CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Thermopool  (läst 14156 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ozziest

Thermopool
« skrivet: april 30, 2009, 20:13:44:44 »
Hej, jag har en fråga som jag hoppas att det finns någon som kan besvara
Är i färd med att bygga en Thermopool från Poolstore. Allting har funkat bra fram till nu när skivorna i hårdplast skall monteras på innerväggarna i polen  :( Vet inte riktigt hur jag skall få de att sitta kvar (Blåser om dagarna). Jag har tejpat med silver tejp enligt beskrivning men det funkar inte. Att limma med PL600 verkar inte helt lyckat heller eftersom limmet är trögflytande så det blir utbuktningar på skivorna.

Är det någon som har gjort detta och i så fall hur har ni gjort det?

Vänlig häls

Poolgiganten

Utloggad ing9725

SV: Thermopool
« Svar #1 skrivet: augusti 16, 2009, 10:48:59:59 »
Hej!
Funderar oxå ev på att skaffa en thermopool från poolstore.
tänkte höra med dig hur mycket betongen till poolen kostade??
det var väl nån special betong?! <hmm>
Något annat man bör tänka på  om man skaffar en thermopool?
något du ångrar att du gjort/inte gjort?

Jag tänker isf bygga den som en ovanmarkspool.

Tacksam för svar.

lycka till med byggandet och badandet.

Utloggad VDB

SV: Thermopool
« Svar #2 skrivet: augusti 16, 2009, 11:40:13:13 »
Hej! Byggde en Thermopool i våras
och vi tejpade upp skivorna och limmade, det gick hur bra som helst
det gäller att trycka hårt.

Betongen blev dyrare än vad jag hade fått uppgifter på (runt 40000:-)
men resultatet blev jätte bra.
Manualen var kanska dålig, men det gick bra tillslut.

VDB
Thermopool 4x7 1,50  Pahlen maxi temp 51

Utloggad utopiazz

SV: Thermopool
« Svar #3 skrivet: augusti 16, 2009, 19:45:21:21 »
tänkte höra med dig hur mycket betongen till poolen kostade??
det var väl nån special betong?! <hmm>


Det är en ganska vanlig betongkvalitet som används K30 halvflyt. Det som kan påverka priset på betongen är framförallt om man behöver pumpbil för att komma åt. Klarar man sig med bil med ränna så blir det betydligt billigare. Lite trixigt kan det vara med ränna eftersom "hålet" som betongen ska ner i är rätt smal (15cm) men då underlättar det om man bygger en avlång "tratt" som betongen hälls i.

Utloggad lugaid

SV: Thermopool
« Svar #4 skrivet: augusti 16, 2009, 21:27:42:42 »
Betongen till väggarna måste vara Självkompakterande eftersom "thermoblocken" inte klara av en vibrator, med andra ord så blir betongen till väggarna lite dyrare.

När väggarna skall gjutas så blir det svårt utan pumpbil eftersom man måste vandra runt väggarna å fylla max 50 cm åtgången.

//

Utloggad utopiazz

SV: Thermopool
« Svar #5 skrivet: augusti 16, 2009, 23:05:29:29 »
Du behöver inte använda vibrationsfri betong. Det hela handlar om hur man fyller blocken. Har själv gjutit vårt hus med dessa block och vanlig K30 halvflyt

Utloggad VDB

SV: Thermopool
« Svar #6 skrivet: augusti 17, 2009, 21:41:10:10 »
Yes! Jag var tvungen att ha pump bil
och det var det som drog i väg priset

Men med  Thermo pool behöver man knappt ha vp på
för att den håller värmen super bra. Så jag spara väll lite på det.

VDB
Thermopool 4x7 1,50  Pahlen maxi temp 51

Utloggad utopiazz

SV: Thermopool
« Svar #7 skrivet: augusti 17, 2009, 22:01:04:04 »
Betongen till väggarna måste vara Självkompakterande eftersom "thermoblocken" inte klara av en vibrator, med andra ord så blir betongen till väggarna lite dyrare.

När väggarna skall gjutas så blir det svårt utan pumpbil eftersom man måste vandra runt väggarna å fylla max 50 cm åtgången.

//

Våra väggar är 2,5m höga och dom vibrerades på traditionellt sätt. Som jag skrev så handlar det om hur man fyller och vibrerar betongen. Vi fyllde ca. 70cm per varv och vibrerade vartefter som det fylldes.

När det gäller pumpbil så finns det ett bättre alternativ, och det är en sk. slangpump. En mindre anläggning som är betydligt snällare mot blocken. Om du har en vanlig pumpbil så kan fallhöjden på varje kolvslag i pumpen bli uppåt en 10-15m innan betongen landar i blocken, fallhöjden beror på hur bilen står i förhållande till det som ska gjutas. För att minska krafterna så kan man använda ett utloppsrör i änden på pumpmasten som ser ut som ett "S" men det är inte alla bilar som har det i sin utrustning.

Med en slangpump så trycker man ut betongen genom en slang istället för att släppa den genom en mast. Det ger mindre luft i betongen och slangen är dessutom betydligt enklare att hantera än änden på pumpmasten. Kolla med din betongleverantör om dom har tillgång till slangpump och om den i så fall går att koppla på betongbilen eller om den kommer med egen bil (personbilssläp och operatör).

Sen finns det även betongbilar med inbyggd pump och mast. Beroende på hur mycket betong du ska ha i plattan så kanske det räcker med an sån bil. Tror dom tar 4,5m3 i sin egen tombola.

Lite info om slangpumpar
http://www.heidelbergcement.com/NR/rdonlyres/A9786E7F-6D1D-4C83-854E-E4EAD69DB0FF/0/Slangpump.pdf

och om bil med tombola och pump (RotPump)
http://www.heidelbergcement.com/NR/rdonlyres/87EF312F-55EB-44CA-B8BE-6FAC372AE94E/0/Rotpump_M21.pdf

Utloggad bresse

SV: Thermopool
« Svar #8 skrivet: augusti 20, 2009, 11:06:33:33 »
jag valde bort skivorna och det har fungerat bra den har stått i ca 2 sommrar nu
och vi har inga märken i väggar vi har en väggmatta , vi köpte av pool & bygg
stefan

Utloggad NackaNicke

SV: Thermopool
« Svar #9 skrivet: november 10, 2009, 21:34:50:50 »
Betongen till väggarna måste vara Självkompakterande eftersom "thermoblocken" inte klara av en vibrator, med andra ord så blir betongen till väggarna lite dyrare.

När väggarna skall gjutas så blir det svårt utan pumpbil eftersom man måste vandra runt väggarna å fylla max 50 cm åtgången.

//
Hej
Jag gjöt nyss min Thermopool och Vibbrade båda varven, Betongkillen som körde ut påstod först att det inte behövdes då han hade halvflyt c30. Jag tyckte ändå vi skulle prova och efter ca 5 sek ändrade han sig, betongen sjönk ner ordentligt mycket mer!
Och blocken höll utmärkt, tyvärr åkte lamphuset ut men jag hade antagligen slarvat med mothållet..

/Nicke
Thermopool 3,5x7, Gulberg&Jansson VP 9kW, Thermatec pooltak

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag