länge ger solpanelerna värme under dagen
« Svar #4 skrivet: juni 04, 2009, 13:30:08:08 »
Hej
Har också mina ligger på ett garagetak på en ställning som lutar lite.
De var placerade platt på taket innan vi köpte huset därav var 1 panel trasig,
man skall alltså ha lite lutning på solpanelerna så att de kan självdränera oavsett väder varmt som kallt.
De går på automatik samt timer mellan 08.00 - 19.00 detta kanske man får justera vid väldigt varma resp kalla dagar.
// carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Drogen

SV: Hur länge ger solpanelerna värme under dagen
« Svar #5 skrivet: juni 04, 2009, 15:03:06:06 »
Jepp, mina kommer också att gå på automatik så det är ingen risk att dom kommer att kyla något. Frågan var mest för att få lite känsla för om jag ska lägga jobb på att ha sol på panelerna efter 17.30, eller om det kvittar för att det tillför ändå inget. Allt för att pressa ut några watt till... ;)
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Hur länge ger solpanelerna värme under dagen
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2009, 15:36:03:03 »
hej igen
Vissa varma dagar kan du nog få ut lite extra, men just nu behöver du inte tänka på detta såvida du inte bor i sydeuropa ;D ;D ;D
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad cg_joh

SV: Hur länge ger solpanelerna värme under dagen
« Svar #7 skrivet: juni 04, 2009, 21:20:53:53 »
hej igen
Vissa varma dagar kan du nog få ut lite extra, men just nu behöver du inte tänka på detta såvida du inte bor i sydeuropa ;D ;D ;D
mvh carlos <sol>

Håller med. Det lilla man eventuellt kan få ut efter 17.00 är inget man skall lägga ned extra jobb på.

Hälsn.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan