Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dumt att använda veckoklor?  (läst 8318 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad psau

SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #30 skrivet: augusti 27, 2019, 12:12:05:05 »
Borsyra har även andra kul egenskaper, den fungerar som tvärbindare polyvinylalkoholens polymerkedjor om man blandar den i PVA lim, dvs man får slime, tvättförstärkare i tvättmedel eller flussmedel vid lödning.
I en pool blir vattnet mjukare av borsyran och det är väl kanske varför vissa upplever ett vatten med hög koncentration borsyra som behaglig.
Men utifrån diskussionen om dess giftighet så är den det primära desinfektionsmedlet i många linsvätskor...

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #31 skrivet: augusti 27, 2019, 15:50:34:34 »
Peter!
Nu börjar du förklara som mig O0
Kanske jag tar i lite för mycket?
Har räknat lite på borsyra. Ingen behöver vara orolig att de kommer upp i dessa nivåer så att faro-symbolen skulle gälla. Tex 100ppm CYA motsvara max 10ppm borsyra beroende på vilket fabrikat man köper.

Inom EU är det förbjudet att sälja borsyra eller borax till privatpersoner i koncentrerad form.

Skulle vara mycket intressant att jämföra tex Biltemas dagsklor som innehåller triklorisocyanursyra och pH+ med veckoklor som oftast innehåller borsyra.

Det skulle säga något om borsyrans och kanske kopparens betydelse då CYA ökar.
Alltså varför vattnet kan vara klart trots hög CYA.
I linsvätska är koncentrationen mycket låg och ingen behöver vara orolig för det.
Tänker inte förklara det du skrev. :)
Roger

 

Utloggad butthead

SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #32 skrivet: augusti 27, 2019, 20:43:33:33 »
Första mätningen efter övergång till dagsklor:

Cfritt=4.4
Ctot=5.3
Cya=55

55*7.5%= 4.1

Alltså ligger jag på 0.3 i "användbar" klor.
Rekommendationer?
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #33 skrivet: augusti 27, 2019, 21:21:41:41 »
Du har helt rätt utifrån regeln.

Du kan ligga lite högre om du vill. Troligen har du lite hjälp av hjälpkemikalierna också.
Du får gärna beskriva hur du upplever vattnet med det som beskrivs som hög klorhalt i vattnet.
Jag ser att du har ganska mycket bundet klor. Kan ge lite lukt och svida i ögonen.
Normalt sett för att få bort detta tar man bundet (0,9)klor ggr(7-10). Vilket skulle betyda 6,3-9ppm klor behövs tillsättas din nollnivå ligger på 4,1 som du sa. Jag tror du klara dig på en vanlig chock(200g/10000liter) för att bränna bort det bundna kloret. Se till att ha poolen öppen om du gör en chock så tri-klor-aminen kan vädras bort. Vattnet blir mycket bättre då.
I USA är max för bundet klor på 0,2ppm och i Sverige 0,4ppm.
Vilken resa du gjort med ditt poolvatten. Kan garantera att du är expert nästa säsong.

Roger


Utloggad butthead

SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #34 skrivet: augusti 27, 2019, 21:36:43:43 »
Men då behöver jag inte köpa chockklor, utan bara dosera högre? Eller är chock billigare? Det brukar vara pulverform och inte formpressade tabletter som folkpools? Bägge är ju hyperklorit iallafall.

Med vanlig dagskloreringsdos behöver jag inte ta av soltäcket?

Det måste ju finnas mängder poolägare som ovetande har hög Cya men har bra uppmätt klorvärde på 1-3ppm och tror att allt är OK, men inte har någon desinfektion alls. Det är ju lite skrämmande. Min poolleverantör tror jag bara nämner att man ska kolla pH och klorvärde.



5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #35 skrivet: augusti 28, 2019, 06:37:11:11 »
Som du skriver. Använd samma klor.
Roger

Utloggad MathiasS

SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #36 skrivet: augusti 28, 2019, 18:08:53:53 »

Det måste ju finnas mängder poolägare som ovetande har hög Cya men har bra uppmätt klorvärde på 1-3ppm och tror att allt är OK, men inte har någon desinfektion alls. Det är ju lite skrämmande. Min poolleverantör tror jag bara nämner att man ska kolla pH och klorvärde.

Just det.

Det är såhär det börjar.

Det slutar med automatik för dosering....:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad butthead

SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #37 skrivet: augusti 28, 2019, 19:21:11:11 »
Dags att casha upp alltså...  :D
Tyvärr har jag ingen källare som du har att få plats med allt.
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #38 skrivet: augusti 28, 2019, 20:45:40:40 »
MathiasS har en poäng!
Men det går alldeles utmärkt att köra manuellt. Jag köper mina kemikalier över disk (utan att nämna företaget). Det spelar ingen roll vad leverantören heter, det som spelar roll är säljarens erfarenhet. Idag finns oorganiskt klor som puckar/påsar för veckodosering. Det är t...sticks eller puckar från Lonza med tillhörande doser-utrustning. Den senare är dyrare.

Mathias har troligen aldrig problem med mjölkigt vatten (natriumhypoklorit). Vilket vi som använder kalciumhypoklorit kan ha.
Otroligt enkelt att hantera mjölkigt vatten om man inte följer råden.
Roger

Utloggad psau

SV: Dumt att använda veckoklor?
« Svar #39 skrivet: augusti 29, 2019, 09:34:23:23 »
Sköter man sin pool som de flesta rekommenderar, dvs med backspolning med jämna mellanrum och tömning av pool till under inspruten så kommer du inte få några problem alls.

Men har man ett för stort sandfilter för man tycker det är onödigt att backspola titt som tätt och dessutom är duktig på att täcka så det inte kommer ner en massa mög i poolen så ligger man i riskzonen.

Men hjälpkemikalierna desificerar de oxå som tex borsyra.

Är man bara uppmärksam så hanterar man de flesta vattenrelaterade problem.

Luktar poolen badhus: kolla bundet klor och CYA

Svider ögonen kolla ph och CYA

MEN teknik ÄR kul!!!!
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan