CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rimlig mönsterpassning på liner?  (läst 3043 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vismund

Rimlig mönsterpassning på liner?
« skrivet: mars 09, 2014, 21:40:24:24 »
Vi har nyligen fått en liner monterad i en Thermopool och undrar lite hur mönsterpassningen ser ut för er. I vissa skarvar så ligger mosaikmönstret rätt, men i andra så är de så fel det bara kan bli. Ingen jättegrej men irriterande. Linern är måttbeställd från fabrik, alltså inte platssvetsad. Kan man förvänta sig mönsterpassning i alla skarvar?

Poolgiganten

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Rimlig mönsterpassning på liner?
« Svar #1 skrivet: mars 10, 2014, 09:08:27:27 »
Det kan du tyvärr inte göra. När dom tillverkar liners så läggs materialen i mönsterpassning men när dom sedan svetsas så rör sig dom olika "arken" olika pga. värmen. Ibland blir det bra medan det andra gånger blir "förskjutet"

Utloggad MathiasS

SV: Rimlig mönsterpassning på liner?
« Svar #2 skrivet: mars 10, 2014, 09:57:12:12 »
Vad som är rätt och fel vet jag ej, men jag kan gott intyga att detta inte är något du tänker på när vattnet är fyllt.

Tycker mig ha rätt bra koll på min egen pool men just detta kan jag inte riktig påminna mig om hur det ser ut. Jag tror att bottenskarven i mitten är med passning och hörnorna inte i perfekt passning.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rimlig mönsterpassning på liner?
« Svar #3 skrivet: mars 13, 2014, 07:28:08:08 »
Passningen i hörnen kan ju inte bli rätt om de utgår från exakt det mått som din pool skall ha.
Jag har hellre en liner som passar som den ska, än ett mönster som är ihoppassat perfekt.
Sen kan det naturligtvis vara som Joel skriver, att det är svårt att svetsa, men om man gör något som är svårt dåligt så är det i mina ögon dålig kvalite, då får man helt enkelt göra om och göra rätt.

Om mönsterpassningen är rätt närmast bottenhörnen, men fel längre upp så har de helt klart misslyckats med passningen, är mönsterpassningen fel hela vägen från botten och upp så beror det på måtten, och då är allt OK, om du frågar mig i alla fall.

Sen vet jag inte om man kan reklamera en hel liner för att de misslyckats med passningen, det beror nog mest på ÅF och tillverkarens inställning till hur nöjda kunder de vill ha.
Personligen tycker jag inte att det där låter som en stor sak.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Gordon Liddy

  • I pool- och spabranchen
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Tyringe
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
  • Pool jodå!
    • Visa profil
SV: Rimlig mönsterpassning på liner?
« Svar #4 skrivet: mars 13, 2014, 11:54:21:21 »
Ny här på forumet som medlem, men har roat mej mycket med att läsa tidigare.

Det är helt rätt som JoelKil skriver angående mönsterpassningen. När en liner tillverkas kommer de olika arken av värmen att röra sig och att få en exakt mönsterpassning är i princip omöjligt.
Har man en mosaik-mönstrad liner och den är rätt i början kan man mycket väl få en förskjutning med en ruta efter ett par meter.
Detta är inget konstigt men jag tycker nog att den som sålde poolen/linern skulle, åtminstone för sin egen skull, informerat om att detta kan uppstå.
Sen är det också så som någon annan skrev knappast något man tänker på eller ens lägger märke till när poolen är vattenfylld.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag