CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dax för glasfiberpool!!!  (läst 22154 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tom

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Klagshamn/Malmö
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dax för glasfiberpool!!!
« Svar #10 skrivet: augusti 04, 2006, 10:18:33:33 »
Hej !
Som inbiten båtägare och numera poolägare så har jag självklart funderat på glasfiberpool.
Men det föll på monteringskostnaden. Kunde inte få in poolen på tomten med annat än att hyra in en mobilkran med allt vad det kostar.
I alla fall kan jag berätta att en glasfiberpool byggs exakt som en båt.
Man har en form, först läggs en genomfärgad gelcoat 1-3 mm, sedan glasfiber i bra tjocklek och vips är den klar.
Det innebär att man inte målar om en pool, den ska maskinpooleras när den börjar bli matt precis som med båtar.
Skillnaden är nog att båten ligger i saltvatten och poolen fyllts med (hemska tanke) klor, som ju bleker.
Så välj gärna Glasfiberpooler men satsa på en saltklorinator så slipper ni måla om  ;)
....eller Baquasil, brom eller annat klorfritt alternativ.
Hej Janne
Pratade med dem om Baquasil som dom oxå sålde och de visste inte jättemycket om det men deras servicekille sa att det ofta var problem med "locken" vad han nu menade med det. De kunder som hade Miamipool och ringde angående problem hänvisade han till M.P och att de skulle få ett nytt lock skickat till sig. Är där verkligen inga nackdelar med Baquasil?
Har suttit och tänkt lite på poolen nu och för Elba 74 kommer man lätt upp i 150' med grävning och inkoppling och då får man ändå göra jobbet själv. Om man tar en M.P eller Folkpool så får man väl på totalentrepenad för samma pengar, eller??
Mvh Tom
Glasfiberpool, 3,64x7,0 med inbyggd trappa

Poolgiganten

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dax för glasfiberpool!!!
« Svar #11 skrivet: augusti 04, 2006, 11:36:37:37 »
För frågor om baquasil hänvisar jag till annan länkhttp://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=667.0
När det gäller kostnader för installation har jag ingen koll alls. Gjorde allt själv :)
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Dax för glasfiberpool!!!
« Svar #12 skrivet: augusti 04, 2006, 13:24:12:12 »
Hej !
Som inbiten båtägare och numera poolägare så har jag självklart funderat på glasfiberpool.
Men det föll på monteringskostnaden. Kunde inte få in poolen på tomten med annat än att hyra in en mobilkran med allt vad det kostar.
I alla fall kan jag berätta att en glasfiberpool byggs exakt som en båt.
Man har en form, först läggs en genomfärgad gelcoat 1-3 mm, sedan glasfiber i bra tjocklek och vips är den klar.
Det innebär att man inte målar om en pool, den ska maskinpooleras när den börjar bli matt precis som med båtar.
Skillnaden är nog att båten ligger i saltvatten och poolen fyllts med (hemska tanke) klor, som ju bleker.
Så välj gärna Glasfiberpooler men satsa på en saltklorinator så slipper ni måla om  ;)
....eller Baquasil, brom eller annat klorfritt alternativ.
Hej Janne
Pratade med dem om Baquasil som dom oxå sålde och de visste inte jättemycket om det men deras servicekille sa att det ofta var problem med "locken" vad han nu menade med det. De kunder som hade Miamipool och ringde angående problem hänvisade han till M.P och att de skulle få ett nytt lock skickat till sig. Är där verkligen inga nackdelar med Baquasil?
Har suttit och tänkt lite på poolen nu och för Elba 74 kommer man lätt upp i 150' med grävning och inkoppling och då får man ändå göra jobbet själv. Om man tar en M.P eller Folkpool så får man väl på totalentrepenad för samma pengar, eller??
Mvh Tom

Hej Tom,

Jag har nyss byggt och tog in offert från folkpool och poolfabriken i Norrköping, båda hamnade precis under 200,000:- med värmepump, men detta var då exklusive markarbete alltså typ sprägning grävning etc. men inklusive gjutning av markplatta

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Dax för glasfiberpool!!!
« Svar #13 skrivet: augusti 04, 2006, 14:41:04:04 »
Priset var bra mycket dyrare än Spaobad men man såg kvalitetsskillnaden med blotta ögat.
Elba 62 kostade 99', Elba 74 kostade 131,5' och Hawaii 148 och då ingick allt inkl. frakt. Montering får man själv fixa annars kostar det extra.
Om jag var intresserad innan så kan ni gissa hur jag är nu. Får besök om 2-3 veckor....
Mvh Tom
[/quot

Tjenare Tom
Jag var i syd Frankrike för ett par veckor sedan och besökte en återförsäljare för Provence Polyester. En glasfiber pool från Frankrike tror jag. Kvaliteten på poolerna såg mycket bra ut kraftiga förstärkningar längs sidorna. Han påstod att man inte behöver isolera dessa pooler då materialet i sig har en isolerande egenskap.
Jag fick brochyrer med mig hem med priser. Jämförde lite med de priser du hade fått.
Pool med likadan trappa på kortsidan 7,5mX3,5mX0,9/1,7m, vilken då skulle vara jämförbar med "Elba 74".
Pool + all utrustning med(om jag förstår franskan rätt) dammsugare, testutrustning för vattenkvalitet och allt det andra.
Pris exl.frakt ca 85000:-
Dom hade återförsäljare i Tyskland kanske även i Norden. Titta in på hemsidan om du är intresserad.
http://www.piscines-consortium.com/
//Mats
« Senast ändrad: augusti 04, 2006, 16:47:33:33 av Henry Porter »
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Hogge57

SV: Dax för glasfiberpool!!!
« Svar #14 skrivet: augusti 04, 2006, 14:57:42:42 »
Det  finns några svenska tillverkare också. Kolla t.ex. på www.gastrikeplast.se. Kostar en bra slant men håller hög kvalitet.

Utloggad ingle

SV: Dax för glasfiberpool!!!
« Svar #15 skrivet: augusti 13, 2006, 14:30:37:37 »
Hej.
Vi har byggt en glasfiberpool som vi invigt denna sommar. Poolen köptes och installerades av spaobad. Vi är jättenöjda med poolen som är 7,6 x 3,2 x 1,55. den räcker fin-fint för oss  - 4 vuxna i familjen varav två 18-åringar med många kompisar.
Kostnaden för poolen, extra isolering, allt markarbete utom trädäcket, all installering samt ett specialtillverkat vinterskydd av typ "uterumstak", kostade 139 000:-. Då ingick också bortforsling av hela den tidigare trädgården med allt vad det innebär. Vi hade absolut inget jobb förrän det var dags att bygga däcket.
Vi har ingen tilläggsvärme (ännu), utan förlitar oss helt på solen och vädret. Poolen har haft legat på mellan 27-28 grader ända sedan midsommar. Visst är det lite jobb att hålla den fint, men det är rätt avkopplande. Dammsuger den 2-3 ggr/vecka och skurar smutskant ca 1 grr/vecka. Det gör jag med en vanlig hushållssvamp och lite Vim rengöringsmedel och det tar inte mer än 5-10 minuter.
Hälsningar
Lena

Utloggad Poolnicke

SV: Dax för glasfiberpool!!!
« Svar #16 skrivet: augusti 13, 2006, 16:50:36:36 »
Hej Ingle,
Välkommen till forumet. Låter som ni har fått en trevlig pool på plats.

Vad har ni för kemikalier i poolen? Själv använder jag klor och har ingen antydan till smutskant. Eller är detta ett problem som uppstår med just glasfiberpooler?

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Fia

SV: Dax för glasfiberpool!!!
« Svar #17 skrivet: augusti 13, 2006, 17:28:51:51 »
Hej ingle.

En liten bild, kanske? ;) Starta gärna en ny tråd då, så det är lätt att hitta din pool.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Perra

SV: Dax för glasfiberpool!!!
« Svar #18 skrivet: augusti 14, 2006, 08:30:23:23 »
Hej! Grannen fick en glasfiberpool levererad i mitten av juli och efter diverse byten av kopplingar p.g.a. otäta kopplingar så verkar detta fungera bra. Kopplingarna var av de billigare slaget och inte de som jag själv har till vår Folkpool. Grannen fick åka till Folkpool (!) och köpa nya kopplingar för att byta ut de "billigare" som var med som standard! Han var minst sagt sur!
Monteringen av poolen såg dock väldigt smidig ut, en kranbil lyfte ner hela poolen som förankrades med två vajrar i öglor iborrade i berget.
Med på leveransen var det totalt tre pooler, en mindre och två av den större modellen. Vad jag reagerade på var att de två större var vita och det kan bli väldigt ljust i poolen (solglasögon på?) men den mindre var "medelhavsblå" dock något mörkare än vanlig liner. Enl. repr. från återförsäljaren så var dock den vita att föredra då det kan bli repor i den blåa och de går aldrig att llaga och få samma kulör, allt enl. säljaren. Så rådet blir alltså: kolla upp så du får de bästa kopplingarna och inget billigt skräp!
Även pumpen var av enklare kvalitet. Poolen tillverkas i Polen (tror jag) och levererades ::) från Spa&Bad i Höör.
Lycka till! / Perra
Perra

Utloggad ingle

SV: Dax för glasfiberpool!!!
« Svar #19 skrivet: augusti 14, 2006, 10:45:07:07 »
 <help> Hej Fia och Poolnicke.
Jag skulle jättegärna lägga in en bild - men har ingen aning om hur man gör!!!!!!!
Vi använder "klorpuckar" och det verkar fungera bra när det gäller kloret, har chockklorat 2 ggr i sommar dessutom. Vi har mer problem när det gäller att hålla Ph-värdet uppe. Är osäker på om det påverkar tendensen till smutskant eller inte. Tilläggas ska att vi har en vit pool och då syns klart smutsen mer, eller så är vi lite väl pedantiska så här i början.
Vi är nöjda med en vit pool. Den lyser inte skarpt, utan ser turkosskimrande ut när vattnet är i. På kvällen är det nästan magiskt med reflexerna som krusningar på vattenytan slår mot planket.

Tipsa gärna hur man lägger till bilder så lägger jag in en serie från start till mål.

« Senast ändrad: augusti 14, 2006, 19:13:04:04 av Fia »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag