VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dax för glasfiberpool!!!  (läst 21709 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tom

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Klagshamn/Malmö
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Dax för glasfiberpool!!!
« skrivet: augusti 02, 2006, 21:48:06:06 »
Hej på er alla "experter"
Har varit inne på detta forum i över ett år och tjuvkikat och blivit väldigt imponerad av all er kunskap och ert enorma poolintresse. Det har nu gått så långt att jag registrerat mig, och nu är poolköpet inte långt borta, det kan jag lova. Eftersom jag är en bekväm jäkel så blir det en glasfiberpool där egenjobbet blir minimalt.
Jag vill ha all tänkbar info om detta av er som vet. Hur hållfasta de är, eventuell blekning av godset mm.
Har kollat på  www.spaobad.se och framförallt på www.poolaren.se som verkar ha en högre kvalitet på själva karet. Ska göra ett besök där i veckan när de får hem ett par för leverans.
Tacksam för tips även gällande värmepump som tycks vara smartare än solfångare o m man vill ha en lång badsäsong.
Mvh Tom
Glasfiberpool, 3,64x7,0 med inbyggd trappa

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: Dax för glasfiberpool!!!
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2006, 22:05:57:57 »
Hej,

Jag skulle vilja veta, hur mycket kostar det att måla om den när det behövs?

Blir det inte en smuts vid vattenlinjen som vi andra har på en liner pool, hur får man bort denna smutskant?

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Dax för glasfiberpool!!!
« Svar #2 skrivet: augusti 02, 2006, 22:42:52:52 »
........varit inne på detta forum i över ett år och tjuvkikat......

Du får vel være velkommen likevel da..... ::)

Utloggad Tom

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Klagshamn/Malmö
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dax för glasfiberpool!!!
« Svar #3 skrivet: augusti 03, 2006, 07:48:31:31 »
Hej,

Jag skulle vilja veta, hur mycket kostar det att måla om den när det behövs?

Blir det inte en smuts vid vattenlinjen som vi andra har på en liner pool, hur får man bort denna smutskant?

//Janne

Tjena Janne
Jag hoppas att jag gör rätt nu när jag ska svara dig, har ingen vana av forum.

Måla?? Det hoppas jag inte ska behövas, det gör man väl aldrig på typ vattenrutschkanor, eller?? Då är det helt plötsligt inte lika intressant...

Smuts vid vattenlinjen? Kan väl inte vara värre än linern. Nån som vet?
Mvh Tom
Glasfiberpool, 3,64x7,0 med inbyggd trappa

Utloggad MrXs

SV: Dax för glasfiberpool!!!
« Svar #4 skrivet: augusti 03, 2006, 09:21:20:20 »
Det som jag vet/hört om glasfiberpoolen är ommålning var 10 år minst och kostnad runt 10 000 vad jag hört (beroende på storlek)
Glasfiber kan ju bli att de får de där "blåsorna" ser ut som bölder i materialet, då får man skära loss och sedan i med ny glasfiber.
De som jag hört på garanterar bara täthet i 10år. Men målar man om och sköter den så borde den hålla.
Har en kompis som har en glasfiber pool han fyller den med jord nu och skall göra en vanlig pool istället.

Personligen tycker jag dock de är läckra och smidiga men kändes som mycket jobb/risk då jag hörde mig för  :-\
Rektangulär 8x4 i Leca med Roman end på kortsidan. Värmer med solfångare.

Utloggad Uffe_1

SV: Dax för glasfiberpool!!!
« Svar #5 skrivet: augusti 03, 2006, 18:56:50:50 »
Den uppfattningen jag har fått när jag har kollat på Poolarens glasfiberpooler, är att dom håller  en enormt bra kvalite......  Där har man inte bara sprutat på isoleringen, utan den ligger mellan två lager glasfiber... MEN.... priset är ju därefter.... Nästan det dubbla... Men finishen är änormt bra på dom.... ::) ::)

Utloggad Janne

SV: Dax för glasfiberpool!!!
« Svar #6 skrivet: augusti 03, 2006, 23:15:53:53 »
Jupp måla om en glasfiber pool det måste man.
Sen när det behövs det vet jag inte.

10000:- låter billigt, jag har hört ca: 20000:- men det beror på hur stor yta man har.

Jag var väldigt sugen på en glasfiber förut men har hört av några att det kanske inte är så bra som leverantörn säger.
Vissa säger att glasfiber är underhållsfritt.  >:D

Sen det där med smutskanten som alla pooler har, kan vara rätt så jobbigt att få bort på en glasfiberpoool.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Dax för glasfiberpool!!!
« Svar #7 skrivet: augusti 03, 2006, 23:41:48:48 »
Hej!
Jag har haft planer på en glasfiberpool, mest för att jag blev tipsad av en bekant som känner en gammal mycket välmeriterad båtbyggare som har dragit igång ett projekt.
Han har tagit hjälp av en designer för att låta rita upp en pool vilken han sedan har gjort en form utifrån.
Formen är klar, sånär som på den sista vattenslipningen.
Poolen är njurformad och med sittplatser på ena sidan bredvid en liten trappa allt mycket snyggt(olika räffel mönster på trappan och botten för att förhindra halka). Storleken på poolen kan vara ca 4-5m.

Tyvärr kom Gudrun och ställde till det så nu är båtbyggaren fullt upptagen med att reparera båtar för gamla kunders räkning, så vattenslipningen har kommit av sig.

I och med hans stora kunskap om laminering med glasfiber har han reparerat många glasfiberpooler för sina båtkunder. Hans omdöme om de pooler som han har kommit kontakt med är att det har för tunn godstjocklek och klara därför inte Sveriges klimat, spricker helt enkelt!

Hade jag köpt en glasfiberpool skulle jag jämfört de olika fabrikatens tjocklek på lamineringen.

Tanken var att jag skulle laminera min själv under hans uppsikt, detta var inget han var främmande för.

Priset hade han inte räknat på än det beror lite på hur tjock man väljer att göra den. färg på gelcoaten får man också välja.
Till poolen kommer också ett maskinrum med plats för rening, också laminerat under jorden.

Om man är intresserad av en lite mindre pool är den riktigt fin, hans livslånga yrkeserfarenhet av båtbyggeri är nog en bra kvalitetsäkring.
Är någon intresserad kan jag prata med honom och förmedla kontakten, men som sagt jag har inte pratat med honom på ett halvår så jag vet inte hur projektet ligger till. men tanke är/var att poolen skall komma till försäljning.

//Mats


40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Tom

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Klagshamn/Malmö
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dax för glasfiberpool!!!
« Svar #8 skrivet: augusti 04, 2006, 09:21:29:29 »
Tjena experterna
Var och kollade på en Elba 62 igår och blev grymt imponerad av både poolen och informationen jag fick.   De berättade att poolerna kommer från Italien och om de jämförde med de polska poolerna de sålt tidigare så var det enorm kvalitetsskillnad plus att tjockleken var 8-10 mm. Måla om kanske skulle bli aktuellt men dom trodde det skulle dröja läääänge innan det behövdes pga den fina finishen. Har börjat sälja dessa i år och har därför själv ingen erfarenhet. Det här med bubblor/bölder gällde bara äldre pooler där kvaliteten inte var den bästa (70-80-tal). De hade varit på Europas största mässa i Barcelona och till 90 procent så var det glasfiberpooler som ställdes ut/såldes där så det kan ju bara inte var skit, eller?
Tillverkarens hemsida hittar ni på www.polyfaser.it
Priset var bra mycket dyrare än Spaobad men man såg kvalitetsskillnaden med blotta ögat.
Elba 62 kostade 99', Elba 74 kostade 131,5' och Hawaii 148 och då ingick allt inkl. frakt. Montering får man själv fixa annars kostar det extra.
Om jag var intresserad innan så kan ni gissa hur jag är nu. Får besök om 2-3 veckor....
Mvh Tom
Glasfiberpool, 3,64x7,0 med inbyggd trappa

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dax för glasfiberpool!!!
« Svar #9 skrivet: augusti 04, 2006, 09:48:49:49 »
Hej !
Som inbiten båtägare och numera poolägare så har jag självklart funderat på glasfiberpool.
Men det föll på monteringskostnaden. Kunde inte få in poolen på tomten med annat än att hyra in en mobilkran med allt vad det kostar.
I alla fall kan jag berätta att en glasfiberpool byggs exakt som en båt.
Man har en form, först läggs en genomfärgad gelcoat 1-3 mm, sedan glasfiber i bra tjocklek och vips är den klar.
Det innebär att man inte målar om en pool, den ska maskinpooleras när den börjar bli matt precis som med båtar.
Skillnaden är nog att båten ligger i saltvatten och poolen fyllts med (hemska tanke) klor, som ju bleker.
Så välj gärna Glasfiberpooler men satsa på en saltklorinator så slipper ni måla om  ;)
....eller Baquasil, brom eller annat klorfritt alternativ.
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan