CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fredde´s betongpool bygge.  (läst 126281 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #20 skrivet: juli 11, 2008, 23:49:42:42 »
Hej Tobbe,

Tackar....!

Jag köpte mina block genom poolteknik i harlösa [styropool PS30] finns i radier 2,00m 1,75m, 1,50m och 1.25m. I efterhand har jag funnit både bättre och billigare i Tyskland. I mitt fall så fick jag bra hjälp från leverantören i Sverige och den extra kostnad jag betalade tycker jag var helt rätt med tanke på den hjälp jag fick.
Om du bara är ute efter svängda block och har den kunskap som krävs så rekommenderar jag följande ställe i Tyskland.

http://www.isostone.de/
[Jag vet inte om du kan köpa direkt från Isostone men underleverantörer i Tyskland är klart billigare än hemma!]

Utan att ha konkret fakta!!! så har min leverantör i Tyskland förklarat att de block jag har som kommer från D&W Styropool är tillverkade utav IsoStone. Det lustiga är att IsoStone också har EPS 40, 50 och 60 vilket är mycket hårdare block än de jag har vilket är att föredra. Till en lägre kostnad dessutom. Men som sagt jag är nöjd som jag är.

Jag har köpt en hel del detaljer från Tyskland och min erfarenhet är bra. Jag har i.a.f. fått det jag har betalat för, oftast till halva priset.  >:D

En fråga jag har till dig Tobbe. Jag ser att du har en enfärgad duk i din pool. Min leverantör i Tyskland har upplyst mig att en av de negativa saker vi som har PS block kan uppleva är att man kan få "bulor" i väggarna efter barnens knä....vuxna med för den delen. Detta brukar dock bara vara synligt i lampljus på kvällen, är det något du kan se i din pool? (Det är en av fördelen med de hårdare blocken bland annat!]

Trevlig Helg,

Fredde


Poolgiganten

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #21 skrivet: juli 12, 2008, 00:02:52:52 »
Hej LOTTERÖD,

Liten avstickare hoppas jag Rickard och Fia accepterar?

Oj, det kommer alltid upp i liknande sammahang. Kort. Det fanns ett radio program för länge sedan som hette Morfar jinko (alt. Ginko). Detta namn påtalades vid en fest för 20 år sedan där ett "kravall knött" [läs: Bråkstake] missförstod uttalet och fick ur sig Mofajenko. Detta tyckte en del var kul, bland annat jag. Jag tog det till mig och nu i dator eran är det bra att ha ett lite udda användar namn. Det är ett namn jag sökt på mycket och ej funnit, så jag det blev mitt användarnamn. Kalla mig gärna korny men jag är alltid ensam om det.

Jag kan inte ens börja beskriva hur mycket skit jag har fått för namnet t.ex. när jag vunnit Poker på nätet....ha ha
Så är de bare en grann värmlandspöjk som de fått spö av :D

Ha det gött,
Fredde

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #22 skrivet: juli 12, 2008, 01:43:06:06 »
HA-HA-HA-HA...vilken historia görgo O0 O0 O0 min morsa hävda att ordet efter mofa för länge sedan blev i folkmun kallat för mofadrinko, har med radioprogrammet att göra, med tanke på vilka det var som hördes ut i etern på den tiden. Tack för din version  ;) ;)

Har du köpt dina block i Harlösa  :) :), om jag går allra längst ner i vår trädgård och drar iväg en sten snett åt vänster..........då hamnar den stenen i Harlösa.....så nära bor vi.

 
LOTTERÖD
 
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad tobbe

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #23 skrivet: juli 12, 2008, 07:26:53:53 »
Hej Fredde,

Jag kommer inte ihåg vilken hårdhet på frigoliten som Dorocell har, men blocken är faktiskt tåligare än man tror när vattentrycket kommer på. Jag har hittlis inte fått några bulor i väggarna. Jag var orolig för att det skulle bli gropar om ungarna skjuter ifrån hårt och sätter i knän som de gjorde i början, men det har funkat bra (jag har bett dom att vara lite försiktiga iallafall)
Hade en idé om att klä in golv och väggar med tunnt plexiglas, men man kanske får andra problem då...

/Tobbe
Pool 8x4x1.70 gjuten i frigolitblock, bergvärme och saltvatten

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #24 skrivet: juli 12, 2008, 09:34:03:03 »
Härligt bygge... Man blir så sugen på pool nr 2 när man ser ett sådant här  O0

Vilken liner kommer du att välja? Eftersom jag antar att det är på-platsen svetsning som gäller så blir det väl en 1,5 mm liner som även den tar upp vissa ojämnheter. En av anledningarna till att vi till slut valde liner framför en sprayad Ex-liner var just mönstermöjligheten som ger ett liv och en dimension 8)
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #25 skrivet: juli 12, 2008, 10:43:12:12 »
Hej Tobbe,

Ditt svar gör mig glad, tack! Har fått bekräftat från andra PS byggen att de inte är känsliga när vattentrycket är på plats.
Var har du köpt dina kantsten? SvenskPOOLfabriken säljer en modell som heter round men med raka & runda stenar för trappen, så kostar dessa en förmögenhet. [50 000:-+)

/Fredde

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #26 skrivet: juli 12, 2008, 10:57:44:44 »
Hej HappyDigger,

Jag kommer att installera Alkorplan 1,5 liner. Återkommer med detaljer i detta ämne lite senare. Johan som installerade din liner har varit i kontakt med mig.
Jag har inte kommit till avslut hur jag kommer göra mitt inköp. Den lilla erfarenhet jag har är att det finns många tusenlappar att tjäna var man köper in duken och alla andra detaljer för den delen. Skiljer mycket mellan offerter (Obs! vet ej vad Johan kostar eftersom jag redan håller på med avslut, så ville jag inte belasta honom i onödan!)
Med största sannorlikhet blir det Mosaic mönster in vår pool också. Jag kommer dock lägga enfärgad matta på stegen och avsatserna. Jag har redan missat stegen under spacklingen och föll handlöst ner i betongen. Det blir ju lite mjukare med vatten senare men... >ohno>

/Fredde

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #27 skrivet: juli 12, 2008, 11:19:05:05 »
Här kommer de sista bilderna på poolen på ett tag. Nu har berättelsen kommit ikapp verkligheten/tiden.
Spacklingen av trappen första vändan. Börjar redan se trevligare ut. :angel:

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #28 skrivet: juli 12, 2008, 11:30:16:16 »
Här åker presenningen på för att motverka regn, skräp och nyfikna grannar...ha ha..LOL :D

Släkten tyckte att poolen skulle ta för mycket av trädgården i anspråk, viket ej är fallet...Tror snarare att vissa var besvikna för att jag var tvungen att fälla en hel det stora träd. Skickar en bild på trädgården vid sidan av poolen [jag börjar så smått LOTTERÖD även om det inte är huset direkt]. Jag har plats för ca 7 meter runt om poolen där man ser häcken, så jag tror att det kommer bli mysigt.

Titta!!! Svärfar hjälper mig med Poolen, det trodde jag inte att jag skulle uppleva ::) >:D

Eftersom jag nu kommer smyga ner under presenningen och göra slutklämmen, så dröjer det ett tag innan det kommer fler bilder.

Bada på!

/Fredde

Utloggad tobbe

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #29 skrivet: juli 12, 2008, 23:41:42:42 »
Hej!
Jag köpte min kantsten hos Poolstore i Täby. De hade hyffsat pris jämfört med andra.
Jag trodde att "trapp-paketet" bara skulle gå att limma dit direkt, men det blev en hel del stenkapande för att få den att passa runt trappan. Det gick rätt smidigt ändå med en kapmaskin och mycket vatten.

/Tobbe
Pool 8x4x1.70 gjuten i frigolitblock, bergvärme och saltvatten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag