VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Behövs isolerad låda runt pump/filter och värmare?  (läst 3850 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Algen

Behövs isolerad låda runt pump/filter och värmare?
« skrivet: augusti 24, 2020, 14:15:16:16 »
Hej,

Mitt första inlägg på detta forum. Har letat bland äldre trådar men hittar inget som ger ett direkt svar på min fundering så jag kör en ny tråd.

Håller precis på att installera en terasspool på 3m2 med 6kw värmare från Pahlén. Värmare och pump/filter ligger i samma "krets".
Jag vet att många bygger in sin pump/värmare i en isolerad låda och jag funderar nu om jag ska göra det samma.

Då det är tänkt att hålla badtemp året runt känns det väldigt osannolikt att det skulle behövas ett isolerat skåp runt pump och slangar för att förhindra frysning. De kommer ju att värmas upp av vattnet som cirkulerar. Eller tänker jag fel?

Är ett eventuellt längre elavbrott något som man behöver skydda sig mot?
Men även om elen är borta finns ju värmen kvar i vattnet väldigt länge. Finns det en liten "automatisk" cirkulation pga tempskillnader även om elen är borta eller blir det stopp genom pumpen när den inte går? I så fall kanske man kan tänka sig en liten risk för frysning i pump och slang vid ett elavbrott på vintern?
 
På sommaren misstänker jag att det kan vara rent olämpligt att ha det inbyggt och isolerat då det blir väldigt varmt kring pumpen och det kanske kortar livslängden på densamma?

Vad finns det för samlade erfarenheter och tankar kring detta på forumet?

mvh
David
« Senast ändrad: augusti 24, 2020, 18:31:49:49 av Algen »

Poolgiganten

verkmästarn

  • Gäst
verkmästarn
SV: Behövs isolerad låda runt pump/filter och värmare?
« Svar #1 skrivet: november 19, 2020, 10:55:17:17 »
Står med identiskt ”problem”, men med en badtunna. Jag kommer definitivt att bygga in pump, filter (Emaux) och värmare (Pahlén 6kW) i ett litet välisolerat skjul. Anslutningen mot badtunna blir ca 3,5m enkel väg och jag tänker mig att tokisolerar alla slangar och anslutningar.

Själva inbyggnaden fyller flera funktioner för mig. Dels vill jag eliminera ljud från pumpen, dels skydda pump och värmare från yttermiljön, men kanske framför allt minimera värmeförlusterna. Där vi bor så ser jag att tempen på vattnet ska vara över lufttempen åtminstone 75 % (99 % om frun får bestämma ;)) av året.

Skador pga fruset vatten är ju en risk i sig, men med god isolering av anslutningarna och möjlighet att tömma tunna utan el så känner jag mig hyfsat lugn på den fronten. Funderar däremot på att lägga frostvakt runt ventiler motsvarande då dessa är lite knepiga att isolera.

Värme på sommaren är ju enkel att ventilera bort genom att öppna dörren alt installera ventil.

Utloggad Erica

SV: Behövs isolerad låda runt pump/filter och värmare?
« Svar #2 skrivet: november 19, 2020, 17:09:06:06 »
Skall du ha det i drift året runt så måste du ju definitivt ha det inbyggt i ett isolerat utrymme - annars får du väldigt höga energikostnader. Frost kan du nog skydda dig mot genom cirkulationsvärmen, men det bror ju på hur kallt det blir. Bor du i norra Sverige så att temperaturen ute kanske blir -30 så är det inte ens säkert att du klarar att hålla frosten undan ens i drift. Vid ett ev. strömavbrott fryser det dessutom då väldigt snabbt sönder.

Jo sommartid kan du få motsatt problem - blir det för varmt i maskinutrymmet kan pumpmotorn bränna eller i vart fall få kortare livslängd. En enkel lösning på detta är ju en ventilationsfläkt kopplat till en termostat som startar fläkten när det blir alltför varmt därinne. Elmotorer är normalt certifierade för en max. temperatur på 40 grader för kylluften och motorernas livslängd sjunker väsentligt med stigande temperatur. Alternativt kan du köpa en pump med vattenkyld motor, men de är dyra oh mera komplicerade vid service. Fördelen med den lösningen är dock att värmeförlusterna i motorn då blir till poolvärme, så en viss besparing kan det ge på det sättet. Men övertemperatur är en risk man inte får glömma - jag har bekanta som byggde en ganska tät låda runt sin poolpump för att de tyckte den väsnades lite för mycket. Efter bara något dygns drift så havererade elmotorn...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan